Sammensmeltet plastik samling på AT

Spørgsmål eller tips.
Michael1971

Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Michael1971 »

Denne plastik samling der forbinder de 3 ledninger der kommer fra "alternatoren" på min AT er smeltet/brændt sammen 2 gange på 15.000 km.
Nogen der har idéer til hvad dette kan skyldes?
Jeg har endnu ikke fået gennemgået ledningerne - kunne jo være en kortslutning der måske?
Min mc holder pt. i Georgien og jeg ville gerne have den/de rigtige reservedele med derned, når jeg skal køre videre.

(PS: Skal nok få lagt en turbeskrivelse ind snart.)

På forhånd tak for kommentarer.

Mvh, Michael :-)
Vedhæftede filer
IMG_0734.JPG
IMG_0734.JPG (50.18 KiB) Vist 14739 gange
Tidligere_medlem_1

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Hej Michael. Det er dårlig forbindelse i stikket der gør at det bliver varmt. Der skulle have været klemt lidt på selve hun-kabelskoene, så de går strammere når stikket samles.
Hvis det er en kortslutning vil isoleringen på hele ledningen smelte, med mindre der er en sikring der går først.
De kan samles enkeltvis med isolerede kabelsko, så er det nemmere at mærke om de klemmer ordentligt. Eller samles med kronmuffer.
Michael1971

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Michael1971 »

Tak for svaret :-)
Har dog mistanke om at det er noget andet - efter den seneste brændte sammen, har jeg bare viklet ledningerne sammen og viklet dem ind i ledningstape. Denne ledningstape er dog også smeltet sammen, så tro5r ikke det er pga. dårlig samling. Kan der muligvis være andet galt her?
Mvh, Michael :-)
Tidligere_medlem_1

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Der løber i hvert fald mere strøm igennem samlingerne, end de kan holde til.

Jeg ER klar over, at din AT ikke står lige rundt om hjørnet, men ved du hvor meget den lader?

Vi må spørge publikum, der må være en mere EL-kyndig de læser med her :-)
(men det lyder dyrt)
Michael1971

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Michael1971 »

Lykkedal skrev:Der løber i hvert fald mere strøm igennem samlingerne, end de kan holde til.

Jeg ER klar over, at din AT ikke står lige rundt om hjørnet, men ved du hvor meget den lader?

Vi må spørge publikum, der må være en mere EL-kyndig de læser med her :-)
(men det lyder dyrt)
Ved ikke helt hvad du mener med "hvor meget den lader" - er ikke så skarp til det her ;-) Men den er blevet målt og ladningen skulle være ok - batteriet lader fint op til 13,8 V, mener jeg det er.
Mange tak for dine input :-D
Tidligere_medlem_1

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

OK, det ér det jeg mener - 13,8 V, det er ok, 14,2 havde også været fint. Men mine evner rækker ikke længere, desværre.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af yaknudsen »

Michael1971 skrev:... efter den seneste brændte sammen, har jeg bare viklet ledningerne sammen og viklet dem ind i ledningstape. Denne ledningstape er dog også smeltet sammen, så tro5r ikke det er pga. dårlig samling. Kan der muligvis være andet galt her?
At vikle ledningerne sammen og dække dem med ledningstape er en rigtig dårlig løsning.

Generatoren på sådan en fætter genererer så vidt jeg husker omkring 450 Watt, det giver mere end 30 ampere og kræver både ganske tykke ledninger og en ualmindelig god kontakt hvis det skal undgå at udvikle varme. Et kraftigt stik med med særdeles god forbindelse er en absolut nødvendighed. Alternativt en lodning eller en kronemuffe. At vikle ledningerne sammen som beskrevet må efter min bedste vurdering i bedste fald betegnes som en uholdbar nødløsning.

Når det er sagt, så kan det sagtens være at strømforbruget på din MC er større end stikket er designet til. Et problem som kan være medvirkende årsag er en halv/hel-defekt ensretter, eller et ekstra strømforbrug, feks. en 200 Watt ekstralygte eller et defekt batteri. Hvis en af de 6 celler i batteriet er kortsluttet vil ladestrømmen stige ganske gevaldigt, og det vil nemt kunne belaste ensretteren så meget at den skades og forværre problemet yderligere. Hvis en af cellerne i batteriet er faldet sammen bør man kunne se at at det bobler kraftigt fra de 5 resterende celler og efter nogen tid vil man antagelig kunne observere at væskestanden i de gode celler falder usædvanlig hurtigt. Alle faktorer (forhøjet forbrug grundet ekstraudstyr, forhøjet forbrug grundet defekt batteri, forhøjet forbrug grundet defekt ensretter) kan sagtens være til stede samtidig i større eller mindre grad, så det er vigtigt at være opmærksom på alle 3.

Min første mistanke ville være en defekt ensretter. Det er et relativt velkendt fænomen.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af yaknudsen »

NB: Ladespænding på 13,2 Volt er ikke optimalt hvis generator, ensretter, laderelæ og batteri er OK. Spændingen bør være i nærheden af, og ikke meget under 13,9 volt(men gerne helt op til 14,4 Volt) når der lades for fuld kraft, det vil sige med motoromdrejninger over ca. 3.000 RPM. Optimal opladning af en enkelt celle i en bly syre akkumulator kræver 2,32 volt (gange 6 celler = 13,92 Volt).

Hvis batterispændingen falder til ret meget under 12,6 volt når maskinen har været slukket en halv times tid (uden strømforbrug) kunne det tyde på et dårligt batteri. Hvis spændingen på batteriet i løbet af den samme halve times tid falder til 10,5 volt (uden strømforbrug og med stoppet motor) er det en ret sikker indikation at en celle er faldet sammen idet hver enkelt af de 6 celler i en velfungerende og fuldt opladet bly/syre akkumulator bør levere lige omkring 2,1 volt.

NB: AGM batterier, og GEL har deres optimale arbejdsbetingelser ved lidt andre spændinger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Tidligere_medlem_1

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Michael1971 skrev: - batteriet lader fint op til 13,8 V, mener jeg det er.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af yaknudsen »

Lykkedal skrev:
Michael1971 skrev: - batteriet lader fint op til 13,8 V, mener jeg det er.
Ja, de 13,2 volt fik jeg vist galt i halsen undervejs. 13,8V ved fuld opladning er 'næsten' OK, og ikke i sig selv en indikation på et problem med batteriet. Men det er altså IKKE den optimale ladespænding selv om det er ganske tæt på. Så mistanken retter sig nok mest i retning af en dårlig ensretter eller et voldsomt strømforbrug fra monteret ekstraudstyr, men ud fra de givne oplysninger kan man ikke med sikkerhed udelukke nogen af de 3 mulige årsager.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Michael1971

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Michael1971 »

yaknudsen skrev:
Lykkedal skrev:
Michael1971 skrev: - batteriet lader fint op til 13,8 V, mener jeg det er.
Ja, de 13,2 volt fik jeg vist galt i halsen undervejs. 13,8V ved fuld opladning er 'næsten' OK, og ikke i sig selv en indikation på et problem med batteriet. Men det er altså IKKE den optimale ladespænding selv om det er ganske tæt på. Så mistanken retter sig nok mest i retning af en dårlig ensretter eller et voldsomt strømforbrug fra monteret ekstraudstyr, men ud fra de givne oplysninger kan man ikke med sikkerhed udelukke nogen af de 3 mulige årsager.
Mange tak for det uddybende svar. Tror jeg har viden nok til at komme videre nu :-)

Her er min "plan":
1. Jeg gennemgår ledningerne for fejl.
2. Jeg finder og køber nogle gode "samlinger" og tager ekstra med, så jeg kan skifte undervejs.
3. Jeg udskifter batteriet til et nyt - var planen alligevel (Det nuværende er mindst 3-4 år gammelt).
4. Jeg har en reserve ensretter med (Den har jeg allerede).
5. Eneste ekstra udstyr, der efter min viden er monteret, er triptæller. Så tror ikke problemet ligger der.

Så har jeg vel det med, jeg skal bruge til reperationer, hvis det går galt dernede :-)

Skønt at man kan trække på folks store viden herinde - meget værdsat!!!!
Tak for hjælpen alle :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:
Mvh, Michael
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af iver »

Hej Micheal.

Jeg lurede lige på punkt 5. Hvis du der mener den "Tripmaster" der sidder over instrumenteringen, så er den ikke ekstraudstyr!
Den er original monteret.

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Dårlig forbindelse=varme. Meget dårlig forbindelse=smeltning

Indlæg af mogensl »

Hej Michael.

Som tidligere ejer af en Aprilia Futura har jeg lært rigtig meget om dårlige forbindelser (el forstås...). Det gav sig udslag i, at det brune stik fra ensretteren eller samlingen mellem stikben og ledning kunne smelte. Jeg var ikke helt enig med de meget kyndige ejere, som entydigt skød skylden på stikket.
Det fremgår tydeligt, at den dårlige forbindelse IKKE var i stikket, men i samlingen mellem stikben og ledning
Det fremgår tydeligt, at den dårlige forbindelse IKKE var i stikket, men i samlingen mellem stikben og ledning
brownconnector.jpg (9.56 KiB) Vist 14476 gange
Ledninger fra generatoren. Forbindelsen blev forbedret med en klat loddetin, hvor ledningen er klemt fast i benet - det kritiske sted.
Ledninger fra generatoren. Forbindelsen blev forbedret med en klat loddetin, hvor ledningen er klemt fast i benet - det kritiske sted.
CIMG0052.JPG (113.74 KiB) Vist 14476 gange
Dårlig forbindelse eller dårlig leder/for tynd ledning, giver stor modstand og dermed varme. Der er ingen tvivl om, at der omkring, hvor noget er smeltet, er "arnestedet". Ledninger snoet sammen er dømt til at give dårlig forbindelse, kronemuffer er bedre, men hvis det, som på Futuraen, var kritisk, var lodning af forbindelser det optimale. Desværre er det ikke muligt at skifte ledninger fra generator til ensretter, hvilket ellers ville være det optimale på Futuraen.

Jeg er ikke el-kyndig, men allierede mig med en god ven og motorcyklist (godt nok BMW GS, men alligevel), som er ingeniør og specialist udi det elektriske. Ledningsnettet på en Futura er underdimensioneret, så den er meget følsom over for dårlige forbindelser. Det betød, at jeg om efteråret adskilte og rensede alle kritiske forbindelser med stor strømforbrug, f. eks. ved ensretter, startermotor- og relæ, stelforbindelser m.v. Gummimufferne ved startermotor og relæ var delvist smeltede, da jeg overtog cyklen. Det var altså meget tæt på en ødelagt ferie, hvis jeg bare var kørt videre. Ledningerne fra generatoren blev altid noget (for) varme, men holdt til det. Jeg gav samlingerne mellem ledningerne fra generatoren og stikbenene til de 2 stik til ensretten en ekstra klat loddetin, der hvor de var klemt fast i stikbenet. Det gav tilstrækkelig forbindelse, for jeg ville ikke som mange andre klippe stikkene af og lodde ledningerne sammen. Det var ikke nødvendigt, når man sørgede, for at stikket var rent og klemmerne faste.
Et skidt sted at spare! Rigtig dårlig forbindelse på startermotoren. Resultat: Delvis smeltet gummihætte. Der går mange ampere den vej.
Et skidt sted at spare! Rigtig dårlig forbindelse på startermotoren. Resultat: Delvis smeltet gummihætte. Der går mange ampere den vej.
CIMG0057.JPG (121.17 KiB) Vist 14476 gange
Håber, du får løst problemet. Gode lodninger går man aldrig galt i byen med.

mogens
Vavardetdo?
mogensl
Indlæg: 99
Tilmeldt: 14. jul 2013, 10:16

Tilføjelse...

Indlæg af mogensl »

Hvis jeg har tolket dit billede rigtigt, er der ingen tvivl om, at den dårlige forbindelse i dit tilfælde har været i selve stikket. Det kan skyldes ir og skidt og møg og/eller at klemmerne i stikket er blevet løse med tiden. På Pegasoen, som har samme stikforbindelser som Futuraen, skiller jeg også stikket ad om efteråret og renser SAMT klemmer hunstikkene, så stikbenet går stramt i. Til sidste en dråbe ACF50 i hver stikforbindelse.

Mange har gjort sig tanker om, hvorfor netop Futuraen er følsom over for dårlige forbindelser. Mit ukvalificerede gæt er, at den har samme ledningsnet som ophavet, RSV Mille, men at der er sat større generator og flere forbrugere på nettet. Og så er der lige det med, at klimaet i ophavslandet ikke stiller så store krav til fugtbeskyttelse.

Tror jeg.

mojn
mogens
Ksejersen

Re: Sammensmeltet plastik samling på AT

Indlæg af Ksejersen »

@Mogensl:
Hvor køber du AFC-50?
Mvh,
Kristian
Besvar