Forreste tandhjul
Forreste tandhjul
Hej alle
Nu er jeg blevet lidt i tvivl om jeg har gjort det rigtig.
I forbindelse med at jeg skiftede kædekit, skiftede jeg selvfølgelig også det forreste tandhjul. Det er modellen, hvor tænderne sidder lidt forskudt med en "krave" til den ene side a la den i linket. http://images.wemoto.com/full/SPROCKET_ ... 035380.jpg
Hvis jeg vender "kraven" ud mod mig rammer den lige nøjagtig/næsten motorblokken. Hvis jeg vender "kraven" ind mod motorblokken rammer den lige nøjagtig/næsten det sorte plastiklåg, som beskytter kæde og tandhjul.
Har undersøgt i Haynes og div. på nettet, men kan ikke lige finde svaret.
håber nogen kan hjælpe.
Per
Nu er jeg blevet lidt i tvivl om jeg har gjort det rigtig.
I forbindelse med at jeg skiftede kædekit, skiftede jeg selvfølgelig også det forreste tandhjul. Det er modellen, hvor tænderne sidder lidt forskudt med en "krave" til den ene side a la den i linket. http://images.wemoto.com/full/SPROCKET_ ... 035380.jpg
Hvis jeg vender "kraven" ud mod mig rammer den lige nøjagtig/næsten motorblokken. Hvis jeg vender "kraven" ind mod motorblokken rammer den lige nøjagtig/næsten det sorte plastiklåg, som beskytter kæde og tandhjul.
Har undersøgt i Haynes og div. på nettet, men kan ikke lige finde svaret.
håber nogen kan hjælpe.
Per
Just do it!
Re: Forreste tandhjul
Hej Per
Kraven skal IKKE vende ud.
(Tak John)
Når kædehjulet er monteret med låseskiven i sporet i akslen, så er der det plads der skal være til en 525 kæde.
Kraven skal IKKE vende ud.

Når kædehjulet er monteret med låseskiven i sporet i akslen, så er der det plads der skal være til en 525 kæde.
Senest rettet af Tidligere_medlem_1 21. sep 2016, 09:32, rettet i alt 1 gang.
Re: Forreste tandhjul
Jeg er uenig. På original tandhjul er krave ind og gummi ud.
Mvh.John
Mvh.John
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Re: Forreste tandhjul
Nu blev det min tur til at skifte kæde mm. så jeg håber det er ok hvis jeg spørger videre på Per´s indlæg
Er nedenstående monteret korrekt? Det sidder som det gamle, men så læste jeg dette indlæg og blev i tvivl.

Et spørgsmål mere:
Dette tandhjul fik jeg med i forsendelsen med kædekittet, der sidder røde gummiringe på og det ser meget moderne ud. Hvorledes

På forhånd tak
/Nikolaj

Er nedenstående monteret korrekt? Det sidder som det gamle, men så læste jeg dette indlæg og blev i tvivl.

Et spørgsmål mere:
Dette tandhjul fik jeg med i forsendelsen med kædekittet, der sidder røde gummiringe på og det ser meget moderne ud. Hvorledes


På forhånd tak

/Nikolaj
Re: Forreste tandhjul
Hej Nikolaj.
Jeg har lige fået et orginal tandhjul og jeg har før været 100% sikker på at kraven skulle vende indad, men som det ses på det første billede ( Fra Honda orginal værkstedshåndbog til xl700v) vender den med kraven udad !


Her ses tandhjulet fra bagsiden hvor den er plan hvis man ser bort fra gummiet.

Her set forfra (det der vender ud mod låse skiven)

Det uorginale tandhjul jeg afmonterede,som vendte med kraven indad. Som det ses er det blankslidt på ydersiden.

Det uorginale set fra kraven som vendte indad og her er det ikke slidt !
Så efter min nye overbevisning skal den plane side vende indad mod motoren. Jeg har endnu ikke monteret tandhjulet så ind til videre er det teori
Gummiet på tandhjulet er vist til lyddæmpning, det har været på alle de orginale tandhjul jeg har haft monteret ( i forskellige retninger
)
Håber ikke du er blevet mere forviret
efter mit indlæg .
Mvh John Sigh.
Jeg har lige fået et orginal tandhjul og jeg har før været 100% sikker på at kraven skulle vende indad, men som det ses på det første billede ( Fra Honda orginal værkstedshåndbog til xl700v) vender den med kraven udad !
Her ses tandhjulet fra bagsiden hvor den er plan hvis man ser bort fra gummiet.
Her set forfra (det der vender ud mod låse skiven)
Det uorginale tandhjul jeg afmonterede,som vendte med kraven indad. Som det ses er det blankslidt på ydersiden.
Det uorginale set fra kraven som vendte indad og her er det ikke slidt !
Så efter min nye overbevisning skal den plane side vende indad mod motoren. Jeg har endnu ikke monteret tandhjulet så ind til videre er det teori

Gummiet på tandhjulet er vist til lyddæmpning, det har været på alle de orginale tandhjul jeg har haft monteret ( i forskellige retninger

Håber ikke du er blevet mere forviret

Mvh John Sigh.
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Re: Forreste tandhjul
Hej John,
jeg tror jeg forstår, ihvertfald vender mit nye tandhjul som på billedet i værkstedshåndbogen. Jeg har trillet en Meget kort tur op og ned ad vejen og der kommer ingen mislyde, så det kører rundt uden at ramme noget
Det andet tandhjul med det røde gummi på, synes jeg ser mærkeligt ud da der ikke er nogen "Plan" side altså ligesom på det andet jeg har sat på, det centrerer nærmest kæden i midten af tandhjulet. Nå men der er sikkert mange forskellige modeller, så det er nok en af dem
Tak for svaret John
/Nikolaj
jeg tror jeg forstår, ihvertfald vender mit nye tandhjul som på billedet i værkstedshåndbogen. Jeg har trillet en Meget kort tur op og ned ad vejen og der kommer ingen mislyde, så det kører rundt uden at ramme noget

Det andet tandhjul med det røde gummi på, synes jeg ser mærkeligt ud da der ikke er nogen "Plan" side altså ligesom på det andet jeg har sat på, det centrerer nærmest kæden i midten af tandhjulet. Nå men der er sikkert mange forskellige modeller, så det er nok en af dem

Tak for svaret John

/Nikolaj
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Re: Forreste tandhjul
Altså....hvis et originalt kædehjul har en plan side, og en side med krave, og man så får et med krave på begge sider, må kæden nødvendigvis løbe skævt, uanset hvordan men vender det, og det kan dermed ikke bruges. (jeg går her ud fra at total tykkelse på kædehjulet er den samme som original, hvis ikke kan det heller ikke bruges)
Og naturligvis også hvis man vender et originalt modsat af hvad det skal.
Men det er muligvis også den allerede fastslået konklusion

Og naturligvis også hvis man vender et originalt modsat af hvad det skal.
Men det er muligvis også den allerede fastslået konklusion


Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Re: Forreste tandhjul
Hej Persson.
Da jeg i sin tid bragte emnet op var det fordi jeg var begyndt at mærke en svag snurren i fodhvilerne når jeg kørte mellem 80 og 100 km/t. Det var samme snurren, som når en kæde er slidt eller trænger til at blive justeret.
Efter utallige justeringer, på et nyt kædekit som havde kørt ca. 1500 km, slog det mig, at jeg måske havde vendt det forreste tandhjul forkert, da det kunne monteres på begge måder, hvilket også var tilfældet. Jeg har ingen snurren i fodhvilerne i dag.
Jeg tog lige et billede i går, af hvordan det er monteret, men kan desværre ikke uploade det
Det viser, at kraven vender ud af og den plane side ind mod motorblokken.
Håber det hjælper.
Per
Da jeg i sin tid bragte emnet op var det fordi jeg var begyndt at mærke en svag snurren i fodhvilerne når jeg kørte mellem 80 og 100 km/t. Det var samme snurren, som når en kæde er slidt eller trænger til at blive justeret.
Efter utallige justeringer, på et nyt kædekit som havde kørt ca. 1500 km, slog det mig, at jeg måske havde vendt det forreste tandhjul forkert, da det kunne monteres på begge måder, hvilket også var tilfældet. Jeg har ingen snurren i fodhvilerne i dag.
Jeg tog lige et billede i går, af hvordan det er monteret, men kan desværre ikke uploade det

Håber det hjælper.
Per
Just do it!
Re: Forreste tandhjul
Det vil jeg også mene, fordi så sidder tænderne pludselig ved 4-5mm anderledes end standardAltså....hvis et originalt kædehjul har en plan side, og en side med krave, og man så får et med krave på begge sider, må kæden nødvendigvis løbe skævt, uanset hvordan men vender det, og det kan dermed ikke bruges. (jeg går her ud fra at total tykkelse på kædehjulet er den samme som original, hvis ikke kan det heller ikke bruges)


Det er også sådan jeg blev enig med mig selv om at det skulle være, man bliver sgu bare nervøs når man i virkeligheden ikke helt har forstand på det man laverJeg tog lige et billede i går, af hvordan det er monteret, men kan desværre ikke uploade detDet viser, at kraven vender ud af og den plane side ind mod motorblokken.

Tak for hjælpen allesammen
