Tur til Bulgarien?

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Tryksen

Tur til Bulgarien?

Indlæg af Tryksen »

Halløj alle HARK'ere

Har set på alle de forskellige ture både mange HARK'ere har været på, men også "andre" - (BMW folk og den slags :mrgreen: ) har haft fede ture. Jeg har en søster der har sommerhus lidt uden for Plovdiv i Bulgarien. Hun har jævnligt spurgt om vi ikke kommer forbi. Men da vi typisk har holdt ferie i Frankrig med campingvogn, er det jo ikke lige på vejen.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en tur derned næste år, på min Vara, lige omkring sommerferien. Er der nogen der har været der, kørt på de kanter eller slet ikke ønsker at komme derned - ene og alene af den simple grund, at mange af dem der bor i disse områder, fortolker sætningen, dit og mit, anderledes end jeg ihvertfald gør :snydt:

Er der nogen der har nogle rejse erfaringer fra en lignende tur, så smid et par ord. Ligeledes kunne det også være interssant at vide lidt omkring hvor lang tid man skal påregne - hvis man, lige vil kigge forbi :beer:

Er der nogen der påtænker et par dage i sydengland i starten af august, så er jeg klar. Har set på et par primitive overnatningssteder ligesom jeg har set lidt på et par naturparker :kylling:. Smid et par ord hvis du er forberedelses mode til en anden tur.... jeg skal ikke til England, men turen er ligeså meget pga naturen, så jeg er åben for forslag 8-)
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Tur til Bulgarien?

Indlæg af Peter AT »

Hej Tryksen..

Bulgarien lyder spændende...

Har ikke været der, men kommer lige fra en 7.500 kms tur, hvor jeg bl. andet var i Slovenien, som jo er ret tæt på Bulgarien. Generelt er der ikke noget at frygte i disse lande, bare man har en almindelig fornuftig omtanke og opførsel. Selvfølgelig er de værdier vi som Danskere slæber rundt på fristende for fattige mennesker, men har indtil nu ikke været udsat for at miste noget. Der er flere metoder til at spotte om det område man er i, er et risiko område. Selvfølgelig skal man passe på i nærheden af sigøjnerlejre og ligeledes hvis hotellerne har vagt og hegn omkring deres herligheder. Typisk indikation af høj tyveri rate. Din søster må kunne give nogle faktuelle oplysninger du kan bruge..

Hvis det er transporttiden du spørger til, kan du med lidt forberedende balletræning godt trille mellem 800 og 1000 km pr. dag. Hvis man er flere afsted tar alting lidt længere tid og dags etaperne bliver typisk 100 - 200 km kortere. Så 2 eller 3 dage til midt Bulgarien, alt efter temperament.

I Bulgarien er det lovkrav at man har reservepærer med til mcén, og efter sigende er de flinke til at udskrive bøder hvis de får chancen. Du skal også huske at købe Vignetter, altså betale vejafgift når du kommer ind i landet. FDM har nogle ok beskrivelser om reglerne i alle europæiske lande.

Hvis du medbringer original registreringsattest, rødt forsikringsbevis, blåt sygesikring, rejseforsikring og pas, er du godt dækket ind. Jeg tar selv kopi af alle dokumenterne og har dem separeret fra originalerne. Udover det... har jeg altid 300 Euro gemt på et "sikkert" sted, og to forskellige kreditkort med.

England kunne jeg godt være interesseret i, er åben for ideer og indput..

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Tryksen

Re: Tur til Bulgarien/England

Indlæg af Tryksen »

Hej AT

Tak for melding. Hvad med overnatning på dine ture - er det som jeg kender dig - lavt skjul og op med det franske shelter, eller er det mere "godkendte" steder du har valgt på din nyligt overståede tur.

Mht England så lad os skrive videre her på tråden, da der kunne være flere der var interesserede. På den tur regner jeg med at anvende primitive campingpladser eller bare "allemansretten" som jeg har oversat til at gælde specielt for motorcyklister, ja, faktisk i hele verden :kylling:

Min første tanke var. Turen ned til Normandiet, lidt historie ind på tavlen mht. landgangen etc. - den var vel til dels skyld i at vi ikke i en lang årrække skulle betale med Rubler :-?

Derefter med færgen fra Calais og til det sydlige england. Herefter i retning Lymington sydvest for Southampton - tjekke nationalparken ud. Vildt fedt dyreliv og spændende terræn.

Herefter videre mod vest over i Dartmoor National Park og campere iht loven om allemansretten e.l. Se lidt af området og nyde at vejret i sydengland er markant bedre end rygtet normalt er om england.

Herfra er det måske en dag eller to til det løse :beer: :beer:

Er du med i SV week-enden 1. 2. juni :?: Jeg kører sammen med Thomas og Holst i løbet af fredagen. Ved ikke om vi ikke kan samle flere der skal derover, så vi kan følges... Thomas og undertegnede er ved at lave eget shelter, så de bliver nok indviet i samme week-end.

Vi ses
Rotax 655

Re: Tur til Bulgarien?

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Tryksen
Nu går det sgu for stærkt.. tror også jeg har udsættere i tomgang he he.. SV weekend og bygger Shelter med Thomas, hvad er nu det.. mens jes spare sammen til en Honda vil jeg gerne deltage hvis Pegasoen er velkommen.. :oops: Og hvis nogen her har lyst til en sejltur i en sejlbåd der er en smule overrigget Rødmer igen, kan vi godt finde ud af det. Ligger i Kaløvig når båden ikke er ude at sejle, (sætter mast på søndag).
vh Leif

PS altså ikke plads til hele forummet på en tur.. 28 fod sætter sine naturlige begrænsninger... men et OK rummelig copit
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Tur til Bulgarien?

Indlæg af Peter AT »

Du kan tro jeg skal med til Sverige..

Er begyndt at overveje om jeg ikke skal have smurt kæden, så jeg er klar.

Ved at Kjelde skal med, så mon ikke vi kan finde ud af at mødes på Fyn og slå følge derfra.

Jeg laver lige en ny streng med en beskrivelse af min seneste tur, for ikke at spamme denne tråd helt.

Super oplæg til englandsturen.....

HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Tryksen

Re: Tur til Bulgarien?

Indlæg af Tryksen »

Hej Rotax og Peter AT

Det der med Sverige (SV) er at der køres roadbook derovre i week-enden den 1.-3. juni. Vi er nogle stykker der skal af sted. Jeg ved endnu ikke om jeg deltager på et hold, eller som uofficiel masterfotograf :mrgreen:

Shelters - ja, Thomas og undertegnede har været ved at udvikle lidt på et shelter som vi kan tage med når vi er på tur. Det blir syet i M84 - dansk camo stof - og er vandtæt. Det bliver lavet så der er velcro på begge langsider, så man både kan bruge det som et "kondom" og samtidig kan man sætte stykkerne sammen. Vi har været ved at måle og regne, så man får god komfort og samtidig en række små finesser, der gør det "nemt" at campe i det fri....

Og dig AT - fedt hvis vi kan mødes. Talte med Holst i aftes og jeg kunne forstå at BMW gutterne var ude at trille, men han ville prøve at kontakte et par stykker, så vi kan følges i flok... - super fedt :-D . Tror der er Hark'ere med fra sjælland - dem kunne vi også mødes med. Jeg ved dog ikke hvem de er, men jeg kaster den videre til Holst, så kan det være han kan hjælpe

Vi ses lige om lidt - kør forsigtigt
Rotax 655

Re: Tur til Bulgarien?

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Tryksen
tak for besked.. er helt vild i varmen efter at have set billeder fra Steffens Road Book Rally.. men har sørme ikke nået at få ordnet speedometer og triptæller.. og cykelcomputer nødløsningen er ikke færdig monteret.. så skal jeg med skal det være som en del af et team.
vh Leif

PS prøv nu med det rensemiddel i benzinen jeg skrev om, fungerede fantastisk på min Varadero, der gik rigtig dårlig og ujævnt, billigt at prøve. http://www.bardahl.dk/datablade/12001.p ... /12001.pdf
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Tur til Bulgarien?

Indlæg af Lasse Pedersen »

HARK HARK kkj8
Hvem ved hvornår man ser en sort TA :ok:

Hej Allan
Det der Englang lyder bestemt ret spændende, jeg har et eller andet sted læst at der findes en venskabs klub der ovre i det sydlige, og vist ikke så langt fra Sammy Millers MC museum. det har jeg da tidligere tænkt på at besøge.
lad mig høre et par datoer (til & fra)

ØH hvornår er i ved Øresunds broen på fredag ?

for i skal vel have noget at spise ude i den store verden (Sverige(Skåne)) og omegn :beer:
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Besvar