Nye spaendende opgaver.........

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Hej Torben....

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Selv tak, Torben, dejligt at høre at du blev glad for dem -kan sagtens forestille mig dig have sådan en t-shirt på mens du hammer noget 4x4 off road gennem Kinas vilde natur med et smil som når fra det ene øre til det andet ;-)

Super godt at høre, at Peter, Carina og Claus er nået godt frem! Du må altså hilse dem rigtigt mange gange.

I må have nogle rigtig gode dage sammen - kan jo ikke undgåes med så dejlige gæster du har på besøg :-D

Mvh Søren
Torben Vester
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej der.
Lige en lille hilsen fra beijing.
Vi har nu faaet flyttet og jeg sidder omgivet af en masse flytte kasser - mange ting som skal saettes paa plads.....
Peter, Karina, Rene Camilla og Klaus rejste i aftes med nattog til Xian - stedet hvor man i 1974 fandt de beroemete Teracotta Soldater.
Jeg talte med Klaus her til morgen og den 1200 km lange tur paa 13 timer var forloebet fint. Jeg har ikke selv endnu haft fornoejelsen af at rejse med tog i Kina, men mon ikke der kommer en lejlighed til at proeve dette.
Hilsen
Torben
Brugeravatar
Peter AT
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Overvældende...

Indlæg af Peter AT »

Hej AllRoadere...

Så er vi tilbage på hotellet i Beijing, efter en intens og overvældende tur til Xi'an, hvor vi har oplevet Kina over 1.000 år (sådan beskriver kineserne det selv). Turistattraktioner er selvfølgelig fantastiske, men ikke mindre spændende er det at opleve det pulsende liv og den anderledes kultur der er i en mindre kinesisk by (6 mill. indb.). Vi nåede ikke at se solen klart pga smog, men fik til gengæld skærpet vores sanser, hver gang vi skulle krydse gaden i et fodgængerfeldt. Vi overlevede alle....

Til almindlig information er der plastma tv for enden af køjerne i sovevognene. Køjerne er ca 175 cm. lange og 60 cm. brede, og har et fint tæppe over træbunden. Måske kan man vænne sig til det...

Der er 2 mål med at rejse til dette dejlige land. Torben og Celine. Overvældende gæstfrihed og venlighed, som vi nyder godt af. Så er der jo lige lidt filmoptagelse som forberedelsse af 2009 turen ad den gamle Silkerute. Vi har filmet "startstedet" af ruten og skal på Søndag filme nogle af de andre deltagere, hvilket vi ser meget frem til.

I eftermiddag er vi inviteret på "The Little Mermaid", til sild. m.m.
Der er absolut ikke noget at udsætte på det varierede kinesiske køkken, men.... vi glæder os godt nok til dette måltid..

Nå oplevelserne venter derude, så vi vender tilbage med mere senere...

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Torben Vester
Kontakt:

- godt at hoere, at vore gaester hygger sig - trods de haarde underlag:-)
Maaske vi skal loefte lidt af sloeret omkring 2009 turen.
For et aars tid siden fik jeg ideen til at forsoege, at arrangere en "lille" adventure tur ad den gamle Silkevej - fra Beijing/Xian i Kina og til DK.
Hvad var for mig mere naturligt end at spoerge Peter om han ville deltage...??
Projektet er nu saa smaat ved at tage form og saa maa vi se om det oekonomisk, praktisk og politisk kan lade sig gennemfoere..... der er jo mange ting som skal falde paa plads. Ja, faktisk rigtig mange ting - men som udgangspunkt, vil der nok vaere 2 stk. 4x4 Jeeps og 4 eller 5 MC med paa turen. Vi forventer, at skulle bruge 3 til 4 maaneder for at tilbage laegge de omkring 15.000 km. For os handler det ikke om at komme foerst, men at faa nogle gode oplevelser paa turen om moedet med naturen, forskellige kulturer og anderledes mennesker.
Besaetningen vil blive en blanding af "tossede kinesere og danskere".
Hilsen
Torben - som hellere maa komme Mermaid - den staar paa hyggelig frokost i godt selskab.....og maaske en lille en til halsen....
Brugeravatar
Søren Dahl

Silkeruteturen 2009 og meget andet......

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben, Peter, Carina og Claus

Jeg har selv lige været en uge på Sjælland på MC efterårsferie med besøg ved Møns klint, voksmuseer, god mad, besøg ved gamle veninder (her gengivet i tidsforhold 1:1 :sex:) , gamle gravhøje, smukke fjorde, strandkørsel, Keitsurfing, Play Station2, gyserfilm i biffen og meget meget mere........ med andre ord en KANON fed efterårs ferie..... SÅ jeg har ikke været på forum i en HEL uge, og har ikke fulgt med i Jeres rejse.....det lyder bare alt alt for fedt det projekt I har gang i. Det må også være super interessant for Jer få lidt indsigt I hvad sådan en tur til dels omhandler ved at tyvstarte med lidt sightseeing i Kina. Glæder mig rigtig meget til at høre mere om Jeres projekt.

Jeg håber at jeg engang i fremtiden får råd til at komme over og besøge Torben, noget jeg virkelig ser frem til!

Mvh Søren
MogensD

Indlæg af MogensD »

Hej alle jer, omme på den anden side af kloden.

Jeg sad og tænkte her den anden dag, hvis alle gjorde som I gør, så var det slet ikke spændende - det er det at I gør det og alle andre ikke gør det, der gør at det bliver spændende ;-)

Jeg tror at rigtig mange af os drømmer om at gøre jer det efter, men mange forhold gør det enten umuligt, meget besværligt, har ikke modet eller også skal man bare prioritere helt anderledes.

Jeg glæder mig enormt på jeres vegne, og glæder mig til fortsat at følge jer, både med turen og også de mere eller mindre fastboende i beijing og omegn :-)

Håber ligesom Søren at jeg engang får lejlighed til at komme ned og se alle lyksalighederne, inden de smuldre bort i kapitalismens vold :-D

Fortsat go' tur til turisterne
Mange hilsner
Mogens
Torben Vester
Kontakt:

Hej Soeren, Mogens og alle andre.
Her i Beijing sker en rivende udvikling og en stor del af den gamle bydel forsvinder hastigt til fordel for hoejhuse, bygget af beton, staal og glas. Beboerne flyttes udenfor ringvej 5 og skal nu til at have et liv i hoeje beboelses huse - disse stakkels mennesker, skal aendre deres livsform dramatisk og det sociale liv med naboer og bl.a. skakspil paa gaden smuldre. Det er prisen for udvikling.... godt for Kina, men skidt for byens oprindelige indbyggere.
Beijing er byen, hvor en sort Audi A8 koerer eller en stor BMW holder for roedt ved siden af groenthandleren, som stadig koerer rundt med hestevogn..... jo, her er meget store kontraster og stor forskel paa rig og fattig. En forskel, som for hver dag bliver stoerre og stoerre.
Forskellen fra by til land er enorm og blot en times koersel fra byens pulserende liv, findes en helt anden verden - ja, det man ser derude kunne vaere noget fra en sort/hvid film fra 1950....underligt at opleve.
Jeg kan kun anbefale jer, at tage turen herover og vi vil meget gerne tage imod og guide jer lidt rundt.
Noget helt andet: Min dejlige datter ringede for to dage siden og fortalte, at til maj naeste aar vil jeg blive MORFAR.............super, super dejligt, men jeg har sgu noget svaert ved den nye tittel.....morfar......tja, det betyder ved at goeremaalene og livs stilen skal laegges lidt om - maaske noget med peddigroer, cardigan, kamelulds sutsko, laadden vrang og fremover spise aebler med lommekniv.......
Nej, sgu - jeg fortsaetter, som hidtil, uden skelen til alder og tittel......
Det er foroevrigt til stor fornoejelse for Peter, at raabe morfar efter mig.. :cry: kun venligt ment.... meeeeen alligevel....naa, jeg finder helt sikkert noget paa ham en dag.....
Hilsen
Morfar - som senere paa dagen tager Jeep'en og koerer op igennem bjergene og ser hvad der findes paa den anden side (hmm - maaske skulle jeg efterlade Peter derude.....)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Det lyder som som en rigtig god ting det med at blive morfar Torben. det bliver jeg vel også en gang :-D

Jeres planer om at køre på den gamle silkerute lyder som en utrolig spændende ide, lige noget for mig :-D

Ka du ellers holde peter ud?? 8-)
MogensD

Indlæg af MogensD »

Hmmm.................Morfar.................Hmmm.................er det ikke det samme som "Bedstefar" :-D :-D :-D

Tillykke med titlen Torben, det bliver lækkert at kunne sige "Tak for lån"

Hilsen
Mogens
Brugeravatar
Søren Dahl

Hej Morfar, Peter, Carian og Claus

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Hjerteligt tillykke med titlen, det er nu alligevel ikke så ringe at blive kaldt morfar - jo måske hvis det ikke lige er af sit eget barnebarn ;-)

Hils gæsterne mange gange - glæder mig til at se dem igen når de kommer hjem til lille DK igen.

Mvh Søren
Torben Vester
Kontakt:

Tak for jeres hilsener til "morfar"....... jeg vaenner mig vel til den nye titel engang naar jeg engang bliver "aeldre" og voksen.. :lol:
Og, ja, jeg kan godt holde Peter ud - desvaerre rejser han, Karina og Klaus hjem til lille DK i morgen. Jeg tror, at de alle har haft nogle gode dage i Kina og rejser forhaabentlig hjem med nogle gode oplevelser i bagagen - sammen med en masse kopivarer.. :lol:
Vi havde en fin, fin tur op igennem bjergene og til Indre Mongoliet - fik set en masse spaendende "derude", der hvor der virkelig er hoejt til loftet og intetheden fortsaetter saa langt oejet raekker...... kun afbrudt af nogle forstyrrende mobil sende master og hoejspaendings master. Det er vist ikke hver dag der kommer hvide turister forbi.....men vi blev kun moedt med en storslaaet venlighed og en masse smil og nogle gode grin.... vi blev alle nogle rigtig gode oplevelser rigere.

Hilsen
Morfar - Kinesien
Brugeravatar
Søren Dahl

Hej Torben....

Indlæg af Søren Dahl »

Det lyder bare rigtig dejligt.......... ;-)

Mvh Søren
Brugeravatar
Peter AT
Kontakt:

Tilbage igen..

Indlæg af Peter AT »

Tilbage i Danmark igen..... dejligt.
Dejligt fordi vi er fyldt med gode oplevelser og inspiration, efter en skøn og oplevelsesrig tur til Beijing og Mongoliet.

Men... også lidt øv, fordi vi nødvendigvis måtte sige på gensyn til Torben og Celine. Tak til jer for dejligt og inspirerende selskab og guiden rundt i eksotiske og storslåede oplevelser. Vi har set og deltaget i så mange spændende aktiviteter at det nødvendig må have lidt tid til at bundfælde sig, men vil rigtig gerne dele nogle af indtrykkene med jer, her på forum. Derfor kommer der nogle korte emnebeskriveler, når inspirationen lige kommer over mig.

Vi har oplevet så meget, og alligevel kun set en flig af hvad der kan opleves i dette fantastiske land. Vi skal helt klart tilbage op have flere indtryk og ture, og kan kun opfordre alle med lidt eventyr og nysgerrighed i blodet til at gøre det samme.

HugOgDask
Peter AT
Brugeravatar
Peter AT
Kontakt:

Kinesere...

Indlæg af Peter AT »

1. del af nogle indtryk fra Kina.

Kinesere..

Jeg har haft et ret diffust indtryk af befolkningen i dette kæmpeland med over 1,3 milliarder indbyggere. Det er ufattelig mange mennesker. USA har eksempelvis en befolkning på 300 mill. Når der en så mange kinersere, fordelt over et lige så imponerende areal, er der selvfølgelig også en kæmpe spændvidde på normer, sprog og kultur.
De mennesker jeg har haft kontakt med, er fra Beijing, Xi'an og Mongoliet. Der er nogle helt klare fællestræk, som overordnet er fremtrædende.
Eksempelvis er det nødvendig at snakke og diskutere priser mange af de boder der findes overalt. Indledningvis bliver man inviteret indenfor i biksen, og får stukket enten en vare eller en regnemaskine i hånden, så man ikke bare lige kan smutte igen. Så begynder showet, med ordene: Very cheapa, special price for you. You are my first custumer today. denmark is a very nice country. Sådan fortsætter det, med lovprisning af kvalitet og hvor godt man eksempelvis vil se ud med pågældende vare. Når så de egentlige forhandlinger begynder, skriver sælgerende en fuldstændig ublu pris på standard lommeregneren, og ser virkelig ud som om at der er givet en hel speciel god pris. Minik er helt klar en af kinesernes stærke sider. Det kommer til udtryk når de ser at man kun vil betale ca. 8 % af hvad de har foreslået. Showet kører videre med bedyrelse af at det vi vil betale er langt under deres indkøbspriser, men flere gange giver de absolut sidste laveste pris de vil sælge for. Når det har stået på nogle minutter, og man begynder at gå væk fra boden, bliver der som regel råbt efter en at man skal komme tilbage i et forsøg på at få en lidt højere pris end det der er tilbudt. Med et efterfølgende OK, og en bedyrelse om at de faktisk har foræret varen væk. Handelen afsluttes oftest med et megt stort smil og et klem på armen, og et løfte om at man altid kan handle billigt lige netop her. Næsten alle steder oplevede vi en meget stor nysgerrighed, hvis vi selv skabte kontakt. Venlighed, hjælpsomhed, stor humor, ærlighed og oprigtighed, som jeg sjældent har oplevet andre steder i verden. Samtidig er det med en fornemmelse af stor trykhed når aftenturen går gennem de meget små og absolut ikke turistprægede gyder. Hellere en aftentur i Kina, end en storby i Danmark.

Kineserne er nogle af de venligste og rare mennesker jeg har mødt....
Selvom de spytter og harker de grønneste og mest klistrede tingester overalt. Selvom de sviner helt fantastisk på bor, stole og gulv, når de spiser. Selvom de uden at blinke med øjnene skodder cigaretter på gulvtæpperne og smider deres efterladenskaber overalt.

Oplev dem før din nabo....

HugOgDask
Peter AT
MogensD

Indlæg af MogensD »

Hej Peter

Jeg glæder mig virkelig til at høre om jeres oplevelser i det store land med de mange mennesker.
Godt nok siger du at der "kun" er 300 mill i USA, men de fylder nok det samme som 1.3 milliarder kinesere :-D

Måske et lille arrangement kan komme på tale i løbet af vinteren :?: da jeg tror der er flere der gerne vil se billeder/film fra jeres tur.

Velkommen hjem til det kolde DK.

Hilsen
Mogens
Besvar