Ingen gnist på Transalp

Spørgsmål eller tips.
ReneWagner

Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Jeg er ved at istandsætte min Transalp med nyere motor m.m

Motoren er "ny" og er fra en 1999
resten af maskinen er 1993 inkl cdi´er

starteren kører fint rundt, men der er ingen gnist på

kan det være fordi cdi er fra en 1993, eller....noget andet? der er nye tændrør i.

har brug for lidt hjælp til at udelukke diverse ting da jeg meget snart skal bruge maskinen og tiden løber fra mig... :-(
Tidligere_medlem_1

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

CDI er de samme fra 1987 til 1995, så dér er et problem.
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

men kan forkerte cdi´er fjerne gnisten 100% ?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Hmm, det ved jeg faktisk ikke, men det lyder lidt underligt :shock:
Er stelledningen i orden :?:
Er ledningerne til tændrørne OK (de kan måles (ohm'es))
Virker de andre ting, lys, horn, blink :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

det hele er samlet efter bogen, jeg har ikke målt på ledninger endnu - men det skriver jeg på checklisten
det er med at afprøve alt...
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Lys, horn m.m virker - har ikke målt noget endnu...
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Tilsyneladende....ændre maskinen sig fra pd06 til pd10 fra 1995, men jeg kan ikke finde NOGEN steder hvor man kan købe en CDI til en 1999 (PD10)
any ideas!?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af Bønne »

Ja, der er forskel på de to motores tændingssystemer, f.eks kører ´99 modellen med to dobbelte tændspoler og én fælles CDI-boks mod ´93 modellens fire enkelte tændspoler og to CDI-bokse. Jeg mener også at have læst et sted at funktionsprincippet, altså selve den elektroniske virkemåde, er ændret på de nyere modeller, både på TA og AT og derfor kan man ikke bare blande de to systemer.

Men da det kun er motoren du har skiftet og har beholdt CDI´er og tændspoler fra den gamle motor, burde du kunne "nøjes" med at skifte pulsgeneratoren samt pulsgiveren nede i motoren med dem fra den gamle motor, så skulle tingene passe sammen igen (dog er der en lille forskel i tændingsforskydningen på de to modeller, men det burde ikke have den store praktiske betydning og i hvert fald ikke noget den ikke kan køre med). Så vidt jeg lige kan se burde det passe sammen monteringsmæssigt, men måske nogen andre ved det :?:

Pulsgeneratoren og pulsgiveren sidder ved/på krumtappen i højre side af motoren, bag ved koblingsdækslet, følg de ledninger der går ud helt forrest lige bag koblingsdækslet. Dette indgreb kræver en ny pakning til koblingsdækslet, men hvis du hælder cyklen over mod venstre side og læner den op af noget, kan du tage koblingsdækslet af uden at tappe olien af. Pas dog på med ikke at tabe noget ind i motoren, værktøj, skruer el.lign., heller ikke gammel pakning når du renser den af.

Alternativet er at finde CDI-boks og tændspoler fra en nyere model, så sparer du at skille motoren... men det er nok en anden pris :-D .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Tak for svaret, der er lidt at kigge på der - hvis jeg kunne finde en cdi boks og spoler til den 99´er vil jeg ikke have problemer med at betale prisen, det vigtigste
er at den kommer til at spille 100% jeg kan bare ikke finde delene nogen steder.
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Det er prøvet, stadig ingen gnist. Vi har flyttet alt over fra den gamle motor så det burde i teorien fungere, men stadig ingen gnist....tænke tænke...
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

Det kan godt være du HAR kontrolleret det, jeg kan ikke lige læse det ud af indlæggene. Men har du tjekket stelforbindelsen?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Stelforbindelsen er checket..
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af Bønne »

Ja, så bliver det lidt langhåret når man ikke selv har fingrene i den :lol:

Hmm...starteren virker, ergo fungerer neutral switchen...den er vel ikke skiftet, den sad vel på ´99 motoren...

Har du noget at måle med :?: Med tænding på skal du have spænding på de sort/hvide ledninger i stikkene til CDI-boksene :?:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af Nikolajsen »

"dødemands knappen" ?? (den røde på styret)
Evt. afbrudt, et eller andet sted på ledningerne, selv om den "står" rigtigt. Det må give lige nøjagtigt den situation....
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
ReneWagner

Re: Ingen gnist på Transalp

Indlæg af ReneWagner »

Alt ledning og tænding er fra 1993 - kun motoren er fra 1999 så neutralswitch er nok en 1993´er...
Besvar