Hvor skal I hen på tur til sommer?

Hvad man skal huske eller tage højde for til turen, eller et forslag til en tur.
Besvar
TEriksen

Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af TEriksen »

Har henover vinteren været ved at planlægge endnu en mc tur til Norge, med fruen bagpå bimmeren og med vores ældste på sin Honda VFR750 RC36-2.
Vi sejler til Larvik og kører langs Oslo fjord vest om Oslo op til Lillehammer og Folldal, rundt om Trontoppen og ned langs grænsen til Sverige til Gøteborg hvor vi sejler retur til DK. Vi har telt med og tager den med ro denne gang. 300 km om dagen og tid til at nyde naturen, kaffepauserne og naturligvis hinandens selskab.

Hvad har I andre af planer denne sommer?

/Thomas
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af yaknudsen »

.
Norge er FANTASTISK - postkort-smukt overalt - og såvidt jeg ved med europas absolut fedeste veje (og gedestier). Det kan næsten ikke gå galt, medmindre man lige præcis rammer de få sommeruger hvor det er koldt, vådt og blæsende. Det ER prøvet. Sverige er også topklasse når tanken falder på naturoplevelser og fede veje, medmindre man lander på en teltplads hvor man bliver overfaldet af modbydelige mitter, og ender med ufattelig mange røde prikker der svier og kløer i ugevis.....

Alpepassene mellem Italien, Østrig, Sweitz og Frankrig, er også helt vildt fantastiske, og der er både madkulturen og vejret desuden en hel del mere tiltalende end i skandinavien. Portugal og Spanien var også interessante, smukke, og bjergtagende. Og der trækker af madkulturen og det langt mere stabile sommervejr også opad på karakterskalaen. Men de lange transport-strækninger er næsten ikke til at bære.

Sardinien i det tidlige forår, og Tenerife om vinteren var to meget forskellige men alligevel helt fantastiske ø-oplevelser (flyrejse og lejet motorcykel). Størrelsen af de nævnte øer gør dog, at det ikke er noget men behøver at gentage. Jeg mangler dog at besøge Mallorca og Korsika, så det er to åbne muligheder.

Nu pusler jeg med tanken om at besøge Skotland, og blandt andet krydre turen med noget af den lokale Whisky, men så risikerer man formentlig (lige som i Norge og Sverige) at blive overfaldet af (langvarigt) lortevejr (og mitter). Man risikerer også nogle dejlig lange Whisky pauser ;-)

For et par år siden var jeg på bro-tur i danmark med en kammerat, ikke at broer er den helt store oplevelse. Men det var en formidabel undskyldning for at zig-zagge rundt i store dele af fædrelandet.

Det får mig til at tænke på, at jeg måske bare skal på en Ø- tur i danmark. Der er stadig nogle enkelte (seværdige) danske øer jeg aldrig har besøgt, og det er jo en skam. Erfaringerne fra bro-turen var fremragende, så hvorfor ikke bruge danske øer som undskyldning for at zig-zagge rundt i fædrelandet.

Bonus ved at feriere i danmark er desuden, at man kan ligge og pleje sin ømme ryg hjemme i sin egen seng indenfor relativt få timer, hvis den gamle krop begynder at skabe sig, eller man får et akut anfald af hjemve.....

Det er eddermaneme ikke nemt at vælge. Men det bliver nok en ø-tur. I gode gamle danmark. Eller noget......
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Lasse Pedersen
Indlæg: 704
Tilmeldt: 20. apr 2009, 11:09
Geografisk sted: Brøndby

Re: Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af Lasse Pedersen »

Goddag
Ja hvor skal man hen?
Det lyder som et rigtigt hyggeligt angement med Norge og Sverige, endda sammen med familien, det kan kun misundes!
Nå Skotland er vel heller ikke så ringe, hvordan kommer du der over Jens? Husk deres national ret, haggis, ja jeg har smagt det, sundt godt og nærende :ok: med :beer: til!
I år skal vi vist ikke på den store tur, vi har en forårs tur til Kiel kanalen, med ophold lidt syd for Slesvig by, vi er jo ikke mere så afhængige af ferie, det giver godt nok andre udfordringer, for man vil jo leve på ferierne *G*
Om vi så er til ture i Skandinavien, De britiske øer eller de tidligere danske hertug dømmer, ja så husk hvorfor vi kan, fordi vi tør live, fordi vi ved hvordan man bedst lever: PÅ vore motorcykler!
Dem der ikke prøver opnår ikke noget!

Rigtig god ferie til jer alle! om i så skal nord, syd, øst eller vest!
Hilsen Lasse (Trapper)
Brøndby

Transalp RD11 06 sort. 202.000. km. 102.Færger.
BSA B 40 WD. 67.

Sidecar cross is for men! Transalp is for an old man!!
Man ved aldrig hvornår man ser en sort Transalp
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af yaknudsen »

Lasse Pedersen skrev: 17. mar 2019, 09:53
Nå Skotland er vel heller ikke så ringe, hvordan kommer du der over Jens? Husk deres national ret, haggis, ja jeg har smagt det, sundt godt og nærende :ok: med :beer: til!
Tanken (turen er stadig kun på idé-stadiet) er, at læsse min Honda NC 750 XAD (Alfonso) ombord i min overdækkede hæve/sænke trailer (Trille) og hægte traileren på min VW Polo (Polle), køre til Amsterdam for derefter sejle hele vogntoget med færgen til Newcastle.

Når Alfonso er læsset af Trille, kan Trille benyttes som mobil shelter (i fuld stå-højde). Der er således ikke behov for yderligere planlægning af overnatning mv. inden turen. Soveværelse, køkken, dagligstue, motorcykel og pulterrum samt andre nødvendigheder er jo altid til rådighed. Hvis man får øje på noget ude i horisonten der ser spændende ud kan man bare køre i den retning. Og er det lortevejr, bliver dagen bare ændret fra MC-tur-dag til transport-dag inde i folkevognens varme og tørre kabine.

Konceptet blev afprøvet på turen til Portugal i foråret april-maj 2018, og det fungerede fint i de knap 5 uger jeg var afsted. Eneste minus var, at det var pissekolldt i det meste af sydeuropa i størstedelen af perioden, og da jeg kom hjem fik jeg at vide, at her havde der været tidlig sommer. Øv!!

Men sådan er der så meget.... lige bortset fra når man får løn.... så er der så lidt. Vi får se hvad der sker. ;-)
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af Palle »

Sommer-tur ...åhh ja lad den nu komme ..
Mig og Lasse 2 her fra forummet har planer om at tage en tur Danmark rundt :flag:
Jeg ville egentligt hellere en tur til Norge eller Sverige ;-)
Men vi mangler faktisk begge to at " rundere lidt " her hjemme...
Planen er at jeg kører til Lolland og henter Lasse og så sejler vi til Langeland..
lidt rundt på fyn..og så sejle til Als...derefter zig zag op gennem Jylland med en tur langs vesterhavet .
Og så tilbage over Ebeltoft - Odden ..og ned gennem Odsherred og hjem til Korsør

Jeg håber så at jeg kan skrabe lidt afspadsering og fridage sammen...så der kan blive lidt Sverige/sheltertur også :ok: :kaffe:
Chrome won`t get you home..
Lyngbye
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jan 2019, 15:34

Re: Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af Lyngbye »

Palle skrev: 18. mar 2019, 09:56
lidt rundt på fyn..og så sejle til Als..
Hvis I vil vises lidt rundt på lidt fynske grusveje, må I sige til jo. :)
Brugeravatar
Palle
Indlæg: 699
Tilmeldt: 17. aug 2012, 23:24
Geografisk sted: Korsør

Re: Hvor skal I hen på tur til sommer?

Indlæg af Palle »

Jo tak :ok: :-D
" Det er skrevet bag øret " ;-)
vi tager afsted i uge 36 hvis det hele klapper,og vi begge kan få fri fra jobs 8-)
Chrome won`t get you home..
Besvar