Dual brake - hængende bagbremse
: 15. dec 2013, 11:01
Jeg har lovet en ven at konsultere kompetente skruemestre for at få løst hans problem med en hængende bagbremse, og hvad er mere naturligt end at gå til eksperterne? Grunden til min interesse for hans problem er, at det er samme system som Vavardetdo?, så det lugter lidt af fugl, selv om den aktuelle maskine er en Honda ST1300. Mon I vil hjælpe ham alligevel? Det kunne være, Varaderofolket også kunne drage nytte af det.
Bagbremsen hænger og skiven bliver alt for varm. Forsøget på adskillelse og rensning af caliper og sekundær mastercylinder har ikke hjulpet nævneværdigt. Han skriver sålunde til mig:
Tak for dine indlæg vedr de bremse problemer jeg mener jeg har på min st 1300 (05)
Cyklen har nu stået stille i ca 3 mdr, inden jeg fik taget mig sammen til at prøve at løse problemet.
Som tidligere skrevet har jeg adskildt bagerste kaliber, renset og smurt med bremsecylinder fedt, pakningerne er skiftet, stemplerne kører let ind i kaliberen. ;o)
Nye bremse klodser er også skiftet.
Udluftningen er naturligvis blet fortaget i den rigtige rækkefølge alle 7 steder.
Problemet er der stadig.
Hvis cyklen har stået stille et par dage,er det som om at den er lidt nemmere at køre hjulet rundt, som om trykket forsvinder lidt fra bagerste caliber.
Og det er når jeg evt har kørt en tur på 20km i middel tempo,og forsøger at undgå at bremse for meget,alså trille stille og roligt.
Så er min bagbremse så varm at jeg overhovedet ikke kan holde fingerne på bagskiven,dvs jeg brænder mine fingere,hvor forskiverne er meget mindre varme.
I sidste uge læste jeg på st siden at Robert Hansen skrev Du skal tjekke din sekundæremastercyl på forgaffel.
Jeg har taget venstre kaliber og sekundæremastercylinder af cyklen og skildt dette ad, det ser meget fint ud, det skal siges at det stempel i masteren
måske godt kunne kører lidt bedre, pakningerne virker bløde og uden hakker mærker,men derfor kunne det godt være at jeg burde skifte dem.
Motorcyklen har stået stille et stykke tid før jeg købte den og var ikke brugt meget på 8 år ar den kørt 10000km.
Kunne der måske være skidt i udligningsventilen? Hvad tror I?
På forhånd tak.
mogens
Bagbremsen hænger og skiven bliver alt for varm. Forsøget på adskillelse og rensning af caliper og sekundær mastercylinder har ikke hjulpet nævneværdigt. Han skriver sålunde til mig:
Tak for dine indlæg vedr de bremse problemer jeg mener jeg har på min st 1300 (05)
Cyklen har nu stået stille i ca 3 mdr, inden jeg fik taget mig sammen til at prøve at løse problemet.
Som tidligere skrevet har jeg adskildt bagerste kaliber, renset og smurt med bremsecylinder fedt, pakningerne er skiftet, stemplerne kører let ind i kaliberen. ;o)
Nye bremse klodser er også skiftet.
Udluftningen er naturligvis blet fortaget i den rigtige rækkefølge alle 7 steder.
Problemet er der stadig.
Hvis cyklen har stået stille et par dage,er det som om at den er lidt nemmere at køre hjulet rundt, som om trykket forsvinder lidt fra bagerste caliber.
Og det er når jeg evt har kørt en tur på 20km i middel tempo,og forsøger at undgå at bremse for meget,alså trille stille og roligt.
Så er min bagbremse så varm at jeg overhovedet ikke kan holde fingerne på bagskiven,dvs jeg brænder mine fingere,hvor forskiverne er meget mindre varme.
I sidste uge læste jeg på st siden at Robert Hansen skrev Du skal tjekke din sekundæremastercyl på forgaffel.
Jeg har taget venstre kaliber og sekundæremastercylinder af cyklen og skildt dette ad, det ser meget fint ud, det skal siges at det stempel i masteren
måske godt kunne kører lidt bedre, pakningerne virker bløde og uden hakker mærker,men derfor kunne det godt være at jeg burde skifte dem.
Motorcyklen har stået stille et stykke tid før jeg købte den og var ikke brugt meget på 8 år ar den kørt 10000km.
Kunne der måske være skidt i udligningsventilen? Hvad tror I?
På forhånd tak.
mogens