Tilhørende billeder ligger i: http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 0a212a937f.
Følgende er den opskrift på varmevisir som jeg, efter flere års eksperimenter og flere ”prototyper” er kommet frem til fungerer bedst.
Min hjelm er en Shoie Raid, og opskriften er lavet til den (billede 1). Hvis den ikke passer helt til andre hjelme, må der flyttes lidt på
trådforløb o. lign., dog må trådmodstanden ikke ændres (4,3 ohm

Materialer:
2 visirer
Ca. 2 m 0,5 mm Konstantantråd (modstandstråd), kan sikkert købes i en eller anden elektronikbiks på nettet (det jeg har,
fik jeg forærende for mange år siden, så jeg er ikke helt ”up to date” dér)
4 stk. 4 x 12 mm rustfri skruer med låsemøtrikker og skiver (gerne plastik)
Ca. 1,3 m 2 x 0,75 mm gummikabel
2 stk. 4 x 0,75 mm ringkabelsko
Tre små plastikstrips, og evt. én stor
1 stk. Jackstik
Silikone
Fremgangsmåde:
Det ene visir saves (med nedstryger), og files til, så det passer i åbningen på hjelmen (montér det, og tegn hullet på inderfra),
da det skal monteres på indersiden af det andet.
Derefter laves en skabelon af papir der passer med ”indervisiret”, og herpå optegnes trådene startende øverst fra højre og vandret mod venstre.
I venstre side springes 10 mm ned til næste linje osv. De fire øverste linjer kan blive lige lange, ca. 24 cm, men pga.
hullets facon må de nederste fire linjer gøres kortere. Der sluttes ligeledes i højre side.
På midten af hver linje mærkes to prikker med 4-5 mm mellemrum, og i hver side afmærkes til to 4 mm huller, ét foroven udfor
den øverste linje, og ét forneden ved de nederste linjer. De to 4 mm huller i højre side skal bruges som tilslutning, og opmærkningen
fra starthul til sluthul skal være ca. 175 cm, dette må dog tilpasses tråden, da det vigtigste er at tråden fra startskruen til
slutskruen måler 4,3 ohm, da det er dette der bestemmer varmen i visiret.
Når tegningen på skabelonen er tilfredsstillende, klistres den på indervisiret med tape, og der bores med et 0,5-1 mm bor
huller i alle ”hjørner” på linjen, også ved start og slut, da tråden skal slutte på ydersiden for at føres hen til skruerne.
Ligeledes bores de to huller på midten af hver linje, de er til at styre tråden (billede 2), og de fire 4 mm huller i siderne.
Alle huller rejfes, kan gøres med et nummer større bor, og fingrene.
Nu monteres det hele visir på hjelmen, indervisiret pladseres og de fire 4 mm huller mærkes og bores efterfølgende i ydervisiret.
Når alle huller er boret, ”syes” Konstantantråden i indervisiret, så de vandrette linjer ligger på ydersiden, dvs. de kommer til at ligge
imellem de to visirer når de bliver samlet.
Den ene ende af gummikablet afisoleres i en passende længde, og de to kabelsko klemmes på. Af en stor plastikstrip e. lign., klippes
et 5-6 cm stykke, og der bores et 4 mm hul i den ene ende, den skal bruges til aflastning af gummikablet.
Nu samles visirerne, og skruen i øverste højre hjørne sættes i indefra (med skive). På ydersiden sættes stripstumpen på skruen,
derefter skive og den ene kabelsko, og til sidst møtrikken. De tre andre skruer monteres, med den anden kabelsko på den nederste højre,
men inden de spændes lægges enderne af Konstantantråden under skruehovedet på de to højre skruer.
De tre små strips spændes omkring gummikablet og plastikstumpen og klippes af (billede 3 og 4).
Rundt om indervisiret lægges til sidst en tynd strimmel silikone for at tætne det, herved kommer det næsten til at fungere som en
termorude (billede 5), (á la Pinlock, jeg opfandt det bare først


I den anden ende af gummikablet monteres Jackstikket.
Så skal der bruges et strømudtag. Jeg har lavet det med en monteringsdåse hvori jeg har monteret et hun-Jackstik og to
afbrydere (den anden er til varmehåndtagene). Dåsen har jeg monteret på styret med en eller anden klemme, og trukket ledninger
til batteriet via en 8 amp. sikring (billede 6).
Herefter er det så bare at gå i gang, et job til de lange sommeraftener


God fornøjelse

