Udover sikkerheden - så er det jo også det praktiske mht. tøjets bevægelighed, vaskbarhed, vandtæthed...... osv.!?
Så hermed et lille oplæg til debat og info - hvad er det helt rigtige personlige udstyr til Allroad sjov?

Regner ikke med at alle bliver enige

Har dog fundet et par tråde med udmærkede indslag:
Safety jacket/Brynje
viewtopic.php?f=6&t=2302&hilit=beskytter&start=15
Enduro/Cross støvler
viewtopic.php?f=6&t=443
Rygbeskytter
viewtopic.php?f=6&t=140
Jeg er grøn på offroad / Enduro - men har en baggrund i mere sportspræget landevejs-kørsel og et par banedage ind imellem

Der er det selvfølgeligt med komplet sikkerhedsudstyr hver gang!!
På banedage er der sikkerhedscheck af knallerterne og der kræves passende personligt sikkerhedsudstyr:
Solidt kvalitetslæder (fulddragt eller sammenlynet) med godkendte skaller i knæ/skinneben, albuer og skuldre samt puder ved hofterne (eller tilsvarende stærkt kvalietets stof-tøj)... godkendt rygbeskytter, MC støvler med beskyttelse, kvalitetshandsker med beskyttelse - og kvalitets fullface hjelm.
Kan samme mundering gå an, når vi taler offroad / Enduro wannabee for begyndere (f.eks. Søgårds-arrangementer o.l.) - dvs. ikke hardcore Offroad - eller skal jeg ud og have investeret i noget mere?
Man kan nok ligeså nemt kan komme ud i problemer som grøn begynder, der nervøst eller overilet forsøger sig frem efter bedste evne - som hvis man er en hærdet og rutineret kører, der bare giver den gas og klarer udfordringerne på rygraden.
Da jeg ikke har vundet i lotto eller arvet noget for nyligt - ville det jo være fint, at jeg kunne klare mig et langt stykke af vejen med det samme udstyr som jeg bruger til vifferen.

Jeg kører stort set kun i læder med rimelig sikkerhed, som beskrevet ovenfor - når det drejer sig om vifferen på asfalt.
Har dog også en Dane Goretex jakke med CE-skaller - som godt kan gå sammen med læderbukserne ... bortset fra, at læder-bukserne jo ikke er vandtætte.
Men har nok generelt mere sikkerhedsmæssig fidus til læderet - som har passet godt på mig flere gange på bane, hvor jeg måtte en tur ned at ligge.
Læderet er dog ikke så stærkt, hvis det bliver vådt - og ved offroad i blandet vejr og muddervand er det måske mere smart med vandtæt stof-tøj?
Tænker imidlertid at læderet er fint med evt. regn-overtræk.
Mine slidte Diadora Eagle WP sportsstøvler er ikke længere rigtig vandtætte - og måske heller ikke beskyttende nok de rigtige steder til offroad brug??
Overvejer derfor et par Daytona Roadstar GTX - som er "støvlekongen" til touring-brug.
http://www.daytona.de/english/boots_e/g ... argtx.html
Er disse daytona støvler helt fine til offroad for sjov - eller skal man helst ud i et par rigtige stive crosser/enduro-støvler?
Desuden har jeg længe ønsket mig en Halvarssons Halogen jakke - vind og vandtæt, meget synlig og perfekt supplement, som overtræk til læderet.
Jakken er egentlig tænkt som overtræk til Halvarssons Safety Jacket - og der kan tilkøbes protectors.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... ng=2&cid=5
http://www.motolegends.com/jackets/Halv ... Black.html
Fornemt sikkerhedstøj - MEN såvidt jeg kan se inkluderer Halvarssons Safety Jacket ikke mulighed for en fuld brynje med brystkasse beskyttelse (som der omtales i trådene ovenfor).
Og netop brystkassen er iflg. statistikkerne mere udsat ifm. med MC uheld end f.eks. ryggen.
Så det er meget relevant med brystbeskyttelse både på alm. vej - og ude i naturen, hvor man kan ramme alt muligt, når man tumler rundt.
Er "full body armour" et absolut must, når man skal dyrke offroad .... også selvom det ikke er hardcore Enduro cross man er ude i?
Indtil videre har jeg været heldig og klaret mig fint med kun en rygbeskytter, når jeg taget turen henover asfalten.... på ryggen.

MEN det kunne jo gå værre, hvis man ramler ind i noget.....

Og nu vi er igang med at pakke sig ind - hvad er holdningen til nakke-hals-beskyttelse?
Hvad er holdingen til dette emne her ..... er det altid maksimal beskyttelse eller bare afsted i et par arbejdsbukser og en løs trøje?
Håber oplægget bliver positivt modtaget .... selvom det jo egentlig er den enkeltes egen sag
