Hej med jer.
Nu maa det vist vaere tid for en lille Kina beretning.
Jeg fik jo pakket, lukket og slukket i Danmark - en maerkelig og underlig foelelse, at forlade hjemlandet og bosaette sig paa den anden side af jorden..... Inderst inde havde jeg taget beslutningen for laenge siden - men at lukke helt ned i DK var en svaer beslutning, som mentalt tog noget tid. Det var jo meget rart at have et hjem staaende, hvis........???
Men nu er det slut i DK og det er faktisk en stor lettelse, ikke at skulle taenke paa om alt stod godt til i Haarby.
Jeg fik lige en sidste hilsen i lufthavnen, hvor jeg maatte betale 3.600 kr i overvaegt..... surt, men jeg har jo mange gange sluppet godt afsted med mange kilo for meget i bagagen.
Jeg fik KTM'en udrustet til lidt oerkenrace, inden den blev pakket i en finerkasse og sat i containeren. Tripmaster, roadbook 18 og 30 liters tanke, 4 stk saeder, vacumbenzinpumpe og en masse andet. Jeg pakkede ogsaa en del reservedele, saa jeg ikke mangler det mest noedvendige foreloebig. Opstaar der et akut reservedels behov, har jeg den mulighed at faa det fra KTM tours i Mongoliet, som ligger inde med en masse, da Sukhee jo har 8 KTM'er koerende deroppe.
Min 20 fods container blev naesten helt fyldt....... ikke helt godt, naar vi efterhaanden ikke har en masse plads ledig og egentlig ikke mangler ret meget. Men lad os nu se om ikke der findes plads til det meste.
Jeg sendte ogsaa vaskemaskine, tumbler og opvaskemaskine herover og det har en lidt speciel grund: vi har indkoebt en flot og smart vaskemaskine som har indbygget toerretumbler - en skidesmart kondenstoerre ting..... med en masse knapper og blinkende displays....
Godt nok saa langt, men alt er paa kinesisk..... og jeg har derfor ikke en chance for at starte uhyret. Jeg har serioest forsoegt........ men har givet op.
Forestil jer, at vaere i et land, hvor den mest brugte kommunikatios form er en gang avanceret "gaet og grimasser" og ikke engang ens vaskemaskine forstaar hvad du siger/oensker........!!!
Som et absolut minimum, maa jeg vaere i stand til at kommunikere med vaskemaskinen - jeg, som altid har kunnet klare mig selv...
Det bliver sgu en stor dag, naar jeg saetter den foerste vask over..he,he
Containeren indeholder ogsaa de mange ting som jeg igennem de sidste 5 aar har slaebt hjem fra Kina - bl.a alt mit toej. Lidt skoert....!!
Containeren ankom til kinesisk havn, som planlagt, den 30. marts og den kom til Beijing i torsdags, for at blive toldbehandlet. For 2 uger siden blev alle pakkelister og noedvendige dokumenter afleveret til toldmyndighederne her i byen... alt saa ud til og vaere i orden. Det er umuligt, at faa en motorcykel ind i Kina - den er derfor blevet beskrevet som en sportsrekvisit - en motorcykel, som udelukkende skal bruges til race og aldrig kommer til at koere paa offentligtvej (eller ihvertfald ikke officielt - der komme nu et par falske plader paa). Umiddelbart saa det ud til at kunne lykkedes, men, men - containeren blev frigivet i fredags, men KTM'en og alle reservedele blev pillet ud og er nu toldernes varetaegt....... SHIT...!!! De mente, at den saa meget professionel ud og ville gerne kigge lidt mere paa sagen...... det er garanteret foerste gang, at saadan et uhyre kommer til toldbehandling i Kina. Jeg tror nok, at det er den eneste af slagsen der officielt findes i landet - der er vist et par stykker mere, som er blevet smuglet ind.
Mandag morgen tager jeg sammen med min kinesiske speditoer til tolderne og saa maa vi se hvad vi kan goere - men jeg tror nu nok at det skal lykkedes... paa en eller anden maade..... (laes: maaske en lille kuvert med nogle sedler kan fremskynde en positiv afslutning paa sagen)
Man vi faar at se....
Jeg er dog lidt bekymret for at den skal "forsvinde" imens den er i deres varetaegt - jeg har vaerdiansat den ret lavt (en fiktiv faktura) - for at reducere toldbeloebet..... hvis den nu forsvinder og jeg kun kan faa dette beloeb i erstatning, er det noget rigtig, rigtig shit..... mange kilo ud i den blaa luft....
Min ombyggede Kina Alp afsendes fra DK om en uge og vil nok vaere her on 7 uger - den forsoeges smuglet ind....... saa her bliver fyldt godt op med motorcykler: Suzuki RMX 250, Transalp 600 og en KTM 625 sxc. Jeg kigger efter et lille vaerksted her i naerheden, hvor jeg kan have alle tingene sikkert - har talt med en lokale politistation om at leje nogle lokaler hos dem - det maa vaere stedet for alle mine smuglervarer, falske nummerplader/reg. attester og mig selv uden gyldigt koerekort..
Jeg har haft min soester og svoger paa besoeg herovre i 14 dage og vi tog et lille smut til Hainan - en kinesisk tropeoe - som med rette kaldes for Kinas Hawai. Dejligt at ligge i det hvide sand under palmerne med en kold oel i haanden - fik da ogsa staet lidt paa vandski.
Jeg har ogsaa sendt udstyr herover til fremstilling af ost - ja, det lyder tosset, men ost er meget dyrt i Kina og i min naivitet er jeg sikker paa at jeg kan fremstille nogle gode ost - starter med de bloede typer, som Brie, skimmeloste og feta. Nu skal jeg bare have fundet noget frisk maelk, som ikke indeholder antibiotika - de kinesiske farmere skyder bare deres koer i roeven med medicin, som det passer dem, hvilket giver store problemer for mejerierne.
Vejret herovre er blevet helt fint - mellem 18 og 25 grader om dagen, men stadig koeligt om natten. Traerne er ved at blive groenne og mange staar i fuldt blomster flor.... et flot syn.
Slut for denne gang - jeg saetter mig lige ud i gaardhaver og nyder solen og morgen kaffen.
Jeg vender tilbage naar der et nyt vedr. min motorcykel.
Hilsen
Torben i Kinesien - som nu snart tager til Mongoliet og oplever landet og Gobi paa Motorcykel, sammen med nogle rigtig super mennesker fra Danmark.....