AT RD04 - spørgsmål

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Alimadsen

AT RD04 - spørgsmål

Indlæg af Alimadsen »

Efter to år med cyklen i papkasser, har jeg taget mig sammen og samlet den - næsten...

Jeg har den sædvanlige bunke bolte og beslag tilovers og et par andre spørgsmål:

Jeg kan ikke greje hvordan slanger til karburatoren skal samles.
Fra toppen kommer to slanger som samles i én. Så vidt jeg kan se i Haynes er det "air vent hoses". Skal de hænge frit, eller skal de kobles på et eller andet sted?

Og så er min forbremse stadig blød. Jeg har renoveret kalibre og sat nye armerede slanger på, men den er præcis som før - bremser fint, men er meget "blød i håndtaget" (synker ikke, og kan heller ikke pumpes). Er det min hovedcylinder? Er det en "Honda AT feature" med bløde forbremser?

Nå - håber snart at se jer på vejen igen!

/anders
Gæst

Indlæg af Gæst »

ja disse to slanger skal bare hænge løst. Det eneste der skal kobles på noget er benzinslangerne.

Ang din bløde bremser. De skal være som alle andre cykler. men du har måske en anelse luft i systemet. Hvis du efter med sikkerhed har luftet dem ud osv, og stadig synes det er træls, så køb stål armerede slanger. Det har jeg selv. Og det er noget bedre end dem der er på standard.
Alimadsen

Indlæg af Alimadsen »

Tak for info om slangerne! Det er ret irriterende når man simpelthen ikke kan finde et sted at placere dem... ;-)

Bremsen:
Det er stålarmerede slanger jeg har sat på. Netop fordi jeg troede at "det bløde" skyldtes gamle slanger. Og jeg har luftet, luftet, og atter luftet ud. Har skyllet næsten 1/3 l væske igennem systemet, og jeg kan ikke få mere luft ud.

Og så var det at jeg tænkte at det er hovedcylinderen - den eneste komponent der ikke er ny eller renoveret - der giver "blødheden". Hvordan føles et slidt stempel i hovedcylinder?

/anders
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Alimadsen skrev:Og jeg har luftet, luftet, og atter luftet ud. Har skyllet næsten 1/3 l væske igennem systemet, og jeg kan ikke få mere luft ud.
Og du er sikker på, at der ikke sidder en lille luftboble et sted omkring reservoiret eller hovedcylinderen? Det kan i øvrigt hjælpe at lade systemet stå med tryk på natten over (sæt en strop eller kabelbinder omkring håndtag og bremsegreb). Du kan også banke på slanger og samlinger for at løsne, hvad der måtte være af små luftbobler.

Men husk i øvrigt, at modellen er mere end 10 år gammel. Det der med at lave stoppies med to fingre på grebet, er noget der er opfundet senere ;-) - og sådan set ikke så praktisk på en cykel, der også skal være god på grus.
Alimadsen

Indlæg af Alimadsen »

Hej Nejmann,

Tak for tippet. Jeg prøver lige at lade den stå med grebet inde. Det er rigtigt - så burde den selv lufte ud, op i reservoiret.

Ellers overvejer jeg at købe et sæt nye O-ringe til hovedcylinder.

/anders
jensen

Indlæg af jensen »

det kan også mange gange være en god ide at presse bremseklodserne maximalt fra hinanden og placere noget imellem dem imens man lufter ud.
tspark

Indlæg af tspark »

På min Ta, blev jeg først tilfreds med bremsen, da jeg tog caliperen af, satte en klods mellem stempel/caliper( lad være med at forsøge at bruge fx foden til at holde stemplet inde ;-) ), og sørgede for at udluftningsskruen pegede lige op, da jeg luftede den ud. Der kom en del luft med ud.
Besvar