Facet benzínpumpe med priming til AT RD04
: 07. jun 2014, 22:11
Efter at jeg har læst mig til at AT'ens originale benzinpumpe har en begrænset levetid på 40-50 millioner meter, så er det tid til at skifte min.
En ny original koster i omegnen af 2000kr og i stedet købte jeg en Facet pumpe med 2 slangestudser hos Rugged Road i England. Bestilte den onsdag og fredag landede den på min arbejdsplads. Det var hurtigt.
Jeg havde læst en artikel andetsteds om hvordan man monterer en Facet, men jeg fulgte ikke helt opskriften. Der er 2 problemer ved at skifte til Facet.
#1 Den er firkantet i stedet for rund og passer derfor ikke i gummiophænget.
#2 Den er af gennemløbstypen og derfor er udgangen på modsatte side end indgangen.
Problem #1 løste jeg ved at krænge gummiet uden over pumpen og bøje de 2 metalarme der sidder på stellet fra hinanden. Jeg vendte gummiet 180 grader så de 2 øjer der før blev skubbet ind over de 2 metalarme, ikke længere bliver anvendt. I stedet har jeg bundet an kraftig kabelstrip rundt om pumpe med gummi og stellet. Det var ret bøvlet at krænge gummiet rundt om den firkantede pumpe, men med konens hjælp, gik det.
Problem #2 endte med at blive et problem. Der er 1/8" NPT i pumpen og umiddelbart ville jeg købe 2 vinkler med han gevind i den ene ende og hun gevind i den anden. På den måde kom jeg "rundt om hjørnet" så begge studser kunne pege i samme retning som den originale. Imidlertid var 2 simple fittings ikke lagervare nogen som helst steder. Jeg havde fat i Sanistål, Teknidan og 3 lokale hydraulikforhandlere. Derefter et par lokaler smede, men uden resultat. Ingen havde de ønskede fittings med !/8" NPT
Så fandt jeg en lokal reparatør som bukkede mig et hydraulikrør som jeg ville have det. Men i sin iver for at hjælpe mig, savede han det af for kort, således at jeg ville være nødt til at forlænge benzinslangen. DAMN
Nå, tænkte jeg, du drejer da bare et længere rør på din drejebænk. Men ak og ve. 1/8" NPT har 27 gevind pr. tomme og min drejebænk klarer kun 26 eller 28
Så kom jeg i tanker om at Biltema sælger gevindbakker og sørme om de ikke havde en passende bakke på lager. Den blev hentet og kostede kun 30 kr. Her skulle mine alarm klokke have ringet. En kvalitets gevindbakke koster mere end 30 kr og det lykkedes heller ikke at skære et eneste gevind med den. Jeg er udlært værktøjsmager og ved godt hvordan sådan noget værktøj skal bruges, men i stedet for at skære gevind, så skrællede den bare mit rør ned til en mindre diameter
Næste dag lånte jeg mig frem til en gevindbakke i et anerkendt tysk fabrikat og røret kunne monteres.
Jeg monterede samtidig et nyt originalt benzinfilter og samlede det hele.
Og nu til den elektriske del.
Det havde længe iriteret mig at hvis ATeren ikke havde været startet i nogen tid så skulle selvstarteren køre længe inde motoren sprang i gang. Jeg gennemgik eldiagrammet og fandt ud at at benzinpunpen får strøm fra et relæ der først leverer strøm når motoren er startet. Det vil sige at hvis benzinen i karburatoren er fordampet, så kører selvstarteren længe nok til at relæet tror at motoren kører. Jeg aner ikke om relæet bliver trigget af olietryksindikatoren eller af tændspolen, men den starter ikke før der er benzin i karburatoren.
Når jeg nu alligevel skal rode med elsystemet til pumpen, så monterede jeg en hornkontakt oppe i kåben som leder plus direkte til pumpen. Pumpen får stel hele tiden. Hvis ATeren har stået stille længe, så sætter jeg tænding på og trykker på kontakten et par sekunder eller 5-6. Så fyldes svømmerhusene og motoren springer straks igang, når jeg trykker på selvstarteren.
Kontakten kan osse bruges til at tømme tanken med, ved at pille en benzinslange af og trykke på kontakten. Jeg HAR prøvet at pille tanken af fyldt med 24 liter benzin. Det var ikke let.
Tipset til en primerkontakt til benzinpumpen er hermed givet videre.
En ny original koster i omegnen af 2000kr og i stedet købte jeg en Facet pumpe med 2 slangestudser hos Rugged Road i England. Bestilte den onsdag og fredag landede den på min arbejdsplads. Det var hurtigt.
Jeg havde læst en artikel andetsteds om hvordan man monterer en Facet, men jeg fulgte ikke helt opskriften. Der er 2 problemer ved at skifte til Facet.
#1 Den er firkantet i stedet for rund og passer derfor ikke i gummiophænget.
#2 Den er af gennemløbstypen og derfor er udgangen på modsatte side end indgangen.
Problem #1 løste jeg ved at krænge gummiet uden over pumpen og bøje de 2 metalarme der sidder på stellet fra hinanden. Jeg vendte gummiet 180 grader så de 2 øjer der før blev skubbet ind over de 2 metalarme, ikke længere bliver anvendt. I stedet har jeg bundet an kraftig kabelstrip rundt om pumpe med gummi og stellet. Det var ret bøvlet at krænge gummiet rundt om den firkantede pumpe, men med konens hjælp, gik det.
Problem #2 endte med at blive et problem. Der er 1/8" NPT i pumpen og umiddelbart ville jeg købe 2 vinkler med han gevind i den ene ende og hun gevind i den anden. På den måde kom jeg "rundt om hjørnet" så begge studser kunne pege i samme retning som den originale. Imidlertid var 2 simple fittings ikke lagervare nogen som helst steder. Jeg havde fat i Sanistål, Teknidan og 3 lokale hydraulikforhandlere. Derefter et par lokaler smede, men uden resultat. Ingen havde de ønskede fittings med !/8" NPT
Så fandt jeg en lokal reparatør som bukkede mig et hydraulikrør som jeg ville have det. Men i sin iver for at hjælpe mig, savede han det af for kort, således at jeg ville være nødt til at forlænge benzinslangen. DAMN
Nå, tænkte jeg, du drejer da bare et længere rør på din drejebænk. Men ak og ve. 1/8" NPT har 27 gevind pr. tomme og min drejebænk klarer kun 26 eller 28

Så kom jeg i tanker om at Biltema sælger gevindbakker og sørme om de ikke havde en passende bakke på lager. Den blev hentet og kostede kun 30 kr. Her skulle mine alarm klokke have ringet. En kvalitets gevindbakke koster mere end 30 kr og det lykkedes heller ikke at skære et eneste gevind med den. Jeg er udlært værktøjsmager og ved godt hvordan sådan noget værktøj skal bruges, men i stedet for at skære gevind, så skrællede den bare mit rør ned til en mindre diameter




Næste dag lånte jeg mig frem til en gevindbakke i et anerkendt tysk fabrikat og røret kunne monteres.
Jeg monterede samtidig et nyt originalt benzinfilter og samlede det hele.
Og nu til den elektriske del.
Det havde længe iriteret mig at hvis ATeren ikke havde været startet i nogen tid så skulle selvstarteren køre længe inde motoren sprang i gang. Jeg gennemgik eldiagrammet og fandt ud at at benzinpunpen får strøm fra et relæ der først leverer strøm når motoren er startet. Det vil sige at hvis benzinen i karburatoren er fordampet, så kører selvstarteren længe nok til at relæet tror at motoren kører. Jeg aner ikke om relæet bliver trigget af olietryksindikatoren eller af tændspolen, men den starter ikke før der er benzin i karburatoren.
Når jeg nu alligevel skal rode med elsystemet til pumpen, så monterede jeg en hornkontakt oppe i kåben som leder plus direkte til pumpen. Pumpen får stel hele tiden. Hvis ATeren har stået stille længe, så sætter jeg tænding på og trykker på kontakten et par sekunder eller 5-6. Så fyldes svømmerhusene og motoren springer straks igang, når jeg trykker på selvstarteren.
Kontakten kan osse bruges til at tømme tanken med, ved at pille en benzinslange af og trykke på kontakten. Jeg HAR prøvet at pille tanken af fyldt med 24 liter benzin. Det var ikke let.
Tipset til en primerkontakt til benzinpumpen er hermed givet videre.
