Sheltertur på Sjælland?

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Sheltertur på Sjælland?

Indlæg af Bønne »

Hej alle

Efter at have ledt vidt og bredt på Sjælland efter en velegnet shelterplads, har jeg nu fundet én :idea: .

Den hører godt nok til en campingplads, http://www.skarresoecamping.dk/, der er beliggende i Jyderup, lige ud til vej 225, så
den er også nem at finde for jyderne, hvad enten i kommer fra færgen eller broen :-D . Shelterpladsen ligger afsides mellem
en samling træer bag parkeringspladsen i det ene hjørne af campingpladsen, dog forholdsvis tæt på vej 225.

Der er tre sheltere med bålplads imellem, og gåafstand til kiosk, toiletter og bad. Det koster 25 kr pr. overnatning pr. person,
vi var meget velkomne, vi skulle bare aftale tidspunktet på forhånd.

Og det leder så til næste spørgsmål: er der stemning for en sheltertur på Sjælland, og hvornår kunne det evt. passe :?:

Kom gerne med nogle ideer, datoer, forslag osv.

For min skyld gjorde det ikke noget hvis det blev fra fredag til søndag, så kunne der blive mulighed for at køre en fællestur om
lørdagen, der er masser af flot natur, og masser af lækre veje i det område.

Lad mig høre jeres mening :-D

Billede
Billede
Billede
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Gå-afstand til diverse luksusfaciliteter osv...

hmm nok bare mig der er tosset. Men underminerer det ikke mere eller mindre hele ideen med en sheltertur?
Så kunne man vel ligeså godt tage på camping.

Men, kan godt se hvis det er det bedst sjælland kan diske op med af shelterplads :-D
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Tak for dit indlæg.

Det bedste Sjælland kan diske op med...alt er jo relativt, men problemet med alle de andre pladser jeg har kunnet finde
er at de ligger umiddelbart op af den institution der ejet dem (spejdere, lejrskoler o.lign.), og da der er restriktioner på
brugen af dem udelukker det at vi kan få lov at bruge dem (eller bare bruge dem).

Den omtalte plads kan lejes af alle, og det står jo frit for den enkelte om man vil benytte
sig af "luksusfaciliteterne", men en shelter er vel en shelter :lol: .

Det var også ment som et oplæg, og jeg hører da gerne hvis der er nogen der kender en anden plads der er velegnet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Skulle måske have haft en smiley med :-)

Troede faktisk der var lige så gode muligheder for overnatning i shelters på sjælland, som i jylland.

En shelter er selvfølgelig en shelter.. Men det er vel at foretrække hvis den er lidt afsidesliggende :-)

Nu tog jeg lige samtlige amter på sjælland, men det lader da også til at der er en hel del
http://friluftskort.dk/results.asp?Cent ... owmap=true
Lindboe
Indlæg: 97
Tilmeldt: 26. feb 2009, 19:23
Geografisk sted: Odsherred

Indlæg af Lindboe »

Hej Bønne

Det er vel bare at du sætter en dato,
så kan man jo tilmelde sig hvis, man
kan. ja der er mange gode,pæne,snoede,
smukke, fredelige,HARK veje også i det
område af sjælland.

MVH. Niels
Rotax 655

Shelter pladser Sjælland

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Bønne og alle andre der er til primitiv camping.

I min egen søgning efter egnede Shelter/ primitive lejerpladser, faldt jeg over dette link:

http://www.shelternet.dk/upload/artikel1_aothbm.pdf

Der er da et par stykker bl.a. det ved Røsnæs der virker spændende.


Jeg starter sammen med mit ældste barnebarn på cykel i det jydske med små ture med overnatning. Vi har som det første kig på det i Vrads, hvor vi kan cykle på naturstien f.eks fra Bryrup. Vi tager dog et let to personers telt med hvis Shelteret skulle være optaget. Et telt giver jo også mulighed for at campere i en skov ejet af Staten.

Skulle nogen have kendskab til egnede Shelter i det jydske hører jeg gerne fra jer. Lejerpladsder/Shelter listes efter: Toilet, Vand, Bålplads, Gerne i Skoven eller med en smuk udsigt.
God sommer
Hilsen Leif
Senest rettet af Rotax 655 10. jun 2010, 11:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Leif

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Leif

Jeg er jo også blevet bidt af en gal cykel - jeg har desuden købt mig en cykeltrailer - bob ibex - et bæst af en trailer med kun et hjul og affjedring - får den leveret her i ugen - skal prøve at cykle hærvejen i år - det bliver klasse er jeg sikker på - jeg gør som når jeg er på MC tur, men med mindre bagage, og noget mindre fart - men regner med, at det kommer til at give endnu større oplevelser, da jeg får tid til at se mere hen af vejen.

Vi snakkes ved Leif :)

Mvh Søren
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Velkommen tilbage, og tak for linket Leif.

Jeg kender godt pladsen på Røsnæs, den ligger lige op ad Naturskolen, så det... :-?

Men der er andre pladser på dette kort som ikke er på fritidskortet, dem må jeg ud og se på når jeg kommer hjem igen.

Mht. Hærvejen har jeg engang gået lidt rundt oppe omkring "Vandskellet", der hvor Gudenåen og Skjern Å udspringer.
På Hærvejen, et par hundrede meter nord for Skjern Å, går et spor mod vest, lidt inde ad det deler det sig. Sporet til
højre går op til en shelterplads der ligger i noget der kunne ligne en gammel grusgrav. Den ligger dejlig ugenert,
med fin udsigt over ådalen fra toilettet, og med bålplads og tre sheltere, såvidt jeg husker. Jeg ved ikke hvem der ejer
den, den står ikke nævnt nogen steder, men den kunne måske bruges til andet end cykelturer :lol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Rotax 655

Indlæg af Rotax 655 »

Tak for tippet Bønne
pladsen du nævner skal prøves i løbet af sommeren.
Hej Søren lyder som en god ide med en trailer. Det er jo ingen overlevelses tur vi skal ud på men ren hygge. Nicklas er 12 år og jeg har lidt slidgigt så vi tar det stille og roligt ;-)
Og god tur, kunne være hyggeligt at mødes med dig på en lejerplads. Så kunne vi lave mad sammen og bage nogle pandekager.
Senest rettet af Rotax 655 10. jun 2010, 11:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
JP
Indlæg: 311
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Indlæg af JP »

Hej Leif
Velkommen tilbage.
Hvis I vil nordpå med cyklerne, er der en meget fin plads ca. 10 km. nord for Hobro. Der er fine shelters, toilet, baderum og køkken. Ligger i forbindelse med et museum. Du må ikke sige det til de andre, men stedet kunne fint bruges til HARK's efterårssheltertur.
Vi ses på Campen.

Hilsen Jørn
Rotax 655

Indlæg af Rotax 655 »

Tak for din hilsen og oplysning Jørn. Og bare helt rolig jeg kan fint holde på en hemmelighed 8-) Mht Sheltertur starter vi nok med Vrads, men Mariager fjord og Rold Skov er med på top 10 listen, glæder mig til at vise Nicklas kildevældet i søen jeg ikke kan huske hvad hedder, Madam sø?
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Sheltertur på Sjælland?

Indlæg af Bønne »

Hej alle

Som annonceret andetsteds bliver Forårsshelterturen afholdt d. 19.-20. Marts. I den forbindelse har vi i bestyrelsen besluttet at den skal afholdes på Sjælland, såfremt der er opbakning til det. Derfor tager jeg denne gamle tråd op igen, idet det i sagens natur er mig der skal være tovholder.

Efter megen higen og søgen er det nu lykkedes mig at finde en velegnet plads her på Vestsjælland med tre sheltere (og muldlokum :lol: ), beliggende i et naturskønt område, med skov på de to sider, og levende hegn ud til markerne på de to andre. Dog er der et par pladser mere jeg skal have underlagt et besøg, for at have en reserveplads i baghånden.

Men vi kunne godt tænke os nogle tilbagemeldinger, både fra jyderne og sjællænderne, men også fra fynboer og andre folkefærd, for at få en ide om grundlaget for at holde den på Sjælland. Jeg ved at der udover mig selv, har deltaget et par sjællændere eller tre på de jyske shelterturer sidste år, men vil de dukke op på en sjællandssheltertur, og vil jyderne og fynboerne komme herover?

Vi holder bestyrelsesmøde midt i februar, hvor vi bla. skal snakke sheltertur, og efterfølgende udsende indbydelsen, derfor vil det være rart hvis vi får nogle tilbagemeldinger inden da.

Så grib tastaturet og kom med din mening, det er uforpligtende og uden binding :!: :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Sheltertur på Sjælland?

Indlæg af iver »

Hej Bønne.

Under forudsætning af at vejret tillader det (is og sne er væk), og salten er vasket nogenlunde væk, så er jeg med på en sheltertur på Sjælland :-)

Så må vi se om det kulinariske element er ligeså godt som når jyderne holder skovtur ;-)

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
Tidligere_medlem_1

Re: Sheltertur på Sjælland?

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Jeg er klar :ok:
iver skrev: Så må vi se om det kulinariske element er ligeså godt som når jyderne holder skovtur ;-)
Haha... Sidst jeg var på Shelter, var ved Voer. Den bli'r svær at slå :lol:
Rotax 655

Re: Sheltertur på Sjælland?

Indlæg af Rotax 655 »

Jeg deltager gerne :ok:
Besvar