undgå flade dæk?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

undgå flade dæk?

Indlæg af Veset »

Surfede lidt rundt i dag, og faldt over følgende side:

http://www.dualsportmagazine.com/Vendors.html

Scroller man lidt er der en overskrift der hedder Flat Tires, og under det står der at det anbefales at bruge naturgummi slanger da de er bedre til at give sig, men har dog den ulempe at de taber luft, så man ofte skal tjekke dæktrykket. Så står der noget med at grunden til forfatteren ikke ofte får flade dæk er at han, når han skifter slange og dæk, bruger 18 oz (ca 510 gr) Tire Snot (=dækmonteringspasta?), til hvert dæk. Går ud fra at det smøres indvendigt i dækket. Men det lyder da underligt at smøre ca ½ kg snask ind i dækket :?: Nogen der kender til det :?:

Scroller man lidt længere ned på samme side er der en overskrift der hedder KTM 950 og under der er 2 billeder af en himstergims der skulle gøre det nemmere at skifte slanger ude i felten, men jeg kan da ikke lige se hvordan den skulle virke :?: Nogen der har et bud :?:
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

KTM dæk fidus.

Indlæg af Søren Dahl »

Nej, jeg har ikke kendskab til dette dæk instrument. Men det kunne være spændende at finde ud af det :)

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Dæk-sager

Indlæg af Nejmann »

Hej Veset

Det lyder godt nok som meget dæk-pasta! Jeg plejer at pudre slangen med talkum før den kommer ind i dækket; det nedsætter friktionen, så slangen kan glide på plads uden 'knæk' og rynker. Gad vide om han bruger dækpasta til det samme?

Det mystiske værktøj kan jeg godt forklare: Med visse kombinationer af dæk og fælg, kan det være ganske svært at afmontere det gamle dæk. Kanttråden kan simpelthen ikke rykkes ud af sin fordybning i fælgen uden hjælp. Når værktøjet monteres som det ses her og spændes sammen, vil det ordne problemet.
Alternativt kan man - hvis man har to motorcykler - parkere den anden motorcykels sidestøtteben på det afmonterede hjuls dækkant, og på den måde presse kanttråden ned. Dén metode har jeg afprøvet på SuperTenere'ens til tider meget besværlige fælge.

mvh Kåre
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Dæk-sager

Indlæg af Veset »

Nejmann skrev:Det mystiske værktøj kan jeg godt forklare: Med visse kombinationer af dæk og fælg, kan det være ganske svært at afmontere det gamle dæk. Kanttråden kan simpelthen ikke rykkes ud af sin fordybning i fælgen uden hjælp. Når værktøjet monteres som det ses her og spændes sammen, vil det ordne problemet.
Alternativt kan man - hvis man har to motorcykler - parkere den anden motorcykels sidestøtteben på det afmonterede hjuls dækkant, og på den måde presse kanttråden ned. Dén metode har jeg afprøvet på SuperTenere'ens til tider meget besværlige fælge.

mvh Kåre
Aha! Takker :-)
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Godt tænkt

Indlæg af Søren Dahl »

Det værktøj virker nu ret smart - og så fylder det ikke helt så meget som min fars stempel presse 8-) - men hvad fars pressen så har i vægt og fylde har den tilgengælde også i funktionalitet. Den har løst flere opgaver med dumme lejer og dæk der ikke ville give sig både på Kåres og min egen mc - hvor vi har forsøgt at hamre og banke uden det har rokket sig det mindste - så har vi derefter brugt pressen, som har klaret opgaven uden så meget som at være i nærheden af et minimums belastningsområde ;-)

Mvh Søren
jan

Indlæg af jan »

Hejsan! lidt gammelt indlæg, men jeg vil lige komme med mit be7.
Jeg arbejder med bl.a traktore og har jævnligt besøg af diverse sælgere,
en af dem havde en dag noget flydende stads med som man skulle fylde i slangen på f.eks traktorens hjul og hvis man så punkterede, så ville det iløbet af kort tid lukke hullet og man kunne så pumpe op og køre videre.
jeg var lidt sketisk, men købte alligevel et par dunke.
OG DET VIRKER! jeg køre nu med punktering nr.2 på traktoren, og den taber ikke luft.
efter første "vellykkede punktering" ringede jeg til ham og spurgte om det også kunne bruges til min bike?, det kunne det ikke, men han havde noget tilsvarende som kun bruges til kmt.215.
og som samtidig gjorde det, at ved en pludselig punktering ville sænke den fart som luften fes ud af hjulet, det ville således give mig et par ekstra sek. til at komme ind i nødsporet.
midlet lapper først hulet når alt luften er feset ud, der efter kan man pumpe hjulet op igen og køre videre.
lyder måske som et sælger triks, men det virkede på traktoren, og han lovede at det virker op til 30 punkteringer (en er nok til mig, bare jeg kommer hjem) Idag køre jeg rundt med midlet i mine hjul, men har ikke haft brug for det endnu.(og det går ikke ud over balanceringen af hjulene)
navnet og forhandler vil jeg finde frem hvis der er nogen der er ønsker det.
Besvar