Nordkap

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Kim Helbo

Nordkap

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. Jeg tænker på en tur til Nordkap næste sommer. Jeg er kun i planlægnings fasen, og måske er det ikke sådan bare lige.......... :roll: Jeg har ikke kørt så langt før og vil derfor spørge om der er nogle af jer som har kørt Nordkap, vil øse ud af jeres erfaringer, grej, værktøj, evt. reservedele, valg af rute, tids ramme, osv osv. Kører gerne til vedkommende og får snakken ansigt til ansigt. Mvh Kim Helbo.
Brugeravatar
YETI
Indlæg: 148
Tilmeldt: 18. jun 2005, 17:44
Geografisk sted: Århus

Re: Nordkap

Indlæg af YETI »

Jeg ved at der er flere i klubben som har været på nordkap og som sikkert vil øse af deres erfaring. Jeg var på nordkap for 6 år siden og er netop vendt hjem efter en tur til Lofoten, ikke helt Nordkap men et pænt stykke deroppe i det Nordnorske. 4500 km blev det til i denne omgang. Hvis du vil høre om mine erfaringer kan vi mødes over en kop kaffe. Send mig en personlig mail så kan vi lave en aftale..Jeg bor i Århus
Vh YETI
Kim Helbo

Re: Nordkap

Indlæg af Kim Helbo »

Hej Yeti. Tak for tilbagemeldingen :-) Jeg prøver at tjekke kalenderen og giver dig en melding, hvornår jeg kan komme til Århus. Mvh Kim Helbo
kite72

Re: Nordkap

Indlæg af kite72 »

Jeg kom hjem fra nordkap igår, det var en fed tur jeg godt kan anbfale :-D Jeg havde heller ikke den store touringerfaring inden turen, men det er bare at kaste sig ud i det.

Jeg brugte 10 dage på at køre derop gennem Norge (fik kørt 3750 km) og 3 dage på hjemturen gennem Finland og Sverige ca 2200km.

Ruten derop var meget inspireret af turbeskrivelser herinde. Syntes også Oplevelsesatlas Skandinavien er god at have med(kan købes for ca.40kr i kvickly)

Jeg sejlede til kristiansand og kørte efter følgende steder jeg gerne ville se. Lysebotn,maudal,prekestolen,langfoss,vøringsfoss,valdresflya,galdhøpiggen sommerski,gamle strynvej,gerianger,trollestigen,Atlanterhavsvejen,laksfossen,et stykke af kystrigsvejen nr 17,svartisen,lofoten, og ja Nordkap.

Det fantastiske ved Norge er at når man kører mellen seværdighederne, så ser man 1000 andre ting der faktisk er lige så flotte.

Hjem turen skulle bare overståes. Jeg syntes ikke Finland og Sverige er særlig spændene at køre i når man kommer fra Norge. Kørte fra Torino i findland til Varberg i et stræk ca 1500 km det var måske lige i overkanten.

Hvis jeg skulle gøre det om, tror jeg at jeg ville lade telt liggeunderlag og gasblus blive hjemme, og istedet tage 1500kr mere med. Det er nemt og finde et sted at sove indendørs, både hytter værelser og moteller kan findes til rimelige penge..Jeg sov indendørs nogle gange da jeg ikke var super heldig med vejret.

Når man pakker skal man lige huske at gennemsnitstemperaturen på nordkap i juli måned er 9 grader, så hvis vejret viser sig fra den mere barske side kan man næsten ikke have for meget tøj med...

Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om..

mvh Peter
Kim Helbo

Re: Nordkap

Indlæg af Kim Helbo »

Hej Kite. Lyder rigtig spændende. Fedt tur forslag gennem Norge. Har læst om Atlanterhavsvejen og set billeder på nettet, selvom DE 10 km jo kun er en lille del. Hvordan med optanknings muligheder, min TA går jo "kun" ca 300km på en tank. Mvh Kim Helbo
kite72

Re: Nordkap

Indlæg af kite72 »

Jeg må også indrømme at jeg var en smule skuffet over atlanterhavsvejen. Det er super flot men hurtigt overstået. Ville hellere have kørt noget længere på kystrigsvejen.

Jeg tror ikke der var nogen steder der var over 100 km mellem tankstationerne, og de tar alle visakort (bortset fra en enkelt automat i findland, der beholdt mit kort :shock: )

Her er nogle billeder fra turen.

http://www.facebook.com/album.php?aid=7 ... 4f4e1962f3
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Nordkap

Indlæg af Bønne »

Fandeme flotte billeder, men de giver mig abstinenser :lol:

:ok: :ok: :ok:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Kim Helbo

Re: Nordkap

Indlæg af Kim Helbo »

Hej Kite. Flotte og inspirerende billeder :ok: De bekræfter bare mit valg første langtur. Hvad skete der med dit baghjul :?: Mvh Kim Helbo
Kim Helbo

Re: Nordkap

Indlæg af Kim Helbo »

Til Yeti. Har sendt en PB til dig, men da jeg ikke er den store ørn på PC, kan det godt være jeg ikke har gjort det rigtig. :roll: Mvh Kim
Brugeravatar
YETI
Indlæg: 148
Tilmeldt: 18. jun 2005, 17:44
Geografisk sted: Århus

Re: Nordkap

Indlæg af YETI »

Hej Kim
Jov Jov jeg har modtaget den og vi skal nok finde et tidspunkt at mødes på.. Jeg har tegnet mine ruter ind på kort og de seneste ligger på gps så dem kan du få samt øvrig info du måtte behøve..
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Kim

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Kim

Kåre og jeg var der oppe i 2005 - det er nok noget nær en af de fedeste ture jeg nogensinde har været på på egen cykel - den fedeste er nok på lejet cykel på den anden side af Jorden - det kan Jens fortælle dig meget mere om 8-)

Kim - kom af sted - der venter dig et af dit livs største eventyr - store ord måske - men det fortjener turen til Nordkapp også at få.

Kåre og jeg har også et par fif i ærmet hvis du skulle få brug for det.

Med venlig hilsen

Søren Dahl
Besvar