Steen skrev:Den er blevet justeret 2 gange, men det hjalp ikke
Hvad er det der er blevet justeret

Det eneste der er at justere på en indsprøjtningsmodel, er ventilerne, for hver 24000 km.
Men ellers er det et kendt fænomen, det kommer af at benzin blandingen er gjort meget mager ved lave omdrejninger, for at cyklen skal kunne overholde euronormerne for forurening.
En mulighed til at løse problemet, er at montere en PowerCommander, det har jeg selv gjort og det har givet dels et meget bedre træk i bund og mellemområdet, dels et mere jævnt træk fra noget lavere omdrejninger.
En PowerCommander er en elektronisk box der tilsluttes motorstyringscomputeren hvor den overruler den originale justering af indsprøjtningen, kaldet "map". PowerCommanderen tilsluttes en PC, via hvilken man så kan justere den, man laver så et andet "map" der passer bedre til motoren.
Hvis man f.eks. monterer K&N-luftfilter, der giver lidt bedre luftgennemstrømning, kan det være en fordel også at montere en PowerCommander. Monterer man så også en mere åben udstødning, der også giver mere luftgennemstrømning, er PowerCommanderen et must hvis ikke motoren skal køre med alt for mager blanding, med risiko for diverse skader.
Et andet kendt problem med Varaderoen er at når man går fra motorbremsning til at give gas ved 2000 omdr., så hoster den én gang, hvorefter den tager gassen. Det passer som regel på vej ud af en rundkørsel i 2. gear, eller rundt om et hjørne og er ret generende

Det kommer af at ved motorbremsning fra højere omdr., altså med gassen lukket, bliver tændingen slået fra, men bliver så slået til igen ved 2000 omdr., eller ved gasgivning. Giver man så gas lige ved de 2000 omdr., så hoster den.
PowerCommanderen kan ikke fjerne dette helt, da den ikke har forbindelse med tændingen, men kun med indsprøjtningen. Men den kan mindske det og da den samtidig giver mere jævnt træk ved lavere omdr., har det for mit vedkommende gjort at jeg næsten aldrig rammer det punkt mere. Ud af rundkørsler kører jeg nu typisk i 3. gear med 1500 omdr. og er altså under punktet i omdrejningerne hvor den hoster, og når jeg så når 2000 omdr., har jeg måske 10% gas på og er derfor over punktet på gassen.
En PowerCommander koster omkring 3000 kr og bliver leveret med "map" der passer til motorcykel modellen som standard. Man kan så vælge at bruge det, eller, hvis man f.eks. har andet luftfilter/udstødning, få den justeret i en testbænk, det koster omkring 3500 kr. Der kan også downloades "maps" fra nettet. Har man lidt viden om det, kan man også justere på den selv, da programmet følger med på CD-rom. Ifølge ham der justerede min, er Varaderoen tilsyneladende svær at justere i de lavere omdrejninger, og da jeg ikke gad at blive ved med at køre ned til ham for efterjusteringer, endte jeg med at gøre det selv "live" ude på landevejen

.
Og i øvrigt, tillykke med en fantastisk cykel, den bliver du glad for
Skriv gerne en "præsentation" af dig selv under rubrikken "Medlemsprofiler"
