Side 1 af 1

AT - Olieskift og Ventiljustering?

: 19. apr 2006, 20:24
af Tom
Hej igen!

Ja, kom ikke og sig I ikke var advaret! Dumme spm. kommer der masser af herfra Skive!

Hvor tit skifter I olie på Jeres mc? Og hvilken olie bruger I til en AT - RD07?

Hvor tit får I stillet ventiler på AT'eren? For der skal vel stilles ventiler............eller hvad?

MVH Tom!

Re: AT - Olieskift og Ventiljustering?

: 19. apr 2006, 21:12
af Veset
Tom skrev:Hej igen!

Ja, kom ikke og sig I ikke var advaret! Dumme spm. kommer der masser af herfra Skive!

Hvor tit skifter I olie på Jeres mc? Og hvilken olie bruger I til en AT - RD07?

Hvor tit får I stillet ventiler på AT'eren? For der skal vel stilles ventiler............eller hvad?

MVH Tom!
Jeg skifter olie ca ved hver 6000 km (selvom manualen siger det kun behøves ved hver 12000 km), og jeg bruger den rigtigt dyre fuldsyntetiske fra Castrol (R4 Superbike 10W-50). Den halvsyntetiske fra samme mærke skulle også være god, men den har jeg ikke erfaring med.

Og så fik jeg stillet ventiler ved det store service ved 24000km, om andre får det oftere ved jeg ikke. Men ellers kigger Honda mekkeren jo efter det ved hver 12000 km service, og justerer så efter behov.

Service.

: 02. maj 2006, 23:03
af Søren Dahl
Jeg skifter også olie ved hver 6000 km og får stillet ventiler for hver 36.000 km - det er indtil vidre vist sig at være et rigtig fint interval - de har ikke stået meget forkert selv efter de alt for mange km over service intervallet som hedder ved hver 12.000.

Jeg tror blot på, at sørger man for at skifte olie tit - så bliver skidtet ved med at fungere optimalt mange mange km. En twin og en Alpe motor er jo heller ikke ligefrem højtydende - og skulle noget stå en smule forkert i motoren tror jeg ikke skidtet ligefrem springer i luften - det eneste er at den måske kan finde på at køre en km eller to mindre på literen og 0-100 bliver 1 sekund eller 2 langsommerer - det er i hvert fald min egen erfaring med højre service intervaller.

Mvh Søren

Justering.

: 22. aug 2006, 23:55
af Søren Dahl
Hvad sker der ved udeblivende justeringer af motoren, jeg tænker på, hvis man ikke får justeret før efter f.eks. 50.000 km ?

Mvh Søren

: 23. aug 2006, 17:33
af Nikolajsen
Jamen der sker jo ikke andet end at motoren begynder at "tikke". hvis man så bare kører videre, vil den begynde at gå dårlige, da ventilen ikke åbner helt, og på forkert tidspunkt, og så til sidst vil der være så meget frigang, at den vil slide rigtigt meget der hvor frigangen er, og tilsidst vil der nok gå noget i stykker, en vippearm der knækker, eller noget...... :-(. Men der vil gå rigtigt mange kilometer på en motor af denne kaliber før der går noget i stykker, MEN hvis der først er slidt meget på punkterne hvor frigangen er/skal være, kan det være svært at stille ventilerne, da der vil være hulrum, som man ikke kan mærke med søgerbladet :-(

Tak

: 23. aug 2006, 21:47
af Søren Dahl
Tak for et uddybende svar.

Mvh Søren

: 23. aug 2006, 22:34
af Nikolajsen
:ok: . Ja, jeg gik ud fra at du mente ventilerne. Olien/filter SKAL skiftes, ellers smører den ikke godt, og så bliver motoren slidt op på rekordtid. karburator justering, ja der sker ikke noget farligt, den går bare dårligt, soder måske nogen tændrør, eller den kan ikke trække hvis den ene karburator åbner mere end den anden= den ene cylinder trækker hele læsset, eller den vil ikke starte. Har aldrig set nogen større skader ved karburator problemer. medmindre man leger med omdysning, og får givet den for lidt, så kan man brænde hul i stemplerne (been there, done that :oops: , på den ene af mine crossere).
Tændings justering, heller ikke farligt, den hoster, hakker, skyder og går af røven til.

Ventiler

: 24. aug 2006, 07:26
af Søren Dahl
Jo, det var ventilerne jeg mente - olieproblematiken er jeg klar over ;-)

Mvh Søren

: 20. apr 2007, 02:20
af jan
ældre inlæg men alligevel.
tom.
jeg vil råde dig til at købe haynes bog, der står alt det du har brug for.
den er ikke særlig dyr , og den er rigtig god at ha ved hånden.

: 22. apr 2007, 15:27
af Tom
Hej Jan

Den er købt. Lige nu holder jeg dog lav (nærmest ingen) profil med AT'eren. Har brækket lillefingeren på H hånd. Gips indtil min. medio maj :evil: .

Men bogen bliver studeret næsten hver aften. TV sucks anyway.

: 10. jul 2008, 10:31
af kimhansen
Ventil justeringen er det med brikker shims, eller stilleskruer?
Kim

: 10. jul 2008, 15:36
af iver
Stilleskrue.....

Mvh Iver

: 10. jul 2008, 22:48
af kimhansen
Så burde man selv kunne stille dem, og spare de penge :lol: