Sheltertur.

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Sheltertur.

Indlæg af Søren Dahl »

Er der forslag til shelterture her i 2008 - hvornår - og ikke mindst hvorhen?

Hvis der er nogle godt kunne tænke sig at komme på en sheltertur - men som egenteligt ikke rigtig ved hvad det er, og ved hvad det indebære så er forklaringen her:

Turen køres naturligvis på motorcykel - vi starter typisk en lørdag formiddag(så man har søndagen med) og samles et aftalt sted. Der kørers i fælles flok - gerne af alternative og smukke mindre veje mod shelteret - på turen bliver der købt ind og handlet generelt ind, til hvad folk nu måtte have brug for. Indkøbets formål er dog primæt at skaffe mad til turens højdepunkt - fælles spisning i guds fri natur - primitivt tilberedt - men sjældent primitiv sammensat (eksempler: whiskey sovs, engelsk bøf, ris, kartoftler, grøntsager, frugt coctalis til dessert med fløde på dåse - bare et enkelt eksempel på hvordan der spises på en sheltertur).

Let indtagelse af alkohold - dog i mådeholdende mænger - forkommer på turene, desuden kan sprogbruget være i en voksen tone til tider.

Selve konstruktionen af shelteren, er blot en trækasse med tag over, hvor man både i læ og ly kan sove roligt og trygt om natten. Der er typisk plads til 6-8 personer i en shelter - og der står typsik flere sammen, plads er der som regel nok af. Der er på en del shelterplader også toilet faciliteter samt vand. Nok er det primitivt, men dog ikke uciviliseret at tage på sheltertur.

Efter en overnatning og morgenmad køreres der hjem, typisk af andre alternative ruter - og kulturelle besøg kan forekommer (eksempelvis besøg i bunker eller andre former for museer)

Hvis dette kunne friste andre, som ikke har været på sådanne ture, kan man gå ind på nedenstående link til skov og naturstyrelsen og kig på mulighederne for shelter overnatninger.

http://friluftskort.dk/?cat=102

God fornøjelse - og håber der kommer nogle forslag :-D

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Tur

Indlæg af Søren Dahl »

Jeg arrangere en vintertur i år..... bare så I ved det 8-) Mere om dette senere.....

Mvh Søren
kr

Sommertur med overnatning i det Midtjyske

Indlæg af kr »

Hej Allroader

Jeg har været ude at rekognoscere terrænet i Horsens/omegn og har besluttet mig for at være vært for sådan et arrangement.


Det vil ikke være en sheltertur med toilet faciliteter og alt den slags
dagligdags luksus, men jeg lover at beliggenheden samt bål faciliteterne vil være i top :-P

Medbring venligst sovepose, liggeunderlag, toiletpapir samt badetøj. Der bygges en fælles bivuak af indkøbt materialer og forplejning købes efter fællestur. Drikkevarer købes for egen regning :beer:

Jeg satser på at vi starter lørdag eftermiddag og slutter af med et besøg hos den lokale bager, hvor de sidste historier bliver fortalt før hjemturen.

Program tilgår når dato/tidspunkt er fastlagt. Er der nogle forslag?

Ps. Opskrifter er velkommen
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Kenneth

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Kenneth.

Det lyder som en rigtig dejligt initiativ. Den er jeg med på. Datomæssigt kan jeg først når vi når hen i august/september. :cry:

Jeg kan en hel masse primitiv mad-retter. Lige fra chili con carne med fluets, til røde bøffer på panden med whiskey sovs, grøntsager og ris - samt naturligvis et bredt udvalg af forskellige pasta retter. Dog er jeg bedst til at lave pastaretter med bacon, løg, hakkede tomater, oksekød, spidskommen, chili, chokolade, basilikum, kyllingelever og gulerødder - kort sagt, pasta bolognese 8-)

Jeg har desuden 2 komplette trangiaer med brændere - dem tager jeg naturligvis med, så vi kan få gang i storkøkkenet til det sultne motorcykel folk.

Glæder mig - men det bliver desværre først i august/september for mit vedkommende - lidt ærgeligt at jeg går og laver en helt masse aftaler, når man bare allere helst vil du og lave ingenting sammen med hark-folket foran et bål med en kold øl i hånden.... på den anden side - jeg har godt nok noget at glæde mig til :-D

Mvh Søren
kr

Indlæg af kr »

Hej Søren
Tak for opskrifterne. Vi må lige snakke sammen om den endelige menu når vi er lidt tættere på turen. Måske Iver har nogle gode forslag?

Jeg anskaffet mig en støbejernsgryde til formålet. Det var jo et hit hos Henrik :-D Tak til frilandskokken Peter :lol:

Hvad med den første lørdag i August kl. 15? Det så den 2/8-08.
kr

Indlæg af kr »

Hej Alle
Jeg har været lidt for hurtig ude med en dato så jeg vil foreslå lørdag d. 9 august kl. 15 i stedet for? Er der andre forslag? Evt. i sommerferien?

Det skal helst ikke være senere end d. 9 august da vi så kommer for tæt på turen til Bavnebjerg Bo lørdag d 23 august og Shelterturen i klubben d. 04-10.

Hvem og hvor mange kunne være interesseret i at deltage i turen?
John

Indlæg af John »

hje kennetht jeg kunne godt være interesseret men week-enden 9.-10.8. er dårlig valgt p.g.a. Skanderborg Festival, hvor Clapton har valgt at komme søndag. Gerne senere i august - hvis jeg må gi' et bud. John Bigfoot
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Gerne i sep.

Indlæg af Søren Dahl »

Gerne i september eller oktober - jeg får vist ikke tid før :(

Mvh Søren
Besvar