Nye spaendende opgaver.........

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Nye spaendende opgaver.........

Indlæg af Torben Vester »

Hej alle.
Jeg har i mange aar haft en droem om, at naar jeg blev gammel, ville jeg have et lille vaertshus paa solkysten.
Ikke mange droemme gaar jo som bekendt i opfyldelse.
Heller ikke min - endnu - maaske fordi jeg absolut ikke er gammel........
Meeen, idag har jeg sammen med min kaereste overtaget en restaurant i storbyen Beijing, Kina.
Da jeg var derovre for to uger siden, kiggede vi lidt for sjov, paa en restaurant, som en korrupt politibetjent vidste ville blive til salg.
Nu, her to uger efter er jeg ejer af en thai restaurant............. paa den anden side af jorden..... lidt underligt, men hva' saa bliver den branche ogsaa proevet.....
Jeg har ingen erfaringer i restaurant drift, men min kaereste har haft en derovre i 6 aar - som hun startede op helt fra bunden og det goer det jo noget lettere. Ogsaa med hensyn til, hvordan man haandterer det meget korrupte politikorps og den lokale mafia - som har stor magt derovre.
Restauranten skal aendres fra Thai til en Skandinavisk - med Danmark i focus. Navnet bliver: The little Mermaid
Kundegruppen vil vaere ansatte paa ambassaderne, forretningsfolk og turister - ikke kineserne, kun faa har penge og de er ikke saerlig begejstret for vestens madkultur.
Vi forventer, at aabne 1. maj - og jeg skulle lige hilse og sige, at der er lidt meget, der skal ordnes inden. Jeg tror, at jeg idag har ansat en Dansk kok til 3 mdr. opstart - saa maa jeg se, hvad der saa skal ske.
Jeg vil fortsaette med firmaet her i Danmark og bliver ogsaa boende her i Haarby, men i opstarts perioden vil jeg vaere en del i Kina.
Dette projekt - som pludselig kom dumpende - betyder desvaerre, at jeg maa traekke mig, for afholdelse af den stiftende generalforsamling i klubben, hvilket jeg er ked af, men jeg tror og haaber, at I har forstaelse for dette.
Jeg ved, at Mogens og Peter har noget i aermet............... og med deres alder og livserfaring, kan det jo ikke gaa helt galt....
Hvis I gider laese, vil jeg holde jer underrettet om projektets udvikling..??
Mange Hilsener
Torben
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Held og lykke!!!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Det lyder fantastisk spændende. Vi har jo allerede fået en forsmag på dine kunskaber som kok, og de er RIGTIG gode, så skulle din kok blive sygemeldt en dag eller to tror jeg I klare den alligevel ;-)

Jeg kan godt forstå at du ikke har tid til at afholde generalforsamlingen, det er noget af en beslutning du har taget dig der - men hvor må det være fedt bare at turde springe ud i det. Segmentet du satser på, Torben, lyder umiddelbart meget fornuftigt - tror også de folk du vil handle med har nogle flere penge at gøre med hvis jeg skal komme med en vurdering.

Jeg håber snart at høre mere fra dig Torben, du og kærsten må have held og lykke med projektet.
8-)
MVH Søren
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej Søren.
Mange tak.
Jeg kan da lige tilføje, at der er kommet meget fokus på The Little Mermaid på det seneste - det er tilsyneladende rigtig god timing med HCA og konceptet - har fået tilsagn fra CCTV i Beijing, at de vil sende fra åbningen og også TV2 har vist interesse...... ligesom vi bliver nævnt i mange danske aviser - det er jo fedt med noget gratis omtale...
Det ser ud til, at en af de Kinesiske HCA ambassadører, den berømte basket spiller Yoa Ming. (NBA) også deltager..... han er en lille ting på 2,26 cm.
Jo, det skal sgu nok blive spændende - om ikke andet er det da sjovt.
Jeg har iøvrigt ansat to danske kokke - en meget erfaren gut på 45 og en nyudlært (med sølv medalje) dejlig pige på 22. Begge bor her i Haarby området, hvilket også er lidt specielt.
Jeg rejser ud på mandag og skal have nogle Kinesiske håndværkere sat igang. Ellers står den på møder med Det Danske Handelskammer og chefen for alle HCA events i Kina i løbet af året på Tirsdag. Onsdag har vi inviteret 22 personer fra den Norske, Svenske, Finske og Danske ambassade til spisning og vinsmagning - vi skal have fundet noget godt vin til kortet... Torsdag her jeg møde med chefen for Carlsberg i Kina - husk det var Carl brygger (nu Carlsberg) der efter at have set en opsætning af eventyret om den Den Lille Havfrue, på det komgelige teater, bestilte skulpturen, som vi kender den fra Langelinie. Ikke mange kender denne historie, men den skal vi have fortalt og det er jo naturligt at Carlsberg er med i konceptet - men de kommer nu til at betale..... hvis vi skal sælge deres øl og gøre lidt reklame....
Mange hilsener
Torben
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Respekt...

Indlæg af Peter AT »

Hej Torben.

Jeg er rigtig godt gammeldags imponeret. At der stadig findes rigtige iværksættere, der er ambasadører for Danmark, varmer mit gamle, men pulserende hjerte.

Hvis du har, eller får brug for reklame- profilerings- eller oplysningvideo, vil jeg gerne lave det for dig, til et symbolsk beløb.

Glæder mig til en stille stund hvor jeg kan få flere annekdoter fra dine oplevelser.

Held og lykke med det hele...

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Gæst

Indlæg af Gæst »

osse mig, osse mig torben..

husk også at vi har en bajer til gode sammen når du er i DK igen..

;-)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Flot!

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Det er virkelig flot det du har gang i Torben - jeg er, som Peter, meget imponeret! Jeg glæder mig meget til at høre mere.........

... og endnu en gang - held og lykke!

MVH Søren
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej Torben

Ja også held og lykke her fra Århus.

Det er sgu fantastisk det du har gang i der ude i østen, og jeg håber det hele må lykkes for dig, men det lyder det jo til indtil videre ;-)

Det eneste der bekymre mig lidt..........hvornår skal du få tid til at få luftet Transalp'en.

Glæder mig til at høre mere om dit projekt i Kina (og andre steder)


Go' vind
/Mogens
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Indlæg af Henrik Hald »

Hej Torben

Jeg er sgu også temmelig imponeret, over at du har mod på
at springe ud i sådan et projekt, det er da godt at nogen tør
ellers ville det hele jo gå i stå.
jeg vil også meget gerne høre noget mere om det engang.

Held og lykke med det hele.

Mvh Henrik.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

.......en skønne dag.... :)

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

En skønne dag samler vi squ en flok og kører over og besøger dig -kommer vi en flot på vores allroadere må du love os at du giver en omgang frokost på huset regning ;-)

Kan godt ske at det ikke er SÅ farligt endda at love det, Torben.... :lol:

Hvordan er trafikken egenteligt der over øst på?
Har hørt at de kører som de vilde slås.

MVH Søren
Henrik Hald
Indlæg: 189
Tilmeldt: 11. nov 2004, 22:58
Geografisk sted: Vivild

Indlæg af Henrik Hald »

Jeg mener at have hørt, at man skal have kinesisk
statsborgerskab eller en eller anden speciel
opholdstilladelse, for at man må føre et motorkøretøj
derovre, er der ikke noget om det Torben, det må du vide?
mvh Henrik.
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

Hej igen og tusind tak for jeres interesse for mit sindsyge projekt.
Jeg sidder nu i kina, men rejser hjem i morgen loerdag.
Vi har haft et par uger med fuld fart paa - en masse ting er paa plads og endnu flere staar hen i det meget uvisse.......
Jeg har flere gange vaeret paa sammenbrudets rand, men har formaaet, at traekke paa skuldere og smile.... der er mange problemer med ombygningen af restauranten. Vi har ansat et hold bestaaende af 10 kinesiske "haandvaerkere' - meget flittige, men til tider udfoeres nogle lidt hovedloese handlinger.
Mit problem er ogsaa, at faa formidlet mit budskab/oensker frem til kineserne. jeg skal forsoege, at forklare Celine, hvad jeg gerne vil have lavet - Celine er jo ikke bygningshaandvaerker - og hun skal saa forklare kineserne - som altid nikker villigt og griner over hele femoeren.
Jeg har besluttet, at faa alle lofter og vaegge malet hvide - i en mat udgave som vi kender det. Doere, vinduer, indfatninger m.m. bestilte jeg graa - med en hoejere glans, for lettere rengoering. Det med glansen var sgu svaert, men da ordet "shiny" blev maevnt var vi jo enige - troede jeg.
Da jeg kom naeste dag, var alt blevet "husmandsforkromet" - et noget anderledes design end jeg havde forestillet mig. Naa, ny maling blev skaffet og saa maatte de paa den igen - stadig smilende, men lidt hovedrystende over "big white man" og hans helt pludselige nye oenske............ jo, sprogproblemerne har frembragt mange underlige konstruktioner og loesninger. Men ellers er det nu fint nok, man skal bare vaenne sig til at ting ofte tager lang tid, men "haandvaerkerne" er faktisk dygtige og kan lave meget ud af ingenting.
Ang. koerekort her i Kina er det helt korrekt, at man efter reglerne skal have fast opholdstilladelse og et internationalt koerekort skal konverteres til et kinesisk, for at det er helt korrekt.................
Nu har jeg talt med visepoliti inspektoeren i omraadet (en af Celines bekendte) - han fortaeller, at jeg bare skal koere - ingen af hans betjente paa gaden stopper en udlaending - betjentene taler ikke engelsk og naar du som udlaending koerer der, er tingene nok i orden....... - ellers har du nok gode forbindelser til politiets oeverste top, ambassaden eller mafiaen. Hvis betjenten giver en udlaending problemer kan han let miste sit job........................ Hvis jeg blev stoppet, skulle jeg bare lige ringe op til viseinspektoeren og give betjenten mobilen, saa skulle han nok ordne sagen........
Nogle dage efter stillede jeg samme spoergsmaal til en af mafiaens hoejere rangerende personer. Han gav mig samme forklaring, men sluttede af med at sige, at hvis jeg fik problemer med viseinspektoeren, skulle jeg lige ringe til ham, saa ville han ordne sagen....... ja, saadan fungerer tingene herovre.... noget enklere end i DK - hvis man har forbindelser til de rigtige personer. - maaske kender jeg nogle der kan hjaelpe Vatne med fremstilling til syn.......
Jeg sidder paa hotellet og venter paa Celine, som har vaeret oppe klokken lort, for at betale indskud/underskrive kontrakt paa en lejlighed mere, som vi har invetseret i. Byggeriet er i fuld gang og den skulle vaere klar til indflytning naeste sommer. Vi har koebt en anden lejlighed til indflytning om to uger - saa skal vi have haandvaerkerne igang igen. En nybygget lejlighed herovre, indeholder ikke hverken koekken, toilet eller nogen form for malerarbejde - alt dette skal vi selv klare. Hm - maaske en gang "husmandsforkromning"......
Naa, jeg slutter for denne gang, men vender tilbage med nye historier.
Ha' det rigtigt godt alle sammen.
Mange hilsener
Torben Vester
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Torben

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Torben

Det lyder meget spændende og temmelig hårdt.

Glæder mig meget til at høre mere!

MVH Søren
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Du er sgu lidt sej...

Indlæg af Peter AT »

Hej Torben.....

Jeg får næsten vejrtrækningsproblemer, bare ved at indleve mig i de projekter du junglerer rundt med....

Du er fandme sej.......

Vil gerne invitere på en middag i det grønne, med et par gode øl, og masser af snak. Jeg må bare høre mere..........

Ringer lige i den kommende uge.

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Torben Vester
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17. nov 2004, 08:01
Geografisk sted: Beijing, Kina
Kontakt:

Indlæg af Torben Vester »

- lige en kommentar til Soerens spoergsmaal om trafikken herovre.
Jo, der koeres som de blinde slaas - det er simpelthen umuligt, at beskrive det.
Biler, cykler, tuk-tuk, busser fodgaengere og taxa'er overalt. Her i Beijing findes omkring 120.000 taxa'er, som suser rundt om gadehjoerner med samme fart og frygtloeshed, som Tom i hans grusgrav.
Jeg sidder ofte (laes: altid) og taenker: denne manoevre maa ende galt, med personskade til foelge - men af uransagelige aarsager sker der (naesten) aldrig noget. Kineserne har vel faerselsregler, men tilsyneladende overholdes disse ikke, for jeg har iagtaget trafikken og konkluderet at: den svageste maa vige........ ellers giver det buler eller smerte.....
At der aldrig sker uheld, er naturligvis ikke rigtigt. Her I eftermiddags, var jeg faktisk selv skyld i et:
- jeg var paa vej til at stige ind i en taxa og nu ligger landet saaledes, at en 1,9 meter hoej hvid mand, vaekker noget opsigt i gadebilledet: to cyklister kommer koerende mod hinanden, uden om taxa'en , men skal begge se dette "hvide uhyre", med det resultat, at de koerer frontalt sammen og begge maa i asfalten. Det saa, bare saa sindsygt morsomt ud, stor opstandelse, idet jeg bare maatte skrige af grin.
Saa kan de sgu laere det.......
Peter, det lyder rigtigt hyggeligt, med lidt oel i det groenne..... og vi skal bare finde en dag, hvor det kan lade sig goere. Men, jeg har lidt travlt - der var lige en stand paa en messe i Odense Congrescenter, som jeg bestilte for 3 mdr. siden - den havde jeg faktisk helt fortraengt i mit lille hovede. Nuvel, det er jo ikke foer i slutningen at naeste uge, saa der er jo masser af tid. Ugen derefter, har jeg lige en montage af noget udstyr i Ungarn - jeg bliver noed til at koere derned, for at faa mit vaerktoej og nogle andre grejer med. Derefter gaar turen tilbage til Kina, hvoer jeg har en lignende montage her i Beijing - og saa skal der lige faerdiggoeres en restaurant og der vil mangle meget til den tid. Vi har flyttet aabningen til den 7. maj - for ikke helt at forsvinde i 1. maj festivitas.
Vores to danske kokke ankommer den 26. april og der skulle jo gerne vaere noget, som bare ligner et koekken.
Ha' det godt og dem der skal paa tur i weekenden, oenskes en rigtig god tur - gid solen vil skinne ned til jer........og alperne traekker rent ud, naar naalen naermer sig det roede felt.
Torben Vester
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Torben

Indlæg af Søren Dahl »

Tusinde tak for de smukke ord Torben, du er fandme en god fyr - det eneste jeg er ked af, ved dit rigtig fede projekt, er at vi ikke kommer til at se så meget til dig - meeeen jeg er HELT sikker på at vi ses engang her i løbet af året - og med lidt held kommer vi måske også ud og kører en tur sammen en dag - hvis ikke i år - så måske næste år.

Helt og lykke.........


Mvh Søren
Besvar