Affjedring - hvad skal jeg vælge

Spørgsmål eller tips.
Besvar
OleFynbo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. nov 2020, 17:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af OleFynbo »

Hej
Kører på en fin gammel AT xrv650

Skal til at skifte bagaffjedningen. Hvad skal jeg vælge. En ven anbefaler gas fremfor olie. Hvad siger de kloge her på sitet?

På forhånd tag
Ole
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag Ole

Velkommen til HARK

Jeg vil ikke komme med gode råd om hvad der er den bedste løsning på din affjedring eller dæmpning på din AT.
Ole hvad er problemet med din bagerste støddæmper?
Hvad bruger du din AT til, hvor meget har du på af læs når du køre?
Køre du med passager?
Hvilke grunde har din ven til at vælge?
Hvor meget vil du ofre på din AT?
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
OleFynbo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. nov 2020, 17:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af OleFynbo »

Hej Lasse

Tak for velkomsten. Skal nok blive glad for alle de gode råd jeg kan få her!!!

Bagdæmperen er træt og blød, hvorfor jeg også få problemer med kæden. Ham som hjælper med med at skrue på den og som har en mekaniker baggrund sagde jeg skulle overveje en gasdæmper.

Jeg køre naturligvis en del på almindelig vej med tager også på tur med Tenere klubben og planlægge at køre nogen gode turer på TST og forhåbentlig også TET. Når jeg er på tur har jeg et par alutasker på siden og det hænder også jeg har min kæreste med.

budget det ved jeg sgu ikke?

Det var lige mere baggrund. Så hvad skal jeg vælge?

Hilsen
Ole
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag Ole

Du skal i første omgang vide at der næsten er lige så mange holdninger til affjedring som til dæk valg.
Dækket er også en væsentlig faktor i affjedringen.

Det du skriver om at affjedringen/dæmpningen bag på er afgørende for kæden, der skal altid være så meget kæde at kæden ikke på noget tidspunkt bliver stram, det være sig i begge ydrepunkter.
Jo kæden må selvfølgelig gerne være stram foroven når din AT trækker. *S*
Du skriver at dæmperen er træt og blød, er det fjedren der er træt og blød eller er det selve dæmpningen?
Hvilken Gas dæmper ville du vælge? Jeg har for mange år siden haft Bilstein støddæmper med gas, dem havde jeg problemer med at de ikke kunne komme af med varmen, Du skal sikre dig at en ny dæmper skal kunne være i din AT og at den har den rette længde, det er også vigtigt at den fjeder du vælger har den styrke til at bære den vægt du vælger er den mest almindelige vægt du belaster din AT med, jeg er overbevist om du ikke kan finde en dæmper inkl. fjeder der kan dække alle behov.
Der er også det med for spænd på fjeren, ønsker du at det let kan justeres, det samme gælder returløbet på selve dæmperen, der er min viden om gas dæmper dog meget sparsom med hensyn til justeringen.
Hel og lykke med dit forehavende med affjedringen.
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
OleFynbo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. nov 2020, 17:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af OleFynbo »

Hej Lasse

Tak for dit svar og alle de nye spørgsmål. Der er sku ikke nogen lette løsninger med en gammel MC ;-)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af yaknudsen »

Lasse har fuldstændig ret. Dit spørgsmål er komplet umuligt at give et udtømmende svar på uden at have fuldstændig styr på alle mulige omstændigheder og stille en million-milliard andre spørgsmål.

Men jeg har et forslag: Overvej et komplet Hyperpro affjedrings-kit til din MC. Nye fjedre i forgaflen og ny olie i. Ny bagdæmper og ny fjeder bag. Alle fjedre er progressive - og kittet er fremstillet til netop din MC model - samt gør et helhjertet forsøg på at bevare den vigtige balance mellem affjedringen for og bag.

Det er ikke en gasdæmper, men Hyperpro har ry for at levere produkter med et yderst fornuftigt pris/ydelses-forhold. 227 BGP = 1892,18 DKK

Kan feks købes via følgende link i england. (Jeg købte dog mit kit online direkte fra producenten i Holland).
https://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb6 ... ssicView=1

NB: Jeg har med stor succes udskiftet affjedringen på min NC750X med et Hyperpro kit fremstillet til min MC model. Det blev en helt anden motorcykel at køre på, så hvis den oplevelse tilnærmelsesvist kan overføres til din model - kan jeg hermed give et Hyperpro kit min uforbeholdne anbefaling.

NB NB: Jeg kunne angive min totale vægt-belastning ved bestillingen, og kunne derfor modtage en bagdæmper som var forud-indstillet til mig og min MC ab fabrik. Let som fjer - og uden alt muligt bøvl og tankevirksomhed. Til en absolut rimelig pris. Ville jeg ofre 6.000-7.000 kroner på en topmodel gasdæmper???

Næh, det ville jeg ikke. Men jeg er altså også lidt nærig - og bestemt ikke nogen hardcore offroader, og sådan er vi alle sammen forskellige. :shock:

MVH
Jens
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af Tinning »

jeg fik hyberpro på min Africaner og det blev en helt anden mc at kører på

noget andet er hvad er tst ?
OleFynbo
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. nov 2020, 17:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af OleFynbo »

Tak for ikke at stille en miliard spørgsmål - jeg har fået en retning og et budget der holder!

Vi ses derude
Ole
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Affjedring - hvad skal jeg vælge

Indlæg af yaknudsen »

Velbekomme.

I HARK har vi heldigvis svar på næsten alt. Både lange svar, korte svar, og somme tider også svar midt i mellem.

Men det vi er allerbedst til, er at hygge os og dyrke vores fælles interesse for det man kan finde på at gøre - med en Honda Allroader som undskyldning. ;-).

Du ønskes held og lykke med at komme frem til en løsning der passer lige præcis til dig og din motorcykel. Håber at du vil dele dine erfaringer så andre kan lade sig inspirere af dine oplevelser.

Håber vi ses 'derude' - lige pludselig. :honda:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Besvar