Olieforbrug.

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Olieforbrug.

Indlæg af Søren Dahl »

Hvor meget olie bruger Jeres cykler.

Jeg var inde i dag og få sat et nyt kædekit på inde hos Harrys Motorservice. Ud over en generel gennemgang af cyklen blev der konstateret at der manglede en halv liter olie på cyklen. Jeg foretog olieskift på den ved 16.000 km, og den rundede 20.000 her den anden dag. Jeg blev lidt overrasket over meldingen, og jeg vil lige være ekstra opmærksom frem over. Jeg har kørt min twin hårdt den sidste tid, med lange km med høj hastighed. Jeg har ikke tjekket olie på den over hovedet fra jeg skiftede olie, men jeg kan forstå at jeg heller må holde lidt øje med den frem over. Men for en ny cykel synes jeg nu at en halv liter olie på 4.000 km virker lidt meget, men OK - den er altså også virkelig blevet brugt!

Hvad er Jeres erfaringer med olieforbrug? Må en forholdsvis ny motor bruge en halv liter olie på 4000 km når den får tæsk?? Det skal lige tilføjes at jeg altid sørger for at varme motoren op inden jeg svinger pisken.

Jeg kunne jo selvfølgelig også bare køre søndagstur tempo - slå alle Dakar drømme ud af hovedet og kede mig ihjel - BLAHHHH fing1 - så heller lidt olieforbrug, og nu har jeg jo betalt afgiften for en motorcykel af typen XRV 750 RD 07A, så er det jo bare at hente Twins i en lind strøm fra Tyskland og bygge dem over når de ikke kan mere. ;-)

Hermed ikke sagt at jeg en brokkelrøv som er ligeglad med min motorcykel, jeg mener bare at vi her i klubben, netop har valgt denne type motorcykel for at den virkelig kan bruges til at få nogle fede og anderledes oplevelser på, end man kan hvis man kører normal gademaskine. Jeg har blot gjort op med mig selv, at man gerne må se at jeg oplever noget på min motorcykel, og den ikke blot står til pynt ved siden af flyglet i dagligstuen. Når man bruger ens motorcykel meget og gerne en gang i mellem hårdt som jeg, koster det også noget på levetiden, men spørgsmålet er så om ikke er det værd??? Jeg ved det ikke, men det finder jeg jo nok ud af når jeg engang i mellem kigger i feriealbummet fyldt med fede off road touring billeder ;-)

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Alle motorcykler bruger olie, nye og gamle.
Det er bare mest sådan at de affaldsstoffer der kommer, bla. vand, bliver derinde, så det ikke ser ud som om at den bruger olie. Når du så har kørt som du beskriver, er den blevet så gennemvarm at vandet er fordampet, med lavere oliestand til følge.
Når det så er sagt, vil jeg sige at det umiddelbart virker lige i overkanten, det som din har brugt :shock:
Kunne det være noget med at det ikke er samme "måde", som der er blevet målt på?
f.eks. med pinden skruet ned, og så nu, uden at skrue den på plads?
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Olieforbrug.

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg har gået og tænkt lidt over det her i morges, og jeg kan konkluderer, at jeg vist ikke har kommet nok olie på, faktisk 0,2 liter for lidt, jeg har glemt at jeg også har skiftet oliefilter, og dermed ikke fyldt nok på ved olieskiftet, så det reelle olie forbrug er altså 0,3 l - om der er blevet målt på samme måde har jeg ikke spurgt efter. Når jeg måler olie gør jeg det på den måde, at jeg lader motoren køre lidt, lade den køle af igen, og derefter måler olien i vandret stilling uden brug af centerstøtte, men ved blot at holde cyklen vandret. Hvis de nu har målt olien på centerstøtten giver det pludselig et andet resultat da cyklen da hælder mere frem over, og olien dermed løber væk fra pinden. Blot en teori.

Tak for din insigt i problemet, Nikolajsen.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg er (næsten) helt sikker på at værkstedet har målt oliestanden mens den står på "centralen". Og hvis det holder stik, samtidig med at du selv har fundet omkring 0,2l af de manglende 0,5l ;-) er olieforbruget nærmest væk :ok:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Perfekt ;)

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Nikolajsen

Det er jo bare perfekt :ok:

Jeg kunne jo heller ikke forstå at dyngen skulle bruge så meget olie efter så få km på klokken.

Mvh Søren
pranda

Indlæg af pranda »

Hej!
Jeg kan se forklaringen er fundet - men kan da lige fortælle, at både min gamle TA og nuværende AT aldrig har forbrugt olie. Begge kørte jeg fra 40 000 til 100 000 km.
mvh. Randa :-D
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Pranda

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Pranda

Lyder rigtig fedt, det er ikke helt det samme jeg kan sige om mine 2 stk. TA jeg har kørt fra 50.000-85.000 og 18.500 - 84.000 - men de fik også tæsk hele dagen lang, og fik også lov til at køre en del off road - de blev virkelig brugt - men holdt rigtig godt til det - typisk hondas all roaderer. Min nuværende AT, får også tæsk - ikke på en hærgende og ufornuftigt måde, men fordi det er sjovt og spændende, men samtidig med en god portion omtanke på alle måder - jeg har brækket et kraveben for et par år siden, og jeg ved at det gør ondt at glemme at tænke sig om - så det gør jeg frem over ;-)

Mvh Søren
Rotax 655

olieforbrug

Indlæg af Rotax 655 »

Kære alle..

Når man som jeg har kørt 2-takt nogle sæsoner ( Yamaha RD 350 ) bliver
man automatisk vænnet til oliepåfyldning hver andet øjeblik.
En RD-er forbruger typisk 1 ltr. olie på 600-900 km. alt efter højrehåndens
lyster til fart og spænding. God 2-takts olie er endvidere væsentligt dyrere
end 4-taktsolie.
Derfor vær ej urolig for et minimalt forbrug på din 4-takter som efter min
mening lyder særdeles rimeligt, altså forbruget..
Fik engang at vide af en gammel mekaniker, at motorere uden olieforbrug
simpelthen ikke fandtes, kun i folks fantasi. Den konstante oliefilm i cylin-
dergangen vil ganske langsomt forgå i forbrændingsprocessen. Jo større
slid i komponenterne jo værre. Om det er korrekt eller ej er der jo nok
mange meninger om. Jeg syntes det lyder realistisk.
mvh. Wurtz-Næstved.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Wurtz

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Wurtz

Det lyder også meget rigtig i mine øre, at selv en ny MC bruger olie - og så kan vi jo relatere dine oplysninger med Nikolajsens tekniske forklaring på en motors olieforbrug, der bliver erstattet med kondens og derfor virker det somom der er samme mængde olie på som før, selv om det ikke er tilfældet. Så jeg kunne godt forestille mig at den mekaniker ikke er helt galt på den.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: olieforbrug

Indlæg af Nikolajsen »

Gæst skrev:Den konstante oliefilm i cylin-
dergangen vil ganske langsomt forgå i forbrændingsprocessen. Jo større
slid i komponenterne jo værre. Om det er korrekt eller ej er der jo nok
mange meninger om. Jeg syntes det lyder realistisk.
mvh. Wurtz-Næstved.
Ja, nemlig ja. Netop derfor at jeg skrev, at alle motorcykler, og biler for den sags skyld, bruger olie. Kom bare ikke lige med en forklaring på netop dette :oops:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Olieforbrug

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg hældte 0,25 liter på dyngen her i aften. Så den har brugt ialt 0,75 liter på 8000 km - har kørt 24.000 km nu. Er det meget???

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, det syntes jeg faktisk at det er :-(
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Gæst

Indlæg af Gæst »

Det synes jeg ikke det er.. Hvis du - Søren kører friskt til er det klart at motoren bliver brugt (hårdt)..

Så slå koldt vand i blodet og giv den gas.. Så længe du er bruger mindre end 1 ltr pr 2000 km er der vist ikke noget galt.
Så vidt jeg er orienteret siger Honda at olieforbrug helt op til 1 ltr/ 1000 km er normalt, dette er jeg så ikke enig i.

Og desuden, fordi den bruger lidt olie, gør det så din cykel til et ringere stykke legetøj??
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Tom

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Tom

Er meget enig med dig.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg bøjer mig i støvet ;-)
Men har bare et spørgsmål........
Er der nogen af jer andre der har et olieforbrug, der ligner ??? :shock:
Bare fordi jeg er nysgerrig.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar