Hvor langt...?

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Dan V.

Hvor langt...?

Indlæg af Dan V. »

Hej. Konen og jeg kører på min AT sydpå i en uge snart.

Vi har én uge (7dage), og mangler lidt gode tips og inspiration til hvorhen og hvor langt...

Det skulle gerne blive en nydelse at huske tilbage på - også for hende bagpå :-)

Zakopane i Polen... kunne det være en mulighed?

Vi tager et lille 2 mands telt med, samt sidetaskerne...
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Hvis vi kun snakker de små veje, som er det eneste jeg har lidt erfaring med, skal du nok ikke regne med mere end 300 - 400 km om dagen. Når man også skal nå at nyde det hele, og holde gode kaffe pauser.
Hvis man tager en motorvej en hel dag, er det naturligvis en hel del mere man kan nå, men også en hel del kedeligere (efter min mening :-) )
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
jesdk
Indlæg: 104
Tilmeldt: 25. mar 2009, 21:03
Geografisk sted: Hornsherred

Indlæg af jesdk »

Jeg vil give Nikolajsen ret. Er lige kommet hjem fra 3 ugers tur øst- og sydpå, og det passede os rigtig godt med ca 300 km om dagen. Nogle dage mere og nogle dage mindre, alt efter hvor mange grus- og jordveje vi kunne finde... Motorveje og de store hovedveje undgik vi.....
Mvh Jesper

Det er aldrig for sent, at ha´ en god barndom...

XR650L - til grus og mudder
VFR750 - til snoet asfalt
XRV750 x 2 - til det meste
Dan V.

Km pr. dag

Indlæg af Dan V. »

Jeg har nu spurgt en del folk om km pr. dag, og de fleste er enige om ca. 300 km pr. dag på landeveje, og op til omkring 5-600 på motorveje...

Jeg tror at jeg vil satse på at tage den første dag på motorvej, og så køre så langt vi kan nå sydpå.

Faktisk har jeg lige fået den idé at køre fra motorvejen ved Kolding, og køre via grænsen ved Tønder. Herefter undgå motorveje, og tage turen i det nærmeste vi kommer en direkte linie til Calais i Frankrig - ca 1300 km - via Tyskland, Holland, Belgien og til Frankrig. Ikke megen bakkekørsel nedad. Så kunne man tage til de Franske Ardenner og køre nordpå igen via Broen ved Arnhem (2. verdenskrig) og hjem til DK - ialt en tur på 2800 km

Mon ikke den ged kunne barberes sådan?
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Joe.....det kan nok lade sig gøre, det kræver bare nogen stræk ind i mellem hvor man kan hæve gennemsnittet til omkring 90 - 100 km/t. i nogen timer. Da det jo er 400 km pr dag i gennemsnit.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
jernhenrik
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. mar 2009, 18:06
Geografisk sted: Grenå

Hvorlangt

Indlæg af jernhenrik »

Hvorfor ikke tage en dag på motorvejen til Østrig, kun ca 1200km. Så nyde nogle fede dage i de østriske alper, med bjergkørsel og vandreture.
For nogen kan 1200km lyde langt, men tidligt afsted, kl 04.00, så er Hamburg overstået inden kl9.00. Efter Hamburg og specielt nede ved Kassel er der egentlig ganske pænt. Turen fra München mod Salzburg er særdeles flot, med det første kig mod sneklædte bjergtinner. Tag evt en overnatning i området og indtag Østrig af de små veje.

Hilsen Jernhenrik

PS I kan jo også tage autotoget til Insbruck, jeg tror hjemmesiden hedder www.autozug.de
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Hvorlangt

Indlæg af yaknudsen »

jernhenrik skrev:Hvorfor ikke tage en dag på motorvejen til Østrig, kun ca 1200km.
Det kan man sikkert godt. Hvis man er ung og udholdende. Men det er
svært at bevare koncentrationen så længe. Så de sidste kilometer vil
helt givet være noget risikobetonede.

Og det kommer til at gøre pænt nas i "rumpetten", medmindre man er
udstyret med en "iron butt". Man skulle tro at en smerte i bagdelen vil
kunne holde en oppe på dupperne, men det er min erfaring at det
fuldstændig ødelægger koncentrationen.

Jeg vil ikke anbefale dagsrejser på mere end max. 800 km. Hvis det
er vigtigt at komme hurtigt frem, lyder tog-modellen som den rigtige
løsning. Sove hele natten, og så veludhvilet ud og opleve de storslåede
bjergveje den følgende morgen.

Tager man aligevel den lange tur i eet stræk på to hjul, er man med
garanti totalt smadret i flere dage, og det trækker helt sikkert fra i
den samlede oplevelse.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Hvorlangt

Indlæg af Nejmann »

yaknudsen skrev:Hvis det er vigtigt at komme hurtigt frem, lyder tog-modellen som den rigtige løsning. Sove hele natten, og så veludhvilet ud og opleve de storslåede bjergveje den følgende morgen.
Og prisen er lige reduceret 25% for motorcykler frem til påske næste år: http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/ ... ebote.html

Ku' være man skulle prøve det...

-Kåre
Brugeravatar
kjelde
Indlæg: 427
Tilmeldt: 15. nov 2008, 17:56
Geografisk sted: vamdrup

Indlæg af kjelde »

Vi tog turen i juni. Toget fra Hamburg søndag aften kl 10. Lidt mad og en øl eller to i toget, morgenmad kl 6.30, og klar til at køre mandag morgen kl 8.00, frisk og nogenlunde udhvilet.
5 dages fantastisk kørsel i bjergene og så hjem fra Lörrach.
Det kan varmt anbefales.Bare så super
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Dan V.

Så kom vi hjem igen...

Indlæg af Dan V. »

Ja, så er vi netop kommet hjem fra turen. Pænt nas i rumpetten... 2585 km på 6 dage.

1. dag fra Nordjylland til Hannover
2. dag fra Hannover til Köln
3. dag fra Køln til La Roche i de belgiske Ardenner (en kort køredag)
4. dag - FERIE
5. dag fra La Roche til Osnabrück - via McDonalds i Amsterdam :-)
6. dag fra Osnabrück til Nordjylland - hjemme igen.

De Belgiske Ardenner kan varmt anbefales!

- men 1. dag og 6. dag var efter min og konens opfattelse lidt for lange med hensyn til kilometer.

Alt i alt en rigtig god tur, men vi kunne godt have brugt et par dage mere i Ardennerne, hvilket vi ikke havde til rådighed.

PS: Tyskland er MEGA-stort, når man kører på landevejene ind i mellem - og røvsygt på autobahn!
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Velkommen hjem, godt i havde en god tur.
Dag 1 og 6, er da vist også over 600 km/dag, er det ikke :?:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar