Polen, farligt at overnatte?

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
Rasmus T

Polen, farligt at overnatte?

Indlæg af Rasmus T »

Hej Hark

Vi er nu ved at være klar til vores tur Østrig-Tjekkiet og Polen, men vi har hørt lidt rygter om at det er farligt at overnatte i Polen.
Er der nogle der har nogle erfaringer? Hvad er farligt? campingpladser, naturcamping eller homestay?
Vi har mødt to uafhængigt af hinanden der mener at de vil stjæle vores motorcykler og udstyr uden hæmninger.

Vi kommer til Polen fra Tjekkiet via Prag og Liberec og kører derfra nordpå til ca. samme breddegrad som Berlin og fortsætter derfra ind i Tyskland.

Håber der er nogle der har mulighed for at hjælpe os :shock:

Med venlig hilsen

Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Polen, farligt at overnatte?

Indlæg af Peter AT »

Hej Rasmus...

Har været i Polen flere gange, hvor jeg altid har sovet "Vildt". Det vil sige at jeg finder et passende sted i en skov eller et andet egnet sted, og slår mig så ned der.

Sover som regel under en camuflagefarvet teltflage og trækker en tilsvarende over mcén: http://www.p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=34464

Har aldrig været ude for ubehageligheder eller forsøg på tyveri i Polen. Jeg kommer ikke i storbyerne, hvor sandsynligheden for tyveri sikkert er størst.
Når man camper som jeg, skal en evt. langfinger jo først finde mig, hvilket er ret usandsynligt i en øde skov. Udover det er der sikkert ikke så mange der har mod på at gå i klinch med en maniac der overnatter på denne måde.

For et par år siden blev min gode ven Henrik og jeg fundet af en skovfoged i Polen. Han var nok lidt usikker på os, men ellers superflink og snakkede et smukt Polsk, og matchede vores perfekte danske. Han forlod os med et smil på læben...

Med almindelig omtanke og forsigtighed, er du ikke mere udsat i Polen end alle andre steder. Hvis området har en del sigøjner- eller roma lejre, eller hotellerne har hegn og vagter, er det nok en indikation om at I bør udvise lidt forsigtighed med valg af Camp..

Ta glad afsted og nyd den dejlige natur du sikkert finder på din vej.

Måske kan du finde lidt inspiration her : viewtopic.php?f=21&t=2126

ps. : Eneste land der er ekstra grund til forsigtighed ved at sove vildt, er efter min mening Spanien. Her bør man absolut søge væk fra alfarvej, når der vælges camp.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Ksejersen

Re: Polen, farligt at overnatte?

Indlæg af Ksejersen »

Jeg har tidligere kørt en masse i Polen, så her kommer lidt erfaringer derfra.
Jeg her kun gode erfaringer med at bo hos private i Polen. MEGET gæstfri mennesker, der gerne rydder entreen for møbler, så mc'en kan parkeres der. Man skal dog være frisk på sild, når der serveres morgenmad :shock:
Jeg har een gang boet på en campingplads I Polen- det gør jeg aldrig igen!
Ellers kan jeg anbefale at gøre rast ved de vejkøkkener hvor lastbilchaufførerne holder pause. Deres gullaschsuppe kører man langt på!
De eneste ubehageligheder jeg har oplevet i Polen var i Warsawa - her blev mc'en forsøgt stjålet, så find et hotel med P-kælder.
Der er dog visse vejrtrækninger, der er berygtet for røverier m.m. Der er tale om hovedveje, så det er vel ikke aktuelt.
Håber at i kan bruge dette - god tur. Polen er fantastisk.
Rasmus T

Re: Polen, farligt at overnatte?

Indlæg af Rasmus T »

Hej Peter AT Ksejersen

Vi havde en fantastik tur igennem Polen uden nogle problemer. Vi mødte ikke andet end gæstfrie mennesker og en enkelt tigger :-D

Vi tog grænse overgangen fra Liberec i Tjekkiet og kom først til Polen sent om aftenen. Vi fandt en sød familie vi boede hos i den lille landsby Wegliniec, som mærkeligt nok havde en dansk-polsk veninde på besøg :-o
Den efterfølgende dag nåede vi helt til Zalom nær Goleniow ad super grusveje, skovveje og bumlede asfaltveje. Vi campede i en øde skov, men da vi om aftenen fandt ud af at der var vildsvin i området fik vi ikke sovet så meget den nat :shock:

Polen er et fantastik land til bl.a. AT'er og TA'er :beer: :beer:

Med venlig hilsen

Rasmus
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 816
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Re: Polen, farligt at overnatte?

Indlæg af Peter AT »

Fedt at I gjorde det...

Tja... vildsvin skal man nok være lidt varsomme med. Har dog aldrig hørt om nogen der er blevet angrebet, medmindre vildsvinene var sårede. Så må man jo lade være med at genere dem, så går det sikkert uden de store problemer :-D

Jeg er helt enig i din begejstring omkring både befolkning og rutemuligheder. Prøv de baltiske lande på et tidspunkt... Det er mindst lige så godt ..

Hvis du har billeder, nyder vi da gerne dine oplevelser..
Senest rettet af Peter AT 26. aug 2012, 18:59, rettet i alt 1 gang.
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Rasmus T

Re: Polen, farligt at overnatte?

Indlæg af Rasmus T »

Vi fik at vide at vildsvin er aggressive når de har unger, hvilken det heldigvis ikke var sæson for da vi var det :-)

Håber jeg får tid til at brygge en turbeskrivelse sammen i næste uge...

Rasmus
Besvar