Hej fruolsen.
Nu skriver du: hvad er det bedste køb - er et fra biltema godt nok? Vil du have det bedste, eller bare et der er godt nok
Jeg har ikke selv nogen erfaring med Biltemas batterier, men på det svenske XL-Forum har jeg læst om en del der har købt dem, både til TransAlp og Varadero. Ca. halvdelen fungerer fint, nogle enkelte virker slet ikke og resten får dem byttet inden for kort tid, nogle af dem op til flere gange.
(Det er i øvrigt på det forum jeg har lært hvad svenskerlogik er; de køber den samme billige ting igen og igen... for til sidst at købe den dyre, den vi andre købte først, og så mener de stadig de har sparet, for de købte jo billigt alle de første gange...
).
Selv sværger jeg til Yuasa batterier, dem som Honda´erne er født med, dem har jeg brugt i mange år og aldrig haft problemer med. Jeg har lige købt nyt til Varaderoen, det gamle døde da jeg satte cyklen ind for vinteren, men det har også siddet på fra ny i 2009 og har kørt 116000 km, så det er
I Danmark kostede det 1523 kr
, men jeg fandt det på e-bay til små 900 kr inkl. forsendelse og med e-bay garanti hos et tysk firma der hedder myMoto, jeg skulle bare selv hælde syre på det (medfølger, meget nemt), og starte det op (kræver at man har en lader), bare følg manualen.
De har også til din:
http://www.ebay.de/itm/Batterie-YUASA-Y ... Sw5ZBWH78N, det er det der passer til den, så der skal du ikke hen og måle og checke poler
.
Apropos lader, så er det en god ide at sætte en vedligeholdelseslader på batteriet hen over vinteren (det gætter jeg på du ikke har haft, når batteriet er dødt nu her til foråret), det er med til at holde batteriet i god stand og forlænger levetiden betydeligt i forhold til at lade det passe sig selv. Medmindre man sætter batteriet i fryseren (kræver at det er fuldt opladet), her kan det godt stå hele vinteren, da der ved -18 gr. praktisk taget ingen afladning er (det er afladningen der ødelægger batteriet, jo varmere, jo mere afladning).