Offroad i Søgård-terrænet

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
meregrustak

Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af meregrustak »

Den 11. august har BMW GS team DK mulighed for at leje Søgård-terrænet. En fin chance for at lufte knopperne i godt selskab. Medlemmer af HARK er hjerteligt velkomne til at deltage - både i planlægning og afvikling.

Mere information her.
Brugeravatar
Dorthe
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2012, 11:35
Geografisk sted: DK - i kanten af Roskilde...
Kontakt:

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Dorthe »

Lige en uformel opdateringspost i den originale tråd...

"Vi vil lige holde gryden i kog, mens der bliver arbejdet i kulisserne...": http://www.bmw-gs-team.dk/phpBB3/viewto ... =572#p1330

Hilsner, Dorthe.
/Dorthe
'Cause it makes me smile.
Brugeravatar
Dorthe
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2012, 11:35
Geografisk sted: DK - i kanten af Roskilde...
Kontakt:

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Dorthe »

Lige en bunke opdatering...
http://www.bmw-gs-team.dk/phpBB3/viewto ... 1360#p1360

Håber, at vi ses der.
/Dorthe
'Cause it makes me smile.
Rasmus T

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Rasmus T »

Hej begge to

Hvad er kravene for at kunne deltage i offroad arrangementet i Søgård terrænet? Vi er to der godt kunne tænke os at deltage på henholdsvis en TA'er og en AT'er, men vi har ikke knopdæk på cyklerne kun "allroad dæk"
Derud og har vi ikke det store erfaring med offroad kørsel andet end nogle grusveje her og der :-)

Hilsen
Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Peter AT »

Hej Rasmus..

De formelle krav for deltagelse er at du er enten medlem af BMW GS Team eller Hark...

Udover det, er det vigtigste at du har lyst til hyggeligt samvær og så måske at blive lidt mere rutineret på din mc. De fleste deltagere på denne type sammenkomster kører på AllRoad dæk, altså ikke desiderede knopdæk. Uden at kende ruterne på Søgård turen, er jeg overbevist om at du kan deltage, og få stort udbytte ud af dagen. Er der etaper du synes er for udfordrende, er det bare at køre udenom dem. Du vil kun få respekt for at deltage og sige nej tak til det du er usikker på.

Rutine og erfaring på løsere underlag kommer jo ikke før man har kørt lidt udenfor asfalten. Alle der deltager er jo startet som nybegyndere og vi er en del der let kan blive meget bedre.

Håber du/I har mod på at få en rigtig hyggelig weekend sammen med os andre.. :-D

/Peter AT
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
mc-eventyristen.dk

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af mc-eventyristen.dk »

Peter AT skrev:Hej Rasmus..

De formelle krav for deltagelse er at du er enten medlem af BMW GS Team eller Hark...

Udover det, er det vigtigste at du har lyst til hyggeligt samvær og så måske at blive lidt mere rutineret på din mc. De fleste deltagere på denne type sammenkomster kører på AllRoad dæk, altså ikke desiderede knopdæk. Uden at kende ruterne på Søgård turen, er jeg overbevist om at du kan deltage, og få stort udbytte ud af dagen. Er der etaper du synes er for udfordrende, er det bare at køre udenom dem. Du vil kun få respekt for at deltage og sige nej tak til det du er usikker på.

Rutine og erfaring på løsere underlag kommer jo ikke før man har kørt lidt udenfor asfalten. Alle der deltager er jo startet som nybegyndere og vi er en del der let kan blive meget bedre.

Håber du/I har mod på at få en rigtig hyggelig weekend sammen med os andre.. :-D

/Peter AT
Desuden syns jeg det lige kan anføres at det absolut ikk er en skam eller noget man på nogen måde bliver miskrediteret for, hvis man spørger og søger råd eller hjælp hos andre deltagere. De gange jeg har deltaget har jeg altid fået både stor og hurtig hjælp, når jeg har haft hjælp behov, enten på spørgsmål eller til at hive cyklen op, hvis den "pludselig blev træt"........

Så meld I jer bare til......
bmwenliGSt
Peter
Billede
Billedet er fra det militære øvelsesområde som BMW-GS-TEAM besøgte i efteråret 2011. De dæk jeg kørte på derude var Metzler Tourance, der er absolut ikke meget knopdæk over dem :-)
Brunsgaard

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Brunsgaard »

Hej!
Jeg er helt ny i dette forum, og har kun kørt AT'er i 1 år!
Men stor tilhænger at "fri-lufts-livet" :)
Men jeg synes det lyder som et rigtigt fedt arrangement.. Jeg bor ikke langt fra Søgård (Broager = 15 min kørsel), og har tit tænkt på at det kunne være fedt at prøve kræfter med terrænet :)

Jeg er, som tidligere nævnt i tråden, lidt usikker på om dækkene er fyldestgørende (conti "trail-attack")???

Hvornår er sidste tilmelding?

Mvh
Brunsgaard
Brugeravatar
Dorthe
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25. mar 2012, 11:35
Geografisk sted: DK - i kanten af Roskilde...
Kontakt:

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Dorthe »

Brunsgaard skrev:Hej!
Jeg er helt ny i dette forum, og har kun kørt AT'er i 1 år!
Men stor tilhænger at "fri-lufts-livet" :)
Men jeg synes det lyder som et rigtigt fedt arrangement.. Jeg bor ikke langt fra Søgård (Broager = 15 min kørsel), og har tit tænkt på at det kunne være fedt at prøve kræfter med terrænet :)
Hvornår er sidste tilmelding?
Mvh Brunsgaard
Hej Brunsgaard.

Fedt, hvis du har lyst til at være med... info om praktisk og tilmelding kan du finde på mit ovenstående link: http://www.bmw-gs-team.dk/phpBB3/viewto ... 1360#p1360

Mange hilsner, Dorthe.
/Dorthe
'Cause it makes me smile.
odheiin

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af odheiin »

hej, jeg vil gerne med, hvis der er plads til en transalp mere.
Mvh odheiin (Heine)
Rasmus T

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter & Peter

Tak for de fine tilbagemeldingerne. I har helt ret det er bare om at kaste sig ud i det og falder man er det bare op på hesten igen :lol:

Vi er ved at planlægge en tur sammen uge til Østeuropa og satser på vi kan nå tilbage så vi kan deltage om lørdagen ;-)

Hilsen
Rasmus
LAN

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af LAN »

Hey ... dette lyder som et rigtig fedt arrangement. 8-)

Jeg er også noget grøn til at køre offroad på min gamle TA - som jeg fik sidste år.
Men prøver mig lidt forsigtigt frem og man kan vel lære et par fif på sådan en weekend :-)

Så det vil jeg lige prøve om jeg kan få fri til...
Skal man tilmelde sig direkte hos http://www.bmw-gs-team.dk/phpBB3/viewto ... f=13&t=572 - eller her via HARK?

Og så er jeg også i tvivl om hvilke dæk, jeg skal vælge fremover.
Pt. har jeg Michelin Anakee foran og Sirac bag, som sad på da jeg købte den - men der er ikke meget knopper tilbage - især på midten af Sirac, der hurtigt slides, når den også får lidt gas på asfalt.

Dur det at bruge forskellige typer dæk for og bag?
Normalt bruger jeg altid samme type og mærke for/bag på min VFR for at sikre afbalancerede egenskaber ved kvik swing-kørsel på asfalt - men nu er det jo en lidt en anden stilart, der køres på en TA. :-D

Bruger udelukkende min TA til hyggekørsel for sjov - med blandet asfalt på humplede småveje og grusveje, hvor jeg kan finde dem i nærområdet.
Så vil nok prioritere godt grip offroad - med samtidig rimelig grip på tør/våd asfalt og en holdbarhed, så man også kan komme lidt rundt i verden uden at dækkene er helt slidt ned, når man kommer frem til fornøjelserne.

Så hvad er det bedste kompromis - uden at tabe for meget greb på grusveje, bakket terræn, måske lidt strandkørsel og f.eks. være med på noderne i Søgård-terrænet på en smattet dag??
Kunne det. f.eks. være en ide at bruge Continental Trail Attack foran og det mere knoppede TKC 80 bag?
Dvs. en løsning der ligner den jeg har pt. med Michelin Anakee/SIRAC.
Eller skal der helst TKC 80 eller Sirac på både for/bag - hvis det skal være rigtig godt?
(Det kunne jeg forestille mig var bedst)

Michelin Sirac eller Continental TKC 80 virker begge til at være et par gode allroad dæk.

Her er der en som er vældig glad for Continental TKC 80 - med god bid på både vej og offroad - samt rimelig god holdbarhed efter min mening (ved sammeligning med hvad f.eks. Michelin PR3 holder til på min VFR på asfalt):

viewtopic.php?t=269

På den anden side er jeg endnu ikke væltet på mine Michelin Anakee/Sirac - selvom det har været meget tæt på i fedtet muddergrus et par gange, så har dækkene hevet mig op på ret kurs igen ved at give lidt gas :shock:


Undskyld - at jeg spammer denne arrangements-tråd med uvidende spørgsmål ..... men vil jo nødig gå ned på udstyret, hvis jeg skal med til Søgård :-D
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Nikolajsen »

LAN: du kommer aldrig til at gå ned på udstyr :lol:

Jeg vil klart fraråde Continenal Trail Atack, de står ikke fast nok uden for asfalten.
Michelin Anakee, er et fantastisk komprimis, der er flere der kører over 12.000 km på dem, og der er rimeligt bid i dem i terræn.
selv kører jeg i øjeblikket (og det er tredje bagdæk) på Pirelle Scorpion MT 90 A/T, holder omkring 10.000 km, rigitgt godt bid på asfalt, og også rimeligt i terræn.
TKC 80 er alligevel nok det jeg ville vælge til det du beskriver, det holder måske nok lidt mindre på asfalt, (og står ikke helt så godt fast som Anakee eller Scorpion, på asfalt )men er en hel del bedre i terræn.
Jeg har dog ikke selv prøvet TKC 80, da jeg ikke kører så meget uden for asfalten, at det har været nødvendigt.

Jeg ville klart vælge samme dæk foran, det nytte jo ikke at man kan kommer fremad, hvis man ikke kan dreje :shock: så er det bedre at man kan begge dele, eller ingen af delene ;-)
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
TEriksen

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af TEriksen »

Hej LAN,

Du skal tilmelde dig Søgaard arrangementet på BMW Team GS DK's hjemmeside.
Mht dæk så er der mange meninger og erfaringer som du bedst finder på dæk-tåden.
Kort sagt vil det nok være rigtigt at have samme dæktype for og bag, mærkerne derimod kan godt være forskellige.

/Thomas
LAN

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af LAN »

Tak for den Nikolajsen :-P
Du har sikkert ret - de personlige mangler er nok større end noget udstyr kan løfte :oops: :-D

Men ellers lyder det til, at jeg er på rette spor med et par TKC 80 - både for og bag.

Læste så også lige flg. test fra et svensk magasin (?) på det engelske XRV forum:

http://www.xrv.org.uk/forums/wheels-tyr ... tkc80.html

Ser ud til at Michelin T63 vinder på at være noget bedre offroad end TKC - mens de er nogenlunde lige gode på asfalt.
TKC har dog lidt længere holdbarhed en T63.

(Pirelli MT 21 får 2. pladsen i testen og matcher T63 offroad - men dumper til mit behov på asfalt.)

Så nu er jeg blevet i tvivl - T63 eller TKC?? :roll:

På diverse indlæg derude på nettet - ser det ud til, at man måske kan få ca. 4-6000 km ud af et T63 ved blandet kørsel på både asfalt og offroad.
Måske lidt mere på TKC - f.eks. 8.000 km??
Normalt får jeg ikke mere end ca. 8000 km ud at Michelin PR3 på min viffer - afhængig af gaskontrollen :lol:
T63 og TKC koster stort set det samme - ca. kr. 11-1200 leveret fra mynetmoto.
Priserne virker ikke skræmmende til sammenligning med det dobbelte for et par PR3 til vifferen - så km-tallet er ikke så kritisk - bortset fra evt. en længere tur til Norge, Sverige eller alperne, hvor de godt må holde hele vejen hjem.

I første omgang skal den gamle TA dog kun bruges til kortere ture - da den har passeret 115.000 km og nok skal have en grundig service inden den sendes på langfart. Bl.a. tikker den noget i knastkæden - især når den er kold. Gad nok vide hvor kritisk det er - før kæden hopper af :oops:



På XRV forum er der en bruger, der mener, at TKC er meget besværlige at afmontere/montere - måske ikke uvæsentligt ifm. med punktering på turen!?
T63 skulle være meget lettere at have med at gøre monteringsmæssigt.
TKC skulle så også have et "selvrensende" mønster ifm. f.eks. mudderkørsel - men om det gør det bedre end T63??

Som sagt - så er jeg helt grøn i det her og på ingen måde hardcore Enduro freak.
Så måske er det bare at tage en terning og rafle om det..... dæk er jo et emne man aldrig bliver færdig med.

Også tak til Thomas for god feedback. :ok:


PS.
Er der iøvrigt andre heroppe i det nordlige jylland, der skal ned til Søgård - som der måske kan følges med?
Også gerne nogen der ind imellem vil med ud at lege lokalt her i Himmerlands-området - og omegn ;-)
Senest rettet af LAN 08. jul 2012, 16:00, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Offroad i Søgård-terrænet

Indlæg af Nikolajsen »

LAN skrev:Du har sikkert ret - de personlige mangler er nok større end noget udstyr kan løfte :oops: :-D
Nå ja, det var nu ikke sådan ment :oops:
Af de to ville jeg vælge TKC. Det er et godt gennemprøvet dæk, her på forum.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar