Nordkap 2006

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
UlrikEriksen

Nordkap 2006

Indlæg af UlrikEriksen »

Jeg hedder Ulrik og er medlem af den øst-danske enduroklub, Ténéré Klub Danmark (www.tenere.dk).
Her har jeg fået en lidenskab for enduromaskiner og speciel for Hondas Africa Twin.
Den har jeg planer om skal bringe mig og et par andre fra klubben til Nordkap i år.
Hvis du har gode idéer, erfaringer, seværdigheder m.m. som du har oplevet på en lignende tur vil vi meget gerne høre fra dig.
Klik ind på www.nordkap-2006.dk og se vores planer med turen.
Go' sommer.

VH Ulrik
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Ulrik..

Velkommen til HARK...

Dejligt hvis du vil være med os. Det koster ikke rigtigt noget, og du får ret meget igen, hvis du selv vil.
Der kommer nogle gode hints til dig de kommende dage.

Mange Africa Twin hilsener....
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Ulrik

Indlæg af Søren Dahl »

Som Peter skriver, så kommer der nogle hints i løbet af et par dage - faktisk allerede i dag. Jeg vil forslå dig, Ulrik, at du ringer til mig på mit tlf. 23236387 - jeg har alt alt for meget at fortælle til at jeg vil skrive til dig - ring i stedet og jeg skal give dig en masse hint og fortælle dig lidt om hvordan sådan en tur kan gøres ;) Var der oppe i år 2005 uge 24-26 - formenteligt den bedste tid på året hvis man stadig vil have et indtryk af hvor voldsom vinteren er i Norge - sneen ligger stadig i de højeste fjeld - og vejene er åbne alle steder - (næsten) Kommer du forbi Randers en dag så har jeg lidt billeder du må se (ca. 1000) fra vores tur. Jeg kører selv Alp og min kammerat jeg var med der oppe med kører Super Tenere

MHV Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Nordkap 2006

Indlæg af Nejmann »

UlrikEriksen skrev:Her har jeg fået en lidenskab for enduromaskiner og speciel for Hondas Africa Twin.
Og så er du jo kommet i det helt rette selskab her :-)
UlrikEriksen skrev:Den har jeg planer om skal bringe mig og et par andre fra klubben til Nordkap i år.
Hvis du har gode idéer, erfaringer, seværdigheder m.m. som du har oplevet på en lignende tur vil vi meget gerne høre fra dig.
Jeg kørte til Nordkap sammen med Søren Dahl (HARK-medlem og TransAlp-ist) i sommeren sidste år - og havde en fantastisk tur. Meget af det var asfalt, men vi fandt også nogen gode grus- og jordveje.

På turen satte jeg jævnligt waypoints af på min Garmin GPS. Dem har jeg lagt i filen norge2005wp.gpx. Der findes forskellige programmer som kan forstå GPX-filer - blandt andet Garmin MapSource - og overføre dem til ens GPS. Men endnu sjovere: GPX-filer kan åbnes i Google Earth!

Jeg vil anbefale den vej vi fandt mellem waypoints 069 til 077. Vi fik en lille omvej i det område, da jeg glemte mine penge på en bænk udenfor en købmand, hvor vi havde købt morgenmad. Og for ikke at skulle køre på den samme stribe asfalt en tredje gang, tog vi et nærmere kig på kortet, og fik øje på en vej gennem Dovredal. Dén plottede jeg ind på GPS'en (som var indstillet til at foretrække små veje ;-)) og til vores held kender Garmin til nogen endnu mindre veje, end vores papirkort. Så vi kom ad nogen små grusveje og gennem et vandhul op til en gammel mine. Derfra var det lidt svært at få øje på vejen, men vi fandt et lille spor mod syd, som vi kørte i trial-stil. Nogen steder var "vejen" halvt skyllet væk, så der var mudder, store sten og cementrør at forcere.

Efter nogen kilometer af den slags udfordrende og underholdende kørsel, kom vi til et langt fårehegn og en låge, der akurat var bred nok til en SuperTenere med sidetasker.
Søren havde ikke lige lagt mærke til, at det gik ned ad bakke. Så mens han åbnede lågen, trillede TransAlpen ned af støttebenet, og landede i en grøft. Men den kan jo tåle det :-)

Bondemanden, over hvis gårdsplads vores rute gik, så ikke ud som om der kom motorcykler dén vej hver dag, men vi hilste pænt, og kom kort efter til "den rigtige vej" gennem Dovredal. Vi landede cirka midt på den, og fulgte den mod vest. Det er norsk grusvej, når det er bedst, og bød på nogen fantastiske udsigtspunkter.

Jeg har også en dagbog og en masse fotos fra turen, som jeg skal have samlet på min hjemmeside, men det er ikke lige blevet til noget endnu...

God fornøjelse
Kåre
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

overhalet...

Indlæg af Nejmann »

Og sådan blev jeg overhaldet af Søren, der nåede at poste sin besked før jeg blev færdig med 'romanen'...

I øvrigt vil jeg anbefale turen fra rute 9 til Lysebotn. Turen over fjeldet er rigtig snoet, og nedkørslen fra 600 meter til bunden af dalen/fjorden er fantastisk. I Lysebotn er der en lille campingplads, som i øvrigt er meget brugt af basejumpere fra hele verden.

Per Gynt-vejen kan også anbefales. Snevejen ligeså - hvis man ikke foretrækker den 27 kilometer lange tunnel under bjerget :roll:

13 kilometer syd for Nordkap er der en lille, hyggelig campingplads (waypoint 041 camp), hvor vi overnattede. Med den som base, var vi på Nordkap hele tre gange: I rigtig tæt tåge, i let tåge og i mellemsvær tåge :-)

Det - og meget mere - kan Søren helt sikkert fortælle mere om.
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Ulrik.

Og velkommen i klubben :-)

Fed hjemmeside du har dig der, det er jo professionelt :-)

Glæd dig til alletiders tur, slå evt et slag forbi Andenes på Lofoten i Norge på vej hjem, der kan man komme på hvalsafari, de stiller garanti for at man ser hvaler, det er virkelig værd at se pukkelhvalerne. Kig evt her: http://www.whalesafari.no/ Glæd dig også til området ved Kebnekaise, har selv været på toppen, så faktisk nogle tosser der kørte på mc helt ud til fjeldstationen. Vejen fra Kiruna til Nikaluokta er en fed grusvej :-)

God tur, glæder os til at høre mere om det.

Mvh Iver

Nu på Africaner ;-)
UlrikEriksen

Indlæg af UlrikEriksen »

Der er virkelig gang i jer jyder. Det lyder til at I alle har haft mange gode oplevelser på jeres tur. Det ser bestemt ud til at der er flere ting vi kan bruge på vores tur, og jeg vil også vende tilbage til nogle af jer med mere konkrete spørgsmål.
Hvis I har flere guldkorn og evt. links til hjemmesider er jeg yderst interesseret.
Tak for indlæggene ind til videre.

VH Ulrik
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Du er meget velkommen

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Ulrik

Du er meget velkommen, hvis du kommer med til bakkeåbningen i år, ses vi nok der...

Jeg kører (indtil videre) på en jaguar racing grøn transalp med TKC 80 dæk. Så har jeg en karakteristisk H&B Alu kasse bag på.

MVH Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

vi ses helt sikkert til bakkeåbning (hvis det er godt vejr). Vi (Tenere) står ved Cafe Castro (som vi plejer) med vores banner. Jeg har sikkert et skilt/flag/banner med hvor der står noget med Nordkap-2006.dk på.

Vi ses
UlrikEriksen

Indlæg af UlrikEriksen »

PS: Det er mig der er "GÆST"!
VH Ulrik
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Bakkeåbning

Indlæg af Nejmann »

Mon ikke det var din Nordkap-makker Christian jeg nåede at rose for hans pæne GS1200 til bakkelukningen sidste år? Der er vist ikke så mange af den slags gule monster-allroadere i Danmark :-?

Når jeg en gang får sådan en, så vil jeg også til Nordkap igen 8-)

-Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Så vil jeg med....

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Kåre

Lyder som et glimrende projekt - så vil jeg altså med - også på en GS'er og får jeg ikke råd til det, kan jeg jo altid tage min TS 185'er hvis den ikke er blevet solgt til den tid ;-)

Det var jo også en mulighed at lave en retro tur - købe to Suzuki GSX 250 ER fra først firserne og så der ud af det gik - undtagen når der er modvind og bakker..... :shock:

MVH Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Fortid....

Indlæg af Søren Dahl »

Til de uforstående skal det nok lige siges, at Kåre og jeg altid har kørt ture sammen, først på 2x GSX 250'er rund i Dk i midt/sidst 90'erne. Det var nogle rigtig fede ture vi kørte sammen dengang - men drømme om at komme til udlandet lå lige om hjørnet - jeg tog det første skridt og byttede til en gammel hvid 89' TransAlp, Kåre måtte stadig nøjes med GSX 250'eren, men det gik faktisk ok - vi byttede bare cykler når Alpen blev lidt for kedelig og træls at sidde på ;-) eller var det omvendt -
Så tog Kåre et kvantespring i form af ombytningen til en Super Tenere - en beslutning som åbnede mulighederne for endelig at udleve drømmen om touring i udlandet - Senere fik jeg den sindsyge ide, at jeg skulle prøve at realisere min drengedrøm i form at købet af en sprit ny GSF 600 Bandit - en virkelig fed drøm - og en virkelig kedelig cykel - den havde jeg i nøjagtig 8 måneder - så købte jeg min nuværende TransAlp og alle var glade igen.... ;-) Men der er løbet meget vand i åen siden hen..... og drømmen om nye motorcykler..... nye veje..... nye lande...... stopper vist aldrig for mit vedkommende..... drømmen om en Africa Twin eller en GS 1200 har levet i mig i langt tid - en dag bliver den til virkelighed.... hvilken cykel jeg får efter alpen er der vist kun en person der ved - min bankrådgiver.... ;-)

MVH Søren
UlrikEriksen

Indlæg af UlrikEriksen »

Christian vil måske sælge sin 1200 GS til fordel for en KTM LC4.
VH Ulrik
UlrikEriksen

Nyhedsbrev 1

Indlæg af UlrikEriksen »

Hej alle sammen.
Efter en travl weekend med mc messe i Tuborgs gamle tapperihaller i Hellerup har vi nu opdateret vores hjemmeside. Vi havde lavet lidt PR materiale til Ténéré klubbens stand om vores tur og det har vist sig at have stor interesse. Vi har haft mange besøgende på hjemmesiden www.nordkap-2006.dk og flere har tilmeldt sig vores nyhedsbrev http://www.nordkap-2006.dk/mail-formula ... rmular.htm. Hvis nogle i det jydske kunne tænke sig at følge med i turen skal I bare melde jer til.
Vi ses på vejen i morgen, hvis det ikke sne for meget (øv)!

VH Ulrik
Besvar