Søndagstur........

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Søndagstur........

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Alle

I dag fik jeg den kølige ide at køre en tur på alpen. Da jeg var klar til at køre havde jeg flg tøj på:

Undertrøje
T-shirt
Thermotrøje
T-shirt
Thermotrøje
T-shirt
Tyk strikketrøje med rullekrave
Foret MC jakke
2 par sokker (tykke)
MC støvler
Underbukser
Thermobukser
Pyjamasbukser
Cowboybukser
Foret MC bukser
MC halsvarmer
Hjelmhue
Hjelm
Handsker
Rygbeskytter

Jeg kørte en lille tur rundt på sognevejene omkring Voer, ialt fik jeg kørt 75 km - en af vejene jeg kørte gik gennem en større skov - her var det med at tage den med ro da det lå hårdtpresset is på hele kørebanen stort set hele vejen, så det foregik i 1 gear i tomgang - en ganske god erfaring at få.

I -5 graders frost, som det var i mit område i dag samt let til frist vind kan man ikke kører over 80 km/t før det bliver for koldt ret hurtigt - selv med den påklædning jeg havde på. Man kan heller ikke have mere tøj på end jeg havde i dag, for så kan man ikke bevæge sig - jeg har indtrykket af, at skal man køre hvis det er koldere end det var i dag, så skal man have noget mere avanceret tøj på, eventuelt skifte nogle af t-shirts og pyjamasbukserne ud med noget mere kulde barrikerende ;-)

Man kan også få tøj som har indbygget varmelegmer, det er måske løsningen - jeg tror godt man kan køre i minus 20 graders frost hvis man har sådan noget tøj på - men problemet bliver omkring hals og hjelmregionen - den mindste vind direkte på kroppen vil give grostskader ved de temperaturer, er jeg sikker på, især hvis man så forestiller sig at man kører 80+ km/t i længerer tid! Men spændende er det at kører når det er HELT kold - jeg kan "varmt" anbefale det - men har man ikke et varmt sæt thermotøj skal man nok nøjes med at tage en gåtur med koppen fra kaffemaskien ind til sofagruppen ;-)

MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Endnu en søndagstur....

Indlæg af Søren Dahl »

Endnu en fed søndagstur overstået......

Hald og jeg kørte i dag en lille allroad tur rundt i lokalsamfundet - vi kom både ud på grusveje, traktorspor, jordveje, skovveje, villaveje og hovedveje - en herlig tur som krævede lidt forskellige køreteknikker - lige fra mudder og sand hvor man bare skal give gas, til dybe traktorspor hvor hastighed bestemt ikke var alt afgørende og bytrafik hvor overlevelse blandt blødhat folket er alfa & omega ;-) - jeg anser det for væsentelig farligere at køre i bytrafik end at køre ude på et fedt off road track med mudder og sand.......

Det er en herlig kombination at veksle mellem jord/grusveje og asfaltveje - en rigtig god træning hvis man skal ud på touring i f.eks. Norge, hvor muligheden for at man kommer ud på veje som bestemt ikke er nær så gode som her i DK er mere reglen end undtagelsen. Det er bestemt godt at have lidt erfaring med hvordan cyklen opfører sig når man kommer ud i noget der får cyklen til at bestemme lidt selv. Her skal man lige ændre lidt på ens normale opfattelse af virkeligheden - i bil og mc på asfalt: Problemer, sæt farten ned. På MC i sand og mudder: Problemer, giv mere gas! Måske lidt overdrevet, men når cyklen begynder at sejle i løst sand eller mudder nytter det ikke noget at slippe gashåndtaget, så går det først galt. Man skal bare lige vende sig til den tanke..... ;-)

Vi kan sagtens tage en tur med Jer som ikke har prøvet at køre ret meget jord og grusveje en dag, hvis der er nogel som er interesseret I at komme ud og køre lidt andet end asfaltvej. Peter, Henrik og jeg kender en del af de lokale grus/jord/skovveje her på Djursland. Der er mange forskellige veje som helt sikket passer til niveauet I befinder jer på (ved grusgravskørsel sprøg efter Tom ;-) ). En godt start er at køre ud i Mols Bjerge og starte der. Det er absolut noget af det nemmeste off road man kan tænke sig, og rigtig godt for en nybegynder at får lidt føling med løst underlag - men inden I begynder - husk styrtbøjler.

MVH Søren
Besvar