Udstødning til AT'er

Spørgsmål eller tips.
Besvar
kbn

Udstødning til AT'er

Indlæg af kbn »

Er der nogen her, der tilfældigvis ved om en slip-on-udstødning til en RD07'er osse passer til en RD04'er (min)?
Har kig på en original udstødning til salg i Sverige.
Når jeg kigger på fx. Louis i Tyskland, ser det ud som om det er den samme potte til begge modeller.

Min nuværende er altså blevet noget anløben i det, ja faktisk er der hul - og NU lyder den helt rigtig - men blive ved med at gå? Nej, det kan det vist ikke, såeh...
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej du

Jeg ved ikke hvor meget du har tænkt dig at ofre på en udstødning.

Men der er jo en del forskellige uoriginale potter på markedet også. Bla. Arrow, Laser ProDuro og AfricanQueens potten.

Jeg har selv kørt med en Laser ProDuro og jeg kan sige at den lyder rigtigt fed, god dyb brummen, men rimelig højlydt synes nogle (Klubbens ældrefraktion :-) )
Arrow potten har jeg hørt på en AT RD07 i finland i sommers, og den lyder næsten endnu federe. Måske ikke helt så højt som Laser potten, men meget dybere lyd =rigtig fed lyd.
Potten fra AfricanQueens kører jeg selv med nu. Jeg havde håbet på at den ville lyde af mere end den gør da den er rimelig tavs. Ikke helt så tavs som en AT standard potte, men alligevel lidt for stille = noget for de gamle :-)

Jeg kan fortælle dig at jeg gav i sin tid 3300 for en Laser Produro potte til min gamle transalp. Arrow'en ved jeg ikke hvad koster, men nok omkring 2500-3500 kr.
Nu efter jeg har monteret en AT RD04 motor i min transalp har jeg været nødt til at sætte en anden potte på, det blev til den fra AfricanQueens, den kostede 2600 kr. De har flere forskellige dernede, men den jeg valgte var en racingmodel til en AT, alle årgange.

hvis du vil vide mere, så skriv til mig, så skal jeg nok hjælpe dig så godt jeg kan.

hilsen Tom
Gæst

Indlæg af Gæst »

Er der nogen her, der tilfældigvis ved om en slip-on-udstødning til en RD07'er osse passer til en RD04'er (min)?
Jeg ved det ikke, men det kan jo dreje sig om to ting:

Selve beslaget, der holder potten.
Diameteren på forrøret.

Det første er ikke noget problem. Jeg har kørt med et hjemmelavet beslag på min laserpotte i årevis.

Det sidste må være ret nemt at finde ud af med en skydelærer.
kbn

Indlæg af kbn »

Hej igen!
Tak for jeres svar - det er en stor hjælp.

Jeg har været på besøg på diverse netsites for at blive lidt klogere.
Det ser ud som om potten til en RD07 ikke passer til en RD04.
Ihvertfald har de forskellige numre hos diverse forhandlere.

For at gøre det hele meget enklere er sagen så osse den, at jeg står med et ben i 2 lejre: På den ene side måtte fornyelsen jo da gerne være økonomisk forsvarlig (lidt nærig er man vel altid, ikke?), på den anden siden er lyden af en ny potte jo ret så vigtig - faktisk meget. Hvis jeg kunne vælge skulle den være sådan lidt gurglende og dyb på samme tid - og ikke nødvendigvis larmende, med mindre der drejes helt vildt på rullen: Så må man da godt høre jeg er der. Den originale potte er en stille fætter, syns jeg. Lidt for stille.

Samtidig er jeg ikke helt vild med at maskinen skal dyses om, eller hvad det nu hedder. Hvis den efter et kort stykke tid brænder stempler af eller sådan noget, lyder den jo lissom ikke af ret meget.

Nå - efter at ha' læst de gode råd her på stedet og på den tilsvarende engelske side (www.xrv.org.uk) tror jeg, jeg foreløbig vil satse på dén dér Arrow. Den skulle kunne fåes med et par skruer påmonteret, så man selv kan justere lyden. Og det skulle ikke være nødvendigt at gøre noget ved karburatorerne.


Tak for jeres svar
Kim
Gæst

Indlæg af Gæst »

nu er jeg ikke så klog i alt det der med at stille på dyser, karburator osv. Men jeg er ret sikker på at hvis man skal have det optimale ud af en ny potte, motor osv... så er en omdysning nok nødvendig.
Da jeg i sin tid monterede ProDuro potten fik jeg hverken omdyset karburatorene eller noget. og det fungere faktisk udemærket, men måske jeg var heldig?? hvad ved jeg. Jeg synes bare at have erfaret fra andre mc-ister at en omdysning er at foretrække.

Også det du skriver med at en Arrow potte har nogle skruer til at "indstille" larm og lyd, kan det virkelig passe?? For jeg vil da mene at hvis man indstiller på hvor meget den skal larme, så vil man også indstille på hvor åben potten = rod i inddysningen.. sådan ser jeg på det.

Ellers har jeg kun rosende ord om arrow potten til en AT, den lyder helt kanon. Men hvis du vil have dig sådan en, så sørg for at du køber "racing"-versionen af den. Der findes nemlig garanteret to versioner af samme potte, en lovlig og en ulovlig, hvor den lovlige nærmest er lydløs.

Tom

ps. her kan du se hvordan rigtig AT ser ud, og monteret med en Arrow potte. :-) http://www.africatwin.de/faq/umbau/faq_ ... ight_2.htm
kbn

Indlæg af kbn »

Hej Tom

Altså når jeg kommer til tekniksnakken har jeg let ved at komme til kort - du ved - da kammeraterne skruede deres puch flagskibe og kreidlere (jeg er en årgang -58) fra hinanden lavede jeg noget andet...

...nå, men på nedenstående link fra Arrow ser jeg kun én udgave af udstødningen, der passer til en RD04 årgang -92

http://www.speed-sports.com/Arrow/Off_Enduro1.html

Det ville nok være en go' idé med en måling, justering og måske omdysning af min gamle @lady. Hun har trods alt kørt 96.000 km efterhånden. Men ikke som en forudsætning. Hun trænger nemlig osse til et par andre vedligeholdelsesopgaver og inden jeg får set mig om, kan jeg nok nemt se bunden af tegnebogen...

Så på baggrund af - bl.a. det du skriver om lyden - tror jeg som sagt det bliver en Arrow. En anden mulighed skulle ifølge et af de andre ATiC medlemmer (du kender jo sikkert dét sted) være en Remus Grand-Prix:
"No need to re-jet" skriver han i jan. 2004 forum'et.

Nå, nu vil jeg i den nærmeste fremtid se om jeg kan finde den udstødning til en fornuftig pris et eller andet sted.

Søndagshilsner
Kim
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej igen

En ide var jo at finde en potte og hvad du nu ellers skal bruge brugt. Jeg har handlet mange stumper hos en tysk mc-ophugger og har altid været tilfreds med den behandling jeg har fået dernede. Eneste problem har et par gange været at en pakke har været 2½ uge undervejs pga. tysk postvæsen.

men kig andetsteds her på forum, et eller andet sted har jeg smidt adresse og telefonnummer på huggeren som i øvrigt hedder Enduro Bunker. www.endurobunker.de

bare ring derned, flink folk, og snakker udemærket engelsk.

Tom
Gæst

Indlæg af Gæst »

Samtidig er jeg ikke helt vild med at maskinen skal dyses om, eller hvad det nu hedder. Hvis den efter et kort stykke tid brænder stempler af eller sådan noget, lyder den jo lissom ikke af ret meget.

Bare lige for at berolige dig lidt:
Maskinen brænder ikke af, fordi man omdyser. Den gør det, hvis man ikke omdyser, når det er nødvendigt, efter man har ændret noget andet, typisk udstødningen.

I dette tilfælde er risikoen dog ikke ret stor, forklaring følger:

Grunden til, at man omdyser ved "potteskift", er jo, at pottens modstand er med til at styre, hvor fed en blanding motoren får.

Jo mere udstødning motoren kan slippe af med, jo mere luft kan den trække ind i den anden ende. Derfor medfører en åben potte, som udgangspunkt, at motoren får mere luft og dermed en magrere blanding.
Det kan være et problem, hvis blandingen er for mager. Den udvikler nemlig mere varme ved forbrænding og så risikerer man, at temperaturen bliver så høj, at der er ting, der står af.

Det er ikke det samme som, at man nødvendigvis behøver, at dyse om fordi man skifter udstødning. Især ikke på lavtydende maskiner og både TA og AT er ekstremt lavtydende i forhold til slagvolumen.
Det er bare en god ide at få målt det.

Du kan også selv se det på, at hvis der ikke er antydning af sort sod nogensomhelst steder ved udstødningen, så går den magert. Det gør ikke noget, men du kan ikke se udefra om den går for magert. Det kan ses på tændrørerne, hvis man har lidt erfaring, men det bedste er selvfølgelig at måle det.

Jeg vil så skynde mig at sige, at jeg skiftede til en helt åben Laser ProDuro potte, der larmer af pommern til. Derfor fik jeg den målt igennem ude hos Bent på Probike i Lystrup.
Den gik en anelse magert ved høje omdrejninger og da jeg kører meget hård offroad med bundgas, blev vi enige om lige at give den lidt mere.

Det har jeg fortrudt. Problemet var nemlig, at vi målte den om vinteren, hvor luften var meget kold. Desuden havde den et helt nyt luftfilter på.
Problemet er så, at når man kører meget offroad, er luftfilteret aldrig helt rent, uanset hvor tit man skifter det.
Desuden fylder varm luft mere og derfor kan motoren få mindre ilt pr. enhed luft (og det er jo i virkeligheden ilten det hele handler om).

Resultat = Om sommeren soder min TA helt vildt, fordi den får for fed blanding.

Så mit gæt er, at du kan smide en ny potte på, der siger som du gerne vil have det og så iøvrigt smile og være glad - selvfølgelig under forudsætning af, at karburatoren(ne?) er stillet rigtigt nu. 8-) Og at du ikke kører med bundgas i længere perioder af gangen. ;-)

Alene fordi den har gået små 100 k, er det en god ide, at få den målt igennem.
Jeg har været på besøg på diverse netsites for at blive lidt klogere.
Det ser ud som om potten til en RD07 ikke passer til en RD04.
Ihvertfald har de forskellige numre hos diverse forhandlere.
Men det siger ikke et klap om, hvorvidt den kan passe på. Det mest sandsynlige er, at beslagene er forskellige, men som sagt, er det en mindre ting at fikse, bare den passer på mellemstykket efter forrørene.

Håber det hjælper dig lidt, god jagt. :-)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej Tom og Bjarke
Tak for svarene

Har allerede fået svar fra "endurobunker" - de havde ikke lige sådan en potte liggende - det havde jeg nu heller ikke forventet.

Fin forklaring på "dyseproblematikken" - jeg mente nu faktisk osse at motoren kunne blive beskadiget hvis den IKKE blev dyset om.
Nu ser vi hvor langt både vilje og pengepung rækker, men vedligehold af drivværket har selvfølgelig en meget høj prioritet.

Har nemlig et par andre ønsker til min kære @:
Et bedre (eller forbedret) sæde (G.A.Wells & sons i Leicestershire UK skulle kunne forbedre komforten for et relativt begrænset beløb - anbefales på ATiC's siden).

Jeg skal nok fortælle lidt mere her på stedet, når jeg har fået mit lavet.
Et almindeligt problem for mange med AT'ere: Sædet er for skrånende og smalt - mange af os sidder simpelthen på halebenet og efter en times tid er man ikke i tvivl om hvor man højest i jordbærsæsonen. Dernæst er afstanden mellem sæde og fodhvilere ikke voldsomt stor for en relativt langbenet jyde - og jeg vil gerne ha' gjort mit sæde bredere og 2 cm højere i front, så det bliver mindre stejlt. Måske kender nogen af jer en dansk møbelpolstrer, der kan sit kram? Det er jo lidt fjollet at sende det til England, hvis man kan nøjes med at sende det til Nørre Snede...

Styret: Jeg har - på nettet - fundet et solidt mellemstykke man kan sætte på mellem gaffel og styr. Det giver mulighed for at justere styret op og ned, frem og tilbage. Det er jeg blevet lidt lun på - nu VIL jeg altså ha' en ordentlig kørestilling på Twin'eren.

Og nu jeg er i gang:
Vindskærm. Den originale laver en grusom larm (for mig altså). Jeg fik en forhøjet vindskærm fra et engelsk firma, der vistnok hedder Skidmarx (hvem tør købe af et firma med sådan et navn?!). Skærmen er helt OK, men det larmede stadig. Det hjalp først rigtigt, da jeg satte et stykke plexiglas mere på - og så var kværnen altså ikke ligefrem køn. Så i år tog jeg simpelthen en stiksav og skar 10cm af den originale, og satte den på. Og NU funker det! Trykket ta'es stadig af overkroppen og jeg får ren fartvind omkring hjælmen. Perfekt!

De venligste...
Kim
Brugeravatar
T-REX
Indlæg: 52
Tilmeldt: 06. jul 2005, 18:07
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af T-REX »

Der må da være nogen der keder sig :roll:
Mvh Jess
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Ja, men godt delete knappen fungere :-D bare lidt ærgeligt at man skal sidde og bruge tid på sådan noget L...

/Mogens
Besvar