Hej Danmark.
Nu må det være på tide med en lille beretning fra Kinesien.
Vi havde som sædvanligt en travl december måned - det blev til lidt mere end 125 kg flæskesteg i forb. med alle julefrokosterne.
Julemåneden er for The Little Mermaid absolut årets travleste.
Vi har netop overstået det kinesiske nytår - tro mig: der blev fyret en masse kinesere af... og et enkelt hotel på 20 etager... jo, de gør sgu noget ud af det...
Man kan købe "bælter" med 10.000 mellemstore kinesere - smart, så skal der kun tændes en gang..... og man kan snuppe en øl og nyde larmen.
Krisen kradser også her i Kina - vi er måske ikke så hårdt ramt som andre setder i verden - men det er alvorligt. Jeg talte forleden med en som arbejder for CITS - hun tager sig af de rejsende fra hele Skandinavien og i årets første 3 måneder er der en drop i gæsterne på 60%, sammenlignet med sidste år. Mærsk shipping melder også om drastisk faldene aktivitet på shipping fra Kina.
Det virker som om alle er holdt helt op med at købe varer og bruge penge og så stopper verden jo totalt.
Jeg forsøger, at rette lidt op på det - jeg bruger løs som tidligere...
Men Beijing er blevet meget mere stille og mange udenlandske kontorer er lukket ned og folk er rejst hjem.
Vi har også taget konsekvensen af situationen: Vi havde faktisk skrevet kontrakt og betalt depositum på etablering af en ny restaurant - planen var at flytte Mermaid til større lokaler - men vi har stoppet projektet og forsøger nu at få det indbetalte beløb retur.
Vi har besluttet at lukke Mermaid ned indtil bedre tider - vi serverer så nu også noget dansk mad på Celines restaurant Bleu Marine.
Trist, men sådan er forretning jo - hellere en restaurant som kører fornuftigt end 2 som skranter...... men vi skal nu nok klare os.....og så bliver der lidt mere tid til Morfar og hans motorcykel.....he,he
Min nye KTM sendes fra DK en af disse dage og hvis tolderne vil (se den anden vej) lander den nok her i starten af april - spændende at prøve den med motardhjulene som sidder på. Jeg ved at flere af jer har kørt (og væltet) på den - men jeg ser frem til at teste den..... vi fik sne i aftes, så nu har vi vinter. Det er det første nedbør som er kommet i 3 måneder.
I midten af januar startede vi en større renovering af Bleu Marine - alt blev endevendt: støbt gulv med gulvvarme, nyt køkken, nyt toilet, bar m.m. Som selvbygger og håndværker, valgte jeg at forlade byen - jeg får sgu dårlige nerver af at se kinesernes arbejdskvalifikationer og hvordan alt bliver udført - så er det bedre ikke at være til stede....,he,he
Vi tog en uges tid under palmerne på tropeøen Hainan... dejligt...!!
Alt er nu næsten på plads - jeg mangler at lave noget lys udvendig. Vi har fået lavet en ny facade i trykimp. fyr - så det ligner nu lidt et sommerhus ved Vestkysten.....

"Havglimt"...he,he
Jeg planlægger en ny offroad MC tur til Mongliet i juni... var det noget.....??? Sukhee har købt 10 nye KTM'er - med elstart, så måske Gantulga går på pension....
Helbredet er godt - jeg mærker ikke meget til blodproppen. Måske lidt mere træt, men det kan vel arbejdes eller måske festes væk..... eller måske allerbedst: på nakken af en motorcykel igennem en fed ørken??
Mange hilsener
Torben - Kinesien