Er der nogen der har erfaring med ekstra lygter

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
stig
Indlæg: 193
Tilmeldt: 23. okt 2012, 06:38
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Er der nogen der har erfaring med ekstra lygter

Indlæg af stig »

L-A Varadero skrev:Min svåger monterede strömkontakt og en lille box med modstand i, for ikke at brande kontakten, da denne har en diod lampe i, men man kan kople det direkt til en almindelig on/off kontakt som man sätter på styret eller på kåpen..
Hvordan han har gjort, det ved jeg ikke, men det fungerer :lol:
Hvis man kun har monteret en modstand for at begrænse strømmen til kontakten så vi det også gå udover lys styrken.

Det som din svoger har lavet er nok et lille elektronisk kredsløb som fungere som er relæ, eller han her monteret et relæ.

Bække de løsninger vil begrænse strømmen til kontakten og give rigelig med strøm til selve lygterne.

Hvis du kan høre at det siger klik inden i den metal boks når du tænder og slukker lyset som han har monteret så er det relæ løsningen han har benyttet.

Fordelen ved den elektroniske løsning er at man kan større udvalg af kontaktet da men jo bare designer kredsløbet til den type kontakt man vil benytte.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Er der nogen der har erfaring med ekstra lygter

Indlæg af Bønne »

tingtilsalg skrev:Hvis det primære er synlighed i trafikken og ikke ekstra lys, så overvej sådan en fætter her. Den virker med sikkerhed 8-) :lolBillede
Jeg er enig med tingtilsalg, den vil der nok blive lagt mærke til :lol: .

Ellers mener jeg ikke man bare kan stole blindt på en masse lamper, eller gule veste for den sags skyld, og så regne med at andre trafikanter ser en, for det er der ingen garanti for! Ser man på Flemmings video er lyset klart skarpest i motorcyklens længdeakse og bliver markant mindre synligt jo mere man fraviger denne. En fra en sidevej kommende bilist, ser typisk motorcyklisten skråt forfra, altså noget udenfor længdeaksen hvor lysets synlighed er begrænset.

Så at montere ekstralygter i den overbevisning at så bliver man set, eller køre med gul vest af samme årsag, er i mine øjne falsk tryghed :!:

En hollansk undersøgelse har vist at hvad synlighed angår, så er den vigtigste faktor kontrasten mod baggrunden. Dvs. man skal være mørk i dagslys og lys om natten (kørelys). Og en gul (lys), vest om dagen i sollys har faktisk den modsatte virkning, man falder sammen med baggrunden :!:

Så i stedet for at stole på udstyr og at andre trafikanter får øje på dette, er man nødt til at tage ansvar for sin egen sikkerhed og nogen gange også give afkald på sine rettigheder for at redde livet! Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at de tre ord: opmærksom, agtpågivende og forudseende, har er stor del af æren for at jeg selv er sluppet for alvorlige uheld i mine 32 år som motorcyklist.

Man har intet ud af at der står på ens gravsten "Det var mig der havde ret!".
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
tingtilsalg

Re: Er der nogen der har erfaring med ekstra lygter

Indlæg af tingtilsalg »

Så vidt jeg husker er de gule veste blevet forbudt i UK, bla fordi de tager fokus fra de personer der rent faktisk har brug for dem. Ud over det, så ser det sgu også dumt ud med sådan en på :)

Hvis man skal have sig noget seriøst lys på cyklen, så kunne man overveje sådan en fætter her:
Billede

De fås fra 4" og op til 50", både i spot og flood.
Da de stort set ikke udvikler varme, giver de en masse lys og trækker kun få ampere.

Ved ikke hvor man kan montere en på MC, men mon ikke det kan lade sig gøre :P
Besvar