Sammensmeltet plastik samling på AT

Spørgsmål eller tips.
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

ACF50

Indlæg af mogensl »

Ksejersen skrev:@Mogensl:
Hvor køber du AFC-50?
Mvh,
Kristian
Hej Kristian
Det bedste råd, jeg kan give, er at google og finde det billigste. ACF50 bruges især til fly, hvor det ud over smøring også bruges til korrosionsbeskyttelse af især aluminium (vinger og andre svært tilgængelige steder), samt andre ikke-magnetiske metaller som f. eks. elstik og kontakter. Mine kontakter har fået en ordentlig omgang for flere år siden og kører som i smør. Det har også reddet et par BMW-venner fra nye kontakter på styret. Min Futura sidestøttekontakt, fik jeg at vide, var kaput, da den ikke ville afbryde. Den blev reddet med - ja, hvad tror du? Jeg købte for mange, mange år siden 2 dåser af den daværende importør og er først nu efter nok 10 år ved at have tømt den første dåse. Selv om jeg også bruger det til at smøre støtteben, dørhængsler og meget andet. Det penetrerer og kryber ind alle steder, selv om det kommer ud som ret tyktflydende og let skummende. Det er meget drøjt og holder i årevis. Og så lugter det af parfume!

Jeg har også brugt det til beskyttelse af aluminium på mine mc.er, og selv om det må være synsbedrag, ser det ud som om, det ligefrem i nogen grad heler skaderne på anløben aluminium. Og nej, jeg har ikke økonomiske interesser i produktet. Det er ret dyrt, men til gengæld holder en dåse i årevis, hvis man bruger det til det, det er beregnet til. Jeg kan kun anbefale. For nogle år siden lavede jeg et lille forsøg med at smøre benene på en rusten møggreb med forskellige rusthæmmende midler og lod den ligge ude på græsset vinteren over. Almindelig olie hæmmer i ringe grad rusten. WD40 vaskes af meget hurtigt og har en meget begrænset rusthæmmende virkning. Almindelig fedt holder rusten noget i ave, mens kobberfedt er rigtig godt til at rustbeskytte med. ACF50 var næsten lige så godt. Bedst var rigtig rustbeskyttelse. Nogen vil nok mene, at det ikke tæller som et videnskabeligt forsøg, men det gav mig et fingerpeg. Og noget fornuftigt skal vinteren jo gå med... :roll:

http://www.acf-50.co.uk/acf-50.htm
http://www.ebay.co.uk/bhp/acf-50-anti-corrosion


Det her hjemme kan også købes, hvor der handles ting til flyvemaskiner, og hos enkelte mc-forhandlere.

God jagt

mogens
Michael1971

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Michael1971 »

Tak mogensl for den uddybende forklaring - jeg har lært meget om el i denne tråd, og ved nu hvad jeg skal checke og holde øje med på min næste tur.
Tusind tak for alle jeres input :)
Mvh, Michael
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Hold gode forbindelser!

Indlæg af mogensl »

Hej Michael - blot for at understrege vigtigheden af gode forbindelser(!);
Polskoen på startermotoren. Gummihætten har haft det varmt.
Polskoen på startermotoren. Gummihætten har haft det varmt.
CIMG0071.JPG (99.65 KiB) Vist 4431 gange
Afrenset polsko til starteren. Det har været tæt på smeltepunktet kan man se på arrene.
Afrenset polsko til starteren. Det har været tæt på smeltepunktet kan man se på arrene.
CIMG0069.JPG (97.48 KiB) Vist 4431 gange
Den ene polsko til starterrelæ. Smeltet gummihætte.
Den ene polsko til starterrelæ. Smeltet gummihætte.
CIMG0068.JPG (110.03 KiB) Vist 4431 gange
Gummihætten på polskoen på modsatte side af relæet ser også sådan ud. Jeg behøver nok ikke at berette, at jeg satte en rustfri møtrik på starteren. Et fjollet sted at spare.

God tur!

mogens
Vavardetdo?
Besvar