Turen går til ???

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Madsrdo4

Turen går til ???

Indlæg af Madsrdo4 »

Halløjsa
En kammerat og jeg har afsat 5 dage i juni til mc tur, vi mangler bare at finde ud af hvor vi skal køre hen :-D
Sidste år var vi i hartzen hvilket var fedt, men overvejer nu sverige eller norge, sidstenævnte kan jeg se der er flere der har haft stor fornøjelse af. 8-)

Er der bestemte veje/områder som skal ses i norge, eller er det bare at køre en eller anden tilfældig "runde" i vest norge.??

Er bekendt med at "allemandsretten" er gældende, men findes der også shelterpladser man kan overnatte gratis på. ??

Og til sidst findes der andre oplagte steder at besøge hvis man vil opleve flot natur/sjove veje inden for en ikke alt for lang afstand, vil ikke bruge halvdelen af ferien på autobanen.

Mads
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Turen går til ???

Indlæg af Nikolajsen »

Norge kan anbefales. 8-)
Hvis man ikke har været der før, syntes jeg at vej 520 fra Røldal og sydpå til Sauda er et must. Også Lystbotn skal opleves.
Men ellers er tror jeg det bare at køre, der findes vist ikke kedelige veje i Norge, der er bare nogle der er sjovere end andre.

Hvis man vælger at tage sydpå, og ikke gider Autobahn, eller har tid til at køre ad de små veje. Er der jo Autotoget fra Hamburg. Lidt dyrt og lidt trangt, men er fremme i F.eks. München om morgenen (afgang fra Hamburg omkring klokken 17 -18 stykker)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Madsrdo4

Re: Turen går til ???

Indlæg af Madsrdo4 »

Ja det er en skam det er så dyrt med autotoget kunne ellers være så godt.

Nå men en tur til norge kunne jo så starte med at køre fra kristiansand til lysebothn (233 km) og evt overnatte der.
Dag 2 kunne så gå med at køre til sauda (144 km) og så videre af vej 520 :shock: til køldal (46 km).
Dag 3 ?
Dag 4 ?
Dag 5 ?

Nogen der har gode forslag :-D
Brugeravatar
Holst
Indlæg: 328
Tilmeldt: 05. jul 2010, 20:41
Geografisk sted: Brædstrup, Midtjylland

Re: Turen går til ???

Indlæg af Holst »

Hej Mads

Personligt kan jeg kun anbefale Norge som rejsemål. Hvis du mangler inspiration kan du checke min og Thomas's tur til Norge sidste sommer. Den var af næsten samme varighed som det du snakker om I skal. Du finder en beskrivelse incl. kort under Rejsebeskrivelser - Tinder og Grus. Thomas har lavet en GPX-fil til GPS'en, hvor han har lagt hele ruten ind, incl. de overnatningssteder som vi fandt. Du kan få filen ved at skrive til Thomas.

Mht færge kan jeg kun anbefale Fjordline der sejler på ca. 2 timer hver vej til en pris på 500-750 for en retur til Kristiansand.

Ønsker jer en god tur .... :-D

Billede
Steffen Holst
Africa Twin XRV 650, 1988
Land Rover 110, 3,5 V8, 1984

ONE LIFE - LIVE IT!
Madsrdo4

Re: Turen går til ???

Indlæg af Madsrdo4 »

Tak for det Holst.
Ja en billet hirtshals-kristiansand koster 261 kr mandag-torsdag det kan man nok ikke klage over :-D og 397 kr om fredagen.
Alternativt så koster det 219 kr fredrikshavn-gøteborg også om fredagen, men kan nok ikke svare sig, så er der bare flere km før det bliver rigtigt sjovt.

Jeg vil kigge lidt nærmere på jeres tur for inspiration, har tidligere kigget lidt men skal passe på med at få de sjoveste grusveje med fordi at min følgesvend kører på dl 1000 og han vil helst ikke ud på de mest hullede grusveje :cry:

Har kikket lidt nærmere på Nikolajsens forslag om at besøge lysebotn, og det ser bestemt MEGET interresant ud, kan også se at der er en campingplads/vandrerhjem i lysebotn og lysebotnwegen ser ud til at være en spændendevej :shock:
Rotax 655

Re: Turen går til ???

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Mads

Først rigtig go tur uanset hvor den går hen er det altid fedt at komme ud og kører MC og da navnlig med en go kammerat.
Min sidste Norgestur var sammen med en Kammerat der kører BMW 1150RS og Claus var ikke meget for grusveje og jeg må indrømme at det var lidt svært at rejse den 300 kg tunge tingest op da den væltede, f.eks gik styret løst UPS :-(

Hvad jeg husker var: Når det regner i Norge bliver man våd - og kører man vester ud til fjordene bliver man rigtig våd.. f.eks kan GPS og lignende udstyr få fugtskader og bryde sammen.. Det samme kan tegnebogen selvom den er gemt af vejen i en inderlomme.. så er det sagt.. og husk så begge et kort hvis det første skulle ske og et kompas.. og ved færgen kan man kun betale med NKr, altså hvis man er i Norge, ikke Kreditkort - kontanter..rart at vide når man holder i køen ved billetlugen.. nåe ja og i sydvest norge er allemandsretten afløst af sommerhus ejere, eller naturparker der ikke tillader overnattende MClister.. og lidt oppe i fjeldet er der mange får der gerne tar et nap at et nyt Outwell telt selv om det er sprayet godt med antimygge spray, føre fåret har som regel en klokke monteret, så hurtigt ud af sovesækken hvis den bimler tæt på en tidlig morgen :-D . Jeg synes der er fedt og flot i Norge, rigtig go asfalt, overhovedet ikke nødvendig med knopdæk - og skal der op igen på MC og nok sammen med BMWén der har fået monteret styret igen. Men næste gang måske lidt bedre forberedt :-D Billede
Madsrdo4

Re: Turen går til ???

Indlæg af Madsrdo4 »

Hej
Takker for advarslen mod de dumme får :-D måske man skal have den her med :shoot: så er aftensmaden også reddet :mrgreen:

Så er routen ved at være lagt, men ved ikke om det er realistisk.
Endestationen er atlanterhavsvejen hvis vi kan nå det, og ellers cutter vi turen af ved trollstigen,det sparer os for 200 km og 2 gange færge, og kører af E6 til gøteborg hjem af.

På vej op til atlanterhavsvejen passerer vi lysebotn-sauda-koldal-bla på vej 520, vi skal med 8 færge overfarter foruden færgen til kristiansand og tilbage gøteborg det bliver til ca 1900 km i norge på 5-6 dage, det betyder så 3-400 km om dagen det er vel ikke helt galt ?

Med hensyn til vejret skulle juni måned ikke være så slem med regn, det er kun ved godt vejr vi vil sove i telt ellers tager vi en overnatning indendøre så vi kan få tørret tøjet. hvis vejrudsigten lover regn i MEGET store mængder vil vi i stedet køre til harzen, men færgebilleterne skal jo bestilles på et tidspunkt, er det normalt sådan at de billige mc billetter bliver dyrere eller udsolgt når vi nærmer os juni måned ?
Mads.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Turen går til ???

Indlæg af Nikolajsen »

Færger tager tit mere tid end man regner med, og 400 km om dagen kan godt lade sig gøre, men der vil være dage hvor det bliver lang tid i sadlen....men ellers god tur 8-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar