Nye spaendende opgaver.........

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Torben Vester
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej Soeren.
Den vil jeg gerne laane, men det kan ikke blive foer i starten af naeste aar - tager til Kina i overmorgen og holder jul og nytaar derovre. Jeg talte med Mogens forleden og vi vil proeve, at holde Dakar aften her hos mig igen - det var jo ganske hyggeligt sidst....ikk'....??
Men der var vist noget med, at du ville optage igen eller hva'....?
Hilsen
Torben
Torben Vester
Kontakt:

Hej Danmark.
Saa er jeg tilbage i Beijing - har vaeret her en uge nu og ligger vandret for at arrangere vore julefrokoster.
Jeg kom godt igennem tolden, med 40 kilo vacumpakkede marinerede sild, 6 liter gammel dansk og 35 meter svine tarme til medister, groedris m.m..
Vores ven overtolderen var informeret om min ankomst og stod klar til at gribe ind, hvis hans undersaatter forgreb sig paa mig og mine varer.
Jeg blev ikke stoppet - saa denne gang ingen brug for "assistance"
Vi starter julefrokost i aften, hvor vi har fuldt hus med danskere og svenskere.
Vi serverer bl.a.: roede og hvide sild, tun mousse, roeget kaks, flaeskesteg, koldkartoffelsalat med frikadeller, roastbeef med floedekartofler, medister med roedkaal, roeget moerbrad med aeggestand m.m. og selfoelgelig Ris a lamande.
Jo, det bliver rigtig dansk.....
I onsdags var jeg i koekkenet hele dagen, i foert mit nye kokketoej og nissehue - CCTV 10, som er en landsdaekkende Kinesisk TV kanal ville lave en udsendelse om dansk mad, lidt kultur og den maerkelige hvide mand......
Programmet sendes naeste torsdag - 3 gange i loebet af dagen og naar ud til alle hjoerner af Kina - det er sgu lidt underligt, at taenke paa, at 1,3 milliard mennesker har mulighed for at se mig kokkerere og se hvad det er vi gaar og laver i restaurant The Little Mermaid.
Jeg maatte i koekkenet, fordi der maatte vaere en udenlandks kok. De ved jo ikke, at jeg blot er elektriker..............
Jeg maa loebe, vi har lige faaet en melding om, at to af de ansatte fra den anden restaurant er forsvundet. den ene er opvaskeren og den anden er overtjeneren.... egentlig er det ham som er ansvarlig for restauranten.
De har vaeret i slagsmaal i nat. Overtjeneren - Tom - sidder i brummen for knivstikkeri og opvaskeren er paa hospitalet med en braekket arm.
De har tilsyneladende vaeret i slagsmaal, men ansatte fra en anden restaurant, som privat bor i samme bygning, som nogle af vore ansatte.
Saa nu skal vi lige have Tom ud af brummen - kun fordi vi ikke kan undvaere ham - ellers skulle han nu nok have lov at sidde der nogle dage.
Opvaskeren maa erstattes af en anden - en med en staerkere knogle bygning...... :-)
Ja, som I kan forstaa, er det altid spaendende at tage telefonen herovre - alt kan ske - og det goer det.....
Mange hilsener
Torben - nu med kokke uddandelse og nissehue.......
Brugeravatar
Peter AT
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Beiijing.....

Tja...kedeligt kan man jo ikke sige at du lever.

Lige et spørgsmål.

Hvad koster sådan en julefrokost ?

Returbillet Hamburg - Beiijing ca. 5.000,-, så hvis man lægger dine julefrokost oveni, kan det vel ikke løbe op i mere en små 6.000,-.

Overvejer om det ikke vil være en passende julefrokost for en sulten herre fra Danmark.

Mange hilsener.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Søren Dahl
Geografisk sted: Kolding

Lyder spændende!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Det lyder bare slet ikke somom du keder dig over hovedet. Held og lykke med alle medarbejderne - håber de ikke alle bliver skadet i kinas pulserende natteliv. Jeg glæder mig også vildt meget til at høre mere om dig tankprojekt og om endnu mere om dit transalp "long way from home" projekt - gennem ørken og marks.

Gå iøvrigt ind under www.dakar.com - deltager listen for 2006 er offenteligt gjort. Desværre kan jeg se at danske Mark Dullum ikke kører med i år. Men cyrill depress og alle de andre hårde gutter er naturligvis med. Desværre er Alfie Cox gået over til biler. Jeg optager et hele - jeg er allerede begyndt at glæde mig til Dakar.

Desuden er Charley Bourmann fra Long way round med i Dakar - det kommer der er 6 afsnits dokumenta ud af - og det glæder jeg mig da heller ikke særlig meget til - hvis det er i samme fede stil som Long way round er det dømt til at være en kæmpe succes.

MVH Søren
- nu vil jeg ud og samle mit ledningsnet på dyngen.....
Torben Vester
Kontakt:

Hej, kedeligt er det sandelig ikke - men sagen med Tom og opvaskeren er noget skrammel.
Det viser sig faktisk, at Tom har skaaret lillefingeren af gutten og senerne over i ringfingeren.
En af kokkene blev ogsaa hentet, men han og opvaskeren er paa fri fod igen - men Tom ser vi nok ikke foreloebig og maaske slet ikke mere. Han bliver sandsynligvis sendt ud af Beijing naar han engang kommer ud igen. det er saaledes, at alle tilflyttere fra landdistrikterne, skal have opholdstilladelse for at kunne arbejde i Beijing - og det kan man tilsyneladende ikke faa ,naar saadan gaar rundt man skaerer fingrene af folk....... Paa en eller maaden har jeg det da lidt godt med at der findes nogle regler her i landet - men det var da kun en lillefinger og vi mangler nu altsaa TOM.......
Vi maa finde en loesning uden Tom fremover. Og finde en ny opvasker.

Perter: tag du bare flyveren - jeg gir en julefrokost....

Soeren: Alpen bliver klargjort i DK foer den sendes - ogsaa tanken monteres i Haarby, saa du vil faa mulighed for et kig ,inden laaget soemmes paa forsendelskassen.
Jeg vil smutte i seng - her er klokken 03:15 - den gamle er traet og traenger til at se dyner. Det har vaeret en travl aften/nat, med omsaetningsrekord.
Ha, det godt allesammen.
Torben
Torben Vester
Kontakt:

- midt i alle besaerlighederne med Tom og slagsmaalet med de andre tjenere i nat, kan jeg da lige fortaelle, at vore folk rigtig gav de andre en roevfuld........
Ja, saa kan man da glaede sig over det.........om ikke andet - man maa sgu se de lyse sider.....
Hilsen
Torben
Brugeravatar
Søren Dahl

Hej Torben

Indlæg af Søren Dahl »

Hej torben

Det lyder bare rigtig godt - altså det med monteringen og muligheden for at se alpen - derimod er det med Tom opvasker knapt så fedt :cry: Hmm håber du får løst problemet - selvfølgelig gør du det Torben - jeg ved jo at du har en "sand" kampånd ;-)

Jeg glæder mig enormt til at se tank projektet! Har besluttet mig for, at lykkedes det for dig, og ser det nogenlunde OK ud, så kommer der i hvert fald 1 DK registreret alp med en 36 liters tank til at køre rundt i dk - og mange andre steder i verden.Med meget meget få tankbesøg. (hmm måske lidt dårligt tænkt - hva faen gør jeg når nu jeg skal ind og spise hver time - hmmm finder nok på en undskyldning ;-)

MVH Søren
Torben Vester
Kontakt:

Hej alle.
Lige en lille hilsen fra Beijing.
Ang. Tom og slagsmaalet er flere ting nu kommet frem:
Tom har ikke, med en kniv skaaret fingeren af nogen......... han huggede med en oekse......!!!!
Det stiller ,efter Kinesiske forhold, situationen lidt anderledes.
Men med Celines relationer kunne vi godt faa Tom ud mod betaling, men har besluttet, at lade ham sidde i spjaeldet i 15 dage... for at kunne taenke sig lidt om.
Vi har idag leveret ham noget varmt toej - for der er vistnok pisse koldt i Kinresiske faengsler om vinteren.
Efter disse 15 dage, faar vi han ud og saa maa vi se om kan har laert lidt af haendelsen....
Ellers, kan jeg fortaelle. at vi kl. 16:30 fik en forespoergsel, paa 24 personer til en dansk julefrokost til kl. 19:00 - intet problem - vi klarede det...... Julefrokost med hele svineriet var klar kl. 19:00... kom ikke her...!!
Er lige kommet hjem i lejligheden - lidt traet og med lidt for mange sorte svin i maven, men ellers OK.
Mange hilsener fra Solens Rige
Torben
Torben Vester
Kontakt:

Hej alle.
Her i Beijing er alt OK - som det nu kan vaere her....
Vi har haft travlt med julefrokoster hele december og det kulminerer juleaften, hvor vi skal bespise omkring 70 mennesker med and, flaeskesteg og medister - samt selfoelgelig ris alamande.
Ja, det er en stor mundfuld for os og vor lille restaurant, men vi er blevet ret gode til ogsaa lidt stoerre arrangementer.
Juletraet i restauranten er pyntet - kravlenisserne og andet pangel har vaeret paa plads laenge - pepernoedderne er bagt og ligger i kagedaasen - jo, vi er klar til juleaften.
Dog, maa jeg indroemme, at juletraet som staar inde i restauranten er af plastic - det lykkedes mig ikke af finde et trae, som saa bare nogenlunde ud, saa jeg koebte saadanne en plastic ting - men det ser nu OK ud... :lol:
I morgen tidlig lukkes Tom ud fra spjaeldet - vi har maatte betale 12.000 kr - uden at have mulighed for at tale med ham og ved derfor ikke hvordan han forholder sif til en eventuel ratevis tilbagebetaling. Maaske beslutter han at forlade byen....... hvem ved......
Naa, det skal nu ikke oedelaegge vores julehumoer.
Jeg har fundet en sikker parkering til Alpen, naar den engang kommer til Beijing. Her i blokken hvor vi bor, er der cykel parkering i kaelderen og der er en familie, som bor i kaelderen, sammen med de tohjulede og tager haand om sagerne, de virker som paalidelige og rare mennesker.
Prisen for parkering og opsyn 24 timer i doegnet er 8 kr. om maaneden - saa der er jo ikke det der oedelaegger oekonomien.
Alpen kommer ikke til at staa udelukkende blande pedal trampere - der staar ogsaa en Yamaha Africa Twin - ja, du laeste rigting.... et noget maerkeligt "instrument" - lidt offroad og med en totakt vandkoelet motor, som jeg ikke kender stoerrelsen paa - men vil gaette paa 250 cc.
Jeg har hyret en gut fra Aalberg, som kom til Beijing for 4 maneder siden (hans kaereste jobber her i et par aar) til at lave vore hjemmesider. jeg ser frem til dette og vil lade jer vide, naar sider er lagt "derud i det store netunivers". Adressen bliver www.westernfoodbeijing.com - men endnu er den tom....
Slut for denne gang, jeg har Nokia til julemad i restauranten og vil lige tage derud og oenske dem god jul inden de fleste af dem rejser hjem til Finland, Danmark, Sverige og USA - og hvor de ellers kommer fra.
Mange jule hilsener
Torben
Brugeravatar
Søren Dahl

God Jul

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Spændende Spændende...... Ham Tom giver da godt nok lidt at tænke over... Hvordan fejere man Jul i Kina ? Man bruger vel ikke juletræer etc som her hjemme og giver gaver etc?

Har du hørt til benzin tanken til Alpen ?

Glæder mig meget til at høre fra dig igen..... og rigtig god jul.....

MVH Søren
Torben Vester
Kontakt:

Hej.
Det er ikke Kinesisk tradition at holde jul, men smarte forretningsmaend har adopteret en del events fra vester til Kina, for at lave penge. Derfor er julen begyndt at blive fejret af unge og "smarte" Kinesere, samt den stigende gruppe mere velbeslaaede Kinesere, som ser det som noget stort, at opfoere sig som vesterlaendinge.
Der er dog noget som er smuttet i conceptet, fordi de fejrer julen ved at gaa ud og spise dyre middage paa restauranter og efterfoelgende feste igennem og drikke hjernen ud.
Jo, juletraditionen er begyndt at komme til Kina - blot fejres den her som en extra nytaars aften og ikke som hos os, hvor der er meget mere focus paa det naere i familien.
Juletrae og ideen med at give gaver (god eller daarlig) er ikke blevet almindeligt - men en god fest, er det jo svaert at sige nej til........ :lol:
Hallowheen og Valentinsdag er ogsaa kommet til Kina.

Jeg forventer, at faa tanken til Kina Alpen i midten af januar - jeg er lidt spaendt paa, at se hvad det er for et skrummel - med et indhold paa 36 liter, mod normalt 18, kan det vist ikke vaere noget der fremhaever Alpens yndefulde linier..... men hva' den er praktisk og det boer vaere nemt, at montere den originale til normalt brug.
Hilsen
Torben
Torben Vester
Kontakt:

Hej alle.
Ja, saa er det lige foer det bliver jul paa The Little Mermaid - efter en hektisk december, kulminerer det i aften, hvor vi skal lave dansk jule mad til 75 mennesker.
And, kalkun, flaeskesteg, medister og ris alamande - kirsebaer sovsen laver vi helt fra bunden, af friske kirsabaer, den kan ikke koebes herovre.
Restaurant Bleu Marine er ogsaa fuldt booket - saa det bliver en god aften i vort lille "restaurant imperie"..... :lol:
Trods Celine og alle de herlige mennesker omkring mig, vil jeg bestemt savne Danmark i aften...... jule aften er jo noget lidt specielt... snoeft..!!
I gaar aftes var jeg paa job for mit andet firma - skulle have aendret en styring til en ovn og der var tre mand i Randers der lavede ny software, samtidig med at jeg aendrede hardwaren herovre....... Vi blev klar kl. 03.00 og straks startede fabrikken op igen - der skal jo males nogle mobiltelefoner til det store kinesiske marked.
Sent i aften/nat, naar alle vore kunder er gaaet, moedes alle ansatte paa The Little Mermaid - vi er ialt 20 personer og saa skal vi jule lidt med kineserne. jeg har arrangeret pakkespil - det var en stor succes sidste aar paa Bleu Marine. Vi har ogsaa koebt en lille julegave til dem alle, en MP3 afspiller og en rigtig flot Mont Blanc kuglepen - en kopi naturligvis.
Jeg smutter igen - skal lige ud og vise Jerry, hvordan man udbener en 8,5 kilos kalkun og fylder den med hakket moerbrad, blandet med franskbroed mm + en skvat cognac.
Forresten, Tom er jo ude igen og har totant skiftet karakter - han er blevet en rigtig glad fyr og meget mere positiv og tager et stort ansvar i Bleu Marine - jo, maaske man skulle overveje, at putte nogle flere i faengsel i nogle uger.
Hilsen
Torben
Brugeravatar
Søren Dahl

Glædelig jul Torben

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Glædelig jul - jeg er meget facineret af dit ihverksætter gen - det er altså vildt imponerende synes jeg!

Jeg har ellers aldrig rigtig troet på filosofien med at putte folk i fængsel - altså at de skulle blive bedre af det - men det er nok også noget at gøre med at det ikke er så lang tid måske.

Jeg var lige ud og køre et par timer på dyngen her i dag - først jule dag - det er simpelthen et fantasktisk godt vejr vi har her i DK i dag. FEDT. Men jeg glæder mig nu til at salten forsvinder så jeg kan få alpen på gaden igen - det er nu noget sjoverer må jeg sige.

Kan du have det rigtig godt, Torben, og fortsat god arbejdslyst og jul....

MVH Søren
Torben Vester
Kontakt:

Hej Danmark.
Her er alt OK - vi slikker saarene efter en hektisk julemaaned. Nu skal vi lige have overstaaet Nytaaret, saa er der ro paa nogle maaneder.
Vores hjemmeside er nu delvist oppe og koere www.westernfood.beijing.com - her kan I se lidt mere om mit projekt herovre.
Siderne om vores anden restaurant Bleu Marine, bliver nok faerdige om en uges tid
Mange hilsener
Torben
Torben Vester
Kontakt:

Hovsa, der var lige en tyrkfejl - sorry...
www.westernfoodbeijing.com
Besvar