Skift af kølervæske 600 transalp

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Preben 1970
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01. dec 2017, 12:04

Skift af kølervæske 600 transalp

Indlæg af Preben 1970 »

Hej i gruppen.Ved skift af kølervæske på 600 transalp.Er det bare at løsne låget til køler og afmontere slange ved vandpumpe.Hvordan gør i og hvordan med det
Væske i ekspantions beholder suges det ud .på forhånd tak mvh Preben.
Brugeravatar
PerP
Indlæg: 49
Tilmeldt: 01. okt 2016, 20:49
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Skift af kølervæske 600 transalp

Indlæg af PerP »

Jeg købte min Transalp med kølervæske fyldt helt op til randen af beholderen med ret klar væske, nok vand, og det går jo ikke.

Så jeg har taget den pragmatiske og formentlig helt uautoriserede tilgang og suget så meget væske op som muligt og fyldt til stregen med kølevæske til -38 grader, så selvom der skulle være noget vand tilbage. så tænker jeg, at det blandes rundt og blive måske til -35 grader.

Her er en video hvor der skiftes kølemiddel iflg. beskrivelsen. Jeg ved ikke hvornår i videoen det er, men du kan da kikke :)
https://www.youtube.com/watch?v=fjzRfIADGK8
Preben 1970
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01. dec 2017, 12:04

Re: Skift af kølervæske 600 transalp

Indlæg af Preben 1970 »

Hej og tak for svaret.Tror jeg vil vælge det færdigblandede kølevæske som passer til Mc.Kan købes for ca 100 kr pr liter og transalp rummer 2 liter.
Brugeravatar
PerP
Indlæg: 49
Tilmeldt: 01. okt 2016, 20:49
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Skift af kølervæske 600 transalp

Indlæg af PerP »

Det er nok også det sikreste. Når du siger 2 l. så må jeg nok også i gang, da jeg ikke fyldte i nærheden af det på.

Tager jeg fat i manualen siger den.:

"Remove the lower cowling.
Remove the radiator cap.

Drain the coolant from the system by removing the drain bolt on the water pump cover.
Install the drain bolt.

Fill the system with 50/50 mixture of distilled water and ethylene clycol.
Bleed air from the cooling system:
Apply side stand and shift the transmission into neutral.
Start the engine and snap the throttle grip, 3-4 times at 4,000-5,000 rpm. Then add coolant to up to the radiator filler neck.
Reinstall the radiator cap.
Check the level of coolant in the reserve tank and fill to the correct level if the level is low.

Install the lower cowlings

Capacity 1.75 l.

Jeg kan desværre ikke tilføje billeder, men drain bolt på vandpumpen er nederst til venstre på huset.

Jeg kører hele året og TA'en står udenfor, så - better safe than sorry.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Skift af kølervæske 600 transalp

Indlæg af Bønne »

Det er så nemt med blandingsforholdet når vi snakker letmetal motorer/topstykker. Så er det altid 50/50, altså 50% Glykol og 50% Destilleret vand. Det har noget med korrosionsbeskyttelse af letmetallet at gøre og samtidig frostsikrer 50/50 blandingen ned til -38 gr. ... det skulle vist række til danske forhold... :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
PerP
Indlæg: 49
Tilmeldt: 01. okt 2016, 20:49
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Skift af kølervæske 600 transalp

Indlæg af PerP »

->Bønne.

Godt at vide mht, 50:50 blandingen, og ja, -38 skulle kunne dække det meste ;) Det skal jo også fryse så meget at væsken udvider sig ud over evt. luft i hulrum før radiator og motor evt. lider skade.

Testede for iøvrigt lige min kølervæske efter min improviserede fix. Var kun frostsikker til -25, så den fik den store tur a la manual.
Besvar