AT - Generelle fejl?

Spørgsmål eller tips.
Tom

AT - Generelle fejl?

Indlæg af Tom »

Hej

Jeg er jo typen der godt kan lide at være på forkant med tingene. Og da vi går en mindre fed periode, set med MC øjne, i møde, og jeg således får tid til at "skrue" lidt på cyklen, vil jeg gerne høre Jeres erfaringer med AT'eren.

Er der nogle generelle fejl/mangler man kan tage i opløbet?

Jeg er klar over det med bensinpumpen, men den står vel bare af og bliver skiftet eller hvad?

Jeg har et svensk MC blad med en brugt test af en AT'er, hvor de påstår at det eneste der kan gå galt med en AT'er er bensinpumpen. Kan det virkelig passe? PS: Hvis der skulle være interesserede i testrapporten kan jeg sagtens kopiere den og sende den.

Hvad er Jeres erfaringer omkring vedligeholdelsen af en AT'er?
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Rapport.

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom

Kan du skanne teksten ind i forum ?

Mvh Søren
Tom

Indlæg af Tom »

????

Hvad????????????
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hmm... jeg kan ikke rigtig komme i tanke om noget. men hvis du skulle være interesseret i det, så har jeg en vakuum-benzinpumpe liggende. altså i stedet for den originale elektriske.
John

Test i svensk blad

Indlæg af John »

Hej Tom
Yeps det kunne da være rart at læse denne test, og smart hvis det kan ske via en indscannet tekst kopieret til indlæg i dette forum!
Ellers er jeg interesseret i en kopi

mvh
John
Tom

Indlæg af Tom »

Jeg er jo ikke nogen PC-haj, men hvis artiklen kommer som en PDF, kan det gå?
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: AT - Generelle fejl?

Indlæg af Nejmann »

Tom skrev:Jeg er klar over det med bensinpumpen, men den står vel bare af og bliver skiftet eller hvad?
Ifølge det link der er på viewtopic.php?t=424 kan man forlænge benzinpumpens liv betragteligt ved at modificere den lidt.

Jeg havde den døde benzinpumpe fra Halds AT åben for nogen uger siden. Det var tydeligt, at de elektriske kontaktpunkter var noget slidt, men de var ikke ikke væk endnu. Hvor mange kilometer den pumpe har leveret benzin til, ved jeg ikke, men den kan nok leve 2-3 gange længere før kontaktpunkterne er væk.
At Halds benzinpumpe var holdt op med at virke, skyldes nemlig ikke den efter sigende meget udbredte elektriske fejl, men at 'indsugningsventilen' tilsyneladende aldrig åbnede. Lidt forsigtig trykluft løsnede ventilen igen, og så virkede pumpen igen.

Muligvis har ventilen sat sig fast efter lang tids (vinter)stilstand? Hald, kan du be- eller afkræfte den teori?

Ud over benzinpumpe er der selvfølgelig alle de vedligeholdelsesmæssige ting, man passende kan tage sig af i vinterpausen: Olie og filterskift, ny forgaffelolie, ny bremsevæske, rensning/renovering af bremsekalibrene, ny kølervæske, smøring af lejerne i bagsvinger og -affjedring.
Det kan også være en god idé at fylde alle elektriske stik med silikonefedt eller syrefri vaseline, så de ikke irrer.

Man kan også bare se at få kørt nogen kilometer! Min SuperTenere har lige rundet 100.000 kilometer, og det kan mærkes på vedligeholdelseskontoen: Nye kronrørslejer fik den for nogen uger siden. Og da jeg skulle skifte kædekit i weekenden viste det sig, at også baghjulslejerne var døde...

-Kåre
pranda

Indlæg af pranda »

Hej!

Jeg skal også i gang med "opgradering" af AT´en - maj 2007 kører jeg fra DK mod øst og skulle gerne være i Alaska i august - og grejet skulle gerne holde til jeg er i det sydlige Canada - så jeg vil "lytte" interesseret til jeres indlæg.
Min AT er fra 1995 og har snart rundet de 100 000 km.
Jeg kører stadig med den originale brændstofpumpe uden problemer, men jeg regner med at købe en Mikuni vacumpumpe fra Africa Queens til omkring 700 kr til at have med i reserve.
Mine baghjulslejer (3 stk.) brød sammen ved 80 000 km - jeg var på vej til Kirkenæs med alm. oppakning - den slog godt nok lidt med bagenden, men jeg gav bare mere gas og ignorerede det - resultatet var at navet nærmest var svejset sammen i det indre - jeg måtte have et helt nyt baghjul.
Så mit forhjul skal i hvert fald have nye kuglelejer monteret.
Jeg har ingen erfaring og viden om holdbarheden af bagfjeder og forfjedre, så det vil jeg snakke med Harrys Motorservice i Randers om. Hvis de skal skiftes vil jeg have forfjedre af mærket Wirth og bagfjederen af mærket Öhlin.
Jeg vil have skiftet luftfiltret til et, der kan renses ( K & N filter), og vil skifte bremseslangerne, så de bliver armeret.
Jeg er stadig i tvivl ang. et Scottoiler-system!
Kædekit af bedste kvalitet skal monteres og 2 nye dæk ( Continental TKC 80 ) med ekstra kraftige slanger ( Michelin )
Endelig overvejer jeg at skifte forhvilerne til de bredere af rallytypen- uden gummi.
Og så må jeg vil hellere skifte kronrørslejet - kan jeg se af ovenstående indlæg.
Så skulle der gerne være mange problemfrie km forude.
mvh. pranda
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Indlæg af Henrik Hald »

Hej Kåre, det kan nemt ske at ventilen har siddet fast på en eller anden måde, den pumpe kom jo fra den reservedels-cykel som jeg købte, og den havde vist ikke kørt mere end nogle få hundrede km. de sidste 2-3 år, pumpen skulle vist have leveret benzin til ca. 70000 km.da den stod af...

Mvh Henrik..
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Pranda

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Pranda, Kåre og Hald

Meget interessant læsning. Måske man skulle gøre det til et fast interval at servicere ens benzin pumpe, rense og rengøre den og tjekke tilstanden.

Pranda, det lyder simpelthen som et super spændende projekt - noget jeg personligt er MEGET interesseret i at høre meget mere om. Er vi ude i et Long Way Round projekt ?

Bliver der oprette en hjemmeside med forberedelser og "under turen opdateringer?" eller har du på anden måder mulighed og interesse i at fortælle hvordan det går med projektet under turen - eventuel her på forum?

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fra ny?

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Pranda

Var din twin ny da du købte den?

Mvh Søren
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej Pranda.

Fra Hobro mod oest til Alaska, maa betyde, at du kommer "forbi" kinesien - skal jeg vaere klar med nogle frikadeller......??
Sig til hvis jeg kan hjaelpe med noget praktisk i forbindelse med planlaegningen af turen paa disse kanter.
Hilsen
Torben - Kinesien
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Pranda

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Pranda

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om dit projekt. Det lyder smadder interessant. Har du iøvrigt læst bogen af Henrik Andersen "Trekker"? Hvis ikke er det et MUST når du skal ud på sådan en rejse.

Hvis du har tid og lyst er du MEGET velkommen til at komme forbi Randers og få en kop kaffe og fortælle lidt mere om turen.

Mvh Søren
pranda

Indlæg af pranda »

Hej Søren m. fl.

Tak for interessen! Jeg er lidt sløv i optrækket engang imellem - til at besvare indlæg.
Fra d. 1/12 er jeg pensionist, så jeg håber at få mere skrivelyst til den tid.
Jeg har haft AT´en de sidste 60 000 km - og ja, det er den store tur jeg starter ud på i forsommeren 2007.
Rusland, Khasakstan, Mongoliet, Magadan i NØ-sibirien.
Fly til Alaska - så Canada på tværs til New Foundland, hvor maskinen efterlades inden vinteren sætter ind.
Senere videre gennem Nord og Sydamerika til Ushuaia. Dernæst fragtbåd til ?
Ruten helt frem til Ushuaia kan klares uden Carnet de Passage.
I løbet af en måneds tid har jeg listen over AT-forbedringer/udstyr/fornyelser klar - og vil selvfølgelig bringe den her.
Har aftalt med Harry Motor, at de får den ned i vinter. De køber også de dele fra Touratech, jeg skal bruge - siger det ikke bliver dyrere for mig.
Har nogen af jer lyst og mulighed for at køre med på noget af turen, er I selvfølgelig velkomne.

mvh. Poul Randa
pranda

Indlæg af pranda »

hej igen!

Jeg vil gerne komme på kaffevisit - det kunne være hyggeligt.
Jeg har læst den nævnte bog - har du læst Adventure Motorcycling Handbook af Chris Scott?

Her er en dejlig tekst fra ham, der oprettede web-stedet "Horizons unlimited":

Food for thought
'Why do you do it?' friends often ask, perplexed,
Brows raised, minds sorely vexed.
'The world out there is dangerous!
Aren't you scared? Why do this?
You need steady work, a house, two cars!
You have only a motorbike, and sleep under stars!'
Dear friend, if you must ask, you cannot know
This curiosity that drives me so.
To you it is hidden; in me rises unbidden!
But one day the world I'll have ridden
By iron steed, then perhaps this need
Will have vanished, finally vanquished!
That day will find me on deathbed,
With no regrets for the life I led.
Will you be able to say the same?
Or will you despair a life worn plain?
I will stake my Himalayan memories
Against your estate of a thousand trees.
Pit my Thai sunset
Against your private jet.
Weigh my horse rides at sunrise
To your Italian suits and ties.
I'll rejoice in friends before I go,
Not the figures of my stock portfolio.
And, amazingly, there are more like me;
They reject slavery, and are truly free.
They took the chance we all had,
And honestly it makes me sad
That you didn't.
You thought you couldn't...
What?
Live without the luxuries
Of all our modern amenities?
You choose the bonds of mortgage, but claim to be free,
Wasting a lifetime absorbed by TV.
Why watch it? but live it!
One life's all you get!
Don't put off 'til morrow and continue to borrow
The lives of strangers; 'tis the greatest of dangers
To the soul
Which grows old
Before its time.
Hercules, Columbus,
Guevara, Odysseus,
Champlain, Agamemnon,
The list goes on...
What have they in common?
Regardless man or god,
The soil of continents they trod,
Not in search of gold but adventure!
Not growing old 'cause they ventured
Far from safety; but far be it from me
To Judge...

The pitiless pity us
With souls black pitted.
Pray! save it for those less spirited.
For us... our horizons are unlimited.

by James Richmond, Canada


mvh. Randa
Besvar