Flere dæksæt sammen fælge?

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Besvar
Rasmus T

Flere dæksæt sammen fælge?

Indlæg af Rasmus T »

Som ny i allroad verdenen har jeg prøvet at læse mig frem til (uden held) hvad i andre gør med flere dæksæt til jeres maskiner :shock:

Jeg har en AT RD07 med nogle allroad dæk der kun kan klare en grustur til sverige. Jeg kunne godt tænke mig at have et sæt fx Michelin T63 eller Pirelli MT 21 til de 3-4 gang om året jeg gerne vil detage i mere enduro/offroad arrangementer og ture (Polen, Rumænien, sverige, øvelses terræner mm.)
Jeg har kun T63 og MT21 i kikkerteten fordi flere på forummet anbefaler dem. Hvis er der nogen der har erfaringer med andre dæk så skriv endelig. Mit eneste kriterier er at de kan være sikre nok på asfalt så det er muligt at køre til og fra arrangementerne på fx motorveje. :roll:

Hvad gør i andre? Har i to sæt fælger så man hurtigt kan skifte over eller piller i dækkene af hver gang? Så følger næste spørgsmål, hvad med slanger? Er det at foretrække slanger på en AT. Der står tubeless på mine fælger, men ved et service sagde mekanikeren at der var slanger i dækkene. Kan man se det ved at kigge på dæk og fælge?

Bruger i sammen bredde offroad dæk som jeres touringdæk eller skal de være smallere eller bredder til offroad :-x

Venlig hilsen
Rasmus
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Flere dæksæt sammen fælge?

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg tror at de fleste der skifter dæk efter hvilket terræn der skal kører i, har 2 sæt fælge. Der er dog nok flest der kører med de grove hele tiden.
Ja, der skal slanger på en AT. Og ja, man kan godt se det, ved at kigge på fælgen.

De eneste modeller jeg kender til, som har trådeger, og kan køre uden slange, er BMW R **** GS, og den Nye Honda Cross Tourer.
og det er fordi egerne er placeret helt uden i kanten, hvor dæk kanten dækker over de huller der nødvendigvis må være i fælgen, til egeren. Når egeren sidder i midten, er der intet til at sørge for at hullet til egeren er lufttæt, derfor med slange.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
LAN

Re: Flere dæksæt sammen fælge?

Indlæg af LAN »

Conti TKC 80 skulle også være et glimrende allround Allroad dæk - jvf. diverse indlæg her på forummet.

Se også denne - hvor T63 vinder:

Michelin T63 vs Continental TKC80
http://www.xrv.org.uk/forums/wheels-tyr ... tkc80.html

Jeg er også grøn her - og vedr. slanger har jeg læst, at man også altid skal skifte slangerne samtidig med, at man skiter til friske dæk.
Se f.eks. :

============================================
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... enbegriffe

3. Hvad bør man tage hensyn til ved nye dæk?
Ved montage af nye dæk med slanger (TT) , bør der altid indlægges nye luftslanger. Da de gamle luftslanger har udvidet sig , er der ved genbrug fare for rynkedannelse og materialeslitage, hvor gennem slangerne ved kørsel kan rives op.

=============================================

ER det bare et must at skifte slangerne hvergang man skifter dæk?

Noget man skal være obs på ved valg af slanger?

mynetmoto har f.eks. forstærket / "reinforced" til Moto Cross - samme pris som en standard universel 17" slange:
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... StartRow=0

Fælgbåndet er der vel ingen grund til at skifte, hvis ikke det ser mørt ud.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Flere dæksæt sammen fælge?

Indlæg af Nikolajsen »

Jeg har først lige skiftet slange i forbindelse med dækskift. Og den slange er fra 2006 med 65000 km på bagen, så nej.
Det er ikke et must at skifte hver gang. Jeg skiftede den kun fordi jeg tænkte " ja okay, den er også gammel, mon ikke jeg skal skifte den".
Den fejlede tilsyneladende ingenting...bevars, den var begyndt at ruste ved ventilen, og havde en lap fra sidste år. Men så bestemt ikke slidt ud.

Fælgbåndet blev ikke skiftet. jeg mener (lige som dig) at hvis det ikke er mørt, eller har ligget forkert, så det ikke vil blive på midten, er der ingen grund til at skifte det.

De slanger der er tykkere end 1,5 mm, er vist ikke lovlige til landevej. Jeg ved ikke hvorfor. jeg køber en slange af anerkendt mærke, når nu den skal køre i flere år og mange kilometer. Og så koster den ikke meget, jeg gav vist 145 ved en Honda forhandler, og det var så en "Michelin Air stop" slange.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Rasmus T

Re: Flere dæksæt sammen fælge?

Indlæg af Rasmus T »

Tak for alle de gode indlæg.

Jeg har nemlig også kigget på Michelin T63, MT21 og Continental TKC80 tror de er det bedste valg på min AT :-D

Det ville klart være mere praktisk med 2 sæt fælge. Har i erfaringer med hvor man køber fælger med trådeger? Har set nogle på African Queens, men tænker de måske er til mere professionelt brug og ikke bare lidt offroad her og der 8-)

Mvh

Rasmus
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Flere dæksæt sammen fælge?

Indlæg af iver »

Hej Rasmus.

Hvis du kan nøjedes med et par brugte fælge, så prøv om du kan finde nogle her http://bike-teile.de/index.php?seite=startseite

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar