Hej Poul....
Ja, det er jo vanskeligt at få overnatningsgrej der kan det hele.
Jeg har 3 forskellige telte, bl. andet et Akto magen til dit. Synes det er for lille til regnvejr, da man knap nok kan skifte mening i det. Bare en alm. påklædning kræver akrobatiske evner.
Har så et 3 mands kuppeltelt til de ture hvor jeg ønsker siddehøjde og mulighed for lidt mere indendørs plads. Mit sidst telt er et 6 mands telt, som fylder og vejer som et mindre cirkustelt, men for den da hvor har jeg meget plads.. Måske lidt luksus at kunne vælge telt efter behov, men grejet holder i rigtig mange år og det er dejligt at havde det komfortabelt i det fri...
Min favorit er nok teltflagen, som fylder minimalt, kan udformes efter behov, og altid bruges sammen med et par teleskop stænger. Udover det synes jeg det er rart at kunne kigge ud på verden og undgå følelsen af at være lukket inde, som i et telt... Har et par goretex soveposeovertræk, som jeg benytter flittigt. .Mit favorit kondom er fra de franske specialenheder og jeg har aldrig oplevet at det har kondenseret, uanset vejrforhold. Har også et M84 fra DK, hvilket er ok, men i frost kondenseret det en del.
Snegle er jeg ligeglade med, hvorimod myrer er et lidt kedeligt bekendtskab. Myrene er nok primært et spørgsmål om at vælge camp hvor der ikke er en hær af myrer. Myggene klarer jeg med et myggenet til at ta over hovedet, eller en fleece som er let at ånde igennem.
Soveposen med arme ligner en Bundeswehr model, som jeg har haft den blandede fornøjelse at benytte nogle døgn. Nok den mest kondenserende pose jeg har prøvet...
Med hensyn til liggeunderlag, er det ThermaRest der er min favorit. Har et fullsice overtræk der kan klipses til en super lænestol..
Soveposer vælger jeg efter behov. Har en 4 -5 stykker. Vinterposen er en fiberpose til -30. Har et par fiberposer mere, som vælges efter behov. Om sommeren og i tørvejr benytter jeg en dunpose. Alle mine poser er fra Hagloof. Mest fordi jeg køber dem fordelagtigt, men absolut også gode og funktionelle poser.
Vi skal aldrig gå ned på udstyr...