GPS erfaringer.

Alt om udstyr, lige fra tøj og telte til spejle og gummidutter.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

GPS erfaringer.

Indlæg af Søren Dahl »

Synes det kunne være sjovt at lave en lille tråd omkring anvendelsen og erfaring med GPS enheder til motorcykelbrug. Det er noget som vinder mere og mere frem i den daglige brug, så hvorfår ikke bruge den på MC'en. Ved flere af os her på forum allerede har gjort gode erfaringer med GPS.

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Garmin GPS V

Indlæg af Søren Dahl »

Garmins GPS V er en nu udgået model fra Garmin. Enheden fylder som en tændstik-husholdningsæske (12,7x5,9x4,1 cm)

Den er 100% vandtæt og særdeles velegnet til MC brug. Den har auto-routing hvilket vil sige, at kører man forkert finder den (hurtigt?) en anden alternativ rute.

Ulempen ved denne GPS er, at den kun har 18 mb base memory hvilket kun rækker til ca. 3/4 af Danmark med detalieret kort. Denne GPS kan nemt købes i den blå avis da mange garvede gps bruger skifer til mere avancerede gps'er med større hukommelse og bedre skærm. De sælges til ca. 1500,- En udemærket begyndelse, men brugen er dog mere "nørdet" end på de nyere gps'er. Kan næsten sammenlignes med DOS og windows. De nyere er ganske enkelt mere brugervenlige.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

GPS V

Indlæg af Nejmann »

Om Garmin GPS V kan det også bemærkes at den kører på fire almindelige AA-batterier (jeg bruger genopladelige NiMH). Så kan man købe en omgang ekstra strøm på nærmeste tankstation hvis man løber tør. Det er ikke nemt med de modeller, der har et indbygget batteri.
Man kan selvfølgelig også koble den til strøm fra motorcyklen, og da den kan tåle i omegnen af 6-20 volt behøver man ikke spændingsstabilisatorere og andre besværligheder.

Skærmen er i gråtoner og ikke voldsom stor sammenlignet med andre GPS'er man kan få i dag, men jeg har aldrig haft problemer med at læse kørevejledningerne.

Til montering på styret kan man få nogen meget praktiske holdere fra RAM Mount.

En rigtig rar feature, som jeg ikke har set implementeret lige så smart på andre GPS'er(*) er, at man kan designe sine ruter semi-manuelt: Man vælger et startpunkt, og så scroller man ellers rundt på kortet og sætter via-punkter. Når man er færdig kan man enten køre med bare en retningspil pegende mod næste via-punkt, eller man kan få GPS'en til at guide på sædvanlig vis ad vejene gennem alle punkterne.
Det er en rigtig god løsning på det klassiske GPS-på-motorcykel-problem: At man kun bliver ledt af den hurtigste/korteste rute, og ikke via alle de interessante omveje ;-)
(* jeg kunne dog forestille mig at fx. Garmin Quest kan det samme)

Som Søren også har bemærket, er det ikke verdens bedste GPS i dag, men den kan købes ret billigt, og har bestemt nogen MC-egnede kvaliteter!

Senere har jeg anskaffet mig en Garmin StreetPilot 2610 med trykfølsom farveskærm og tale. Den kan jeg nok lokkes til at skrive lidt om også, men lige nu skal jeg sove...

-Kåre
aakmann

Har i erfaring med Garmin Quest

Indlæg af aakmann »

Hej
jeg er på udkig efter en gps'er til transalperen og kunne godt tænke mig at høre om erfaringer. Jeg har kigget lidt på Garmin Quest og eventuel Quest 2 med mere hukommelse. Er der nogen der kender til den og om den uden problemer kan monteres på styret. Jeg ved at TOMTOM laver en TomTom rider som også kan bruges, men den ser noget større ud og er ikke så handy og vandtæt som quest.
Hvis i har nogle gode erfaringer med mm så skriv det endelig, da det er noget af en investering for en fattig studerende som mig.
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Har i erfaring med Garmin Quest

Indlæg af Nejmann »

aakmann skrev:Jeg har kigget lidt på Garmin Quest og eventuel Quest 2 med mere hukommelse. Er der nogen der kender til den og om den uden problemer kan monteres på styret.
Jeg har aldrig prøvet en Quest i 'real life', men jeg har da set nogen stykker monteret på motorcykler. Touratech laver nogen beslag der skulle være rigtig gode, men desværre også dyre. Find mere på http://www.touratech.de/shop/enter.html?lang=en-us

Til min egen Garmin 2610 har jeg en plastikholder og et RAM-mount, og det fungerer også rigtig fint. Google fandt denne løsning til Quest.

-Kåre
aakmann

Garmin Quest

Indlæg af aakmann »

Hej igen
Tak for de gode links mht holdere til mc. Jeg har kigget lidt på siderne og ja, de ser da gode ud dem fra touratech men de er godt nok også dyre. Samtidig så er der ikke strøm og audio stik på dem. Dem skal man så til at have ved siden af, hvilket lige pludselig koster små 800 kr. Alt i alt kommer sådan et sæt til at koste ca. 2000 kr så, puhadadada.
Jeg har kigget lidt på Garmins hjemmeside og fundet deres standard holder med ledninger, strøm og data til 699,- hvilket jo er noget billligere. Kvaliteten er nok ikke helt så god, men når prisen er 1/3 så er der noget der taler for at købe denne standard løsning.
Så det bliver sikkert det jeg får købt.

Når jeg er kommet videre i sagen, ja så vender jeg naturligvis tilbage med nyt.
aakmann

garmijn quest 2

Indlæg af aakmann »

Ja så har jeg nu haft min gps garmin quest 2 et lille stykke tid, og jeg må nok sige at den lever fuldt op til mine forventninger. Den er lille og kompakt, nemt betjent og anvisningerne er ganske gode. Kører man forkert er den hurig til at beregne en ny rute og den er alt i alt ganske godt til brug på mc.
JEg har købt den originale mc-holder fra quest og den virker ganske fin. Der skal dog laves en plade eller beslag til at fastmontere den på mc'en, men det er ganske let gjort.
Nu glæder jeg mig til at få den testet godt og grundig her på en længere tur til sommer...

Men rigtig god sommer til i andre
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Nyhed fra Garmin

Indlæg af Nejmann »

For lige at holde emnet opdateret:

Garmin har lige lanceret en ny gps kaldet Zumo, særlig designet til motorcykelbrug. Og den ser rigtig fed ud!

Et par highlights:
Touch-skærmen er designet til brug med handsker, og knapperne sidder på venstre side.
Der er indbygget batteri (tre timer).
Man kan fortælle gps'en hvor langt man kan køre på en tankfuld benzin. Kan man ikke nå frem til målet uden at tanke, så leder den selv efter benzinstationer langs ens rute !
Indbygget bluetooth - kan både 'snakke' med bluetoothtelefoner og -hjelheadsets.
Understøtter 'hjemmelavede' POI-filer.
Kan afspille MP3 fra SD-kort.

Jeg tror jeg begynder at spare op nu ;-)

-Kåre
Senest rettet af Nejmann 31. jul 2006, 21:47, rettet i alt 1 gang.
GamleOle
Indlæg: 17
Tilmeldt: 31. jul 2006, 14:55
Geografisk sted: Mariager

Garmin Quest 2

Indlæg af GamleOle »

Hej rødder!
Hvor køber man ovennævnte billigere end DKK 5149,-??
Det ser ud til at det er den rigtige løsning?

mvh GamleOle
Rigtige mænd kører 500 cc cross!!
Nu med sidevogn!!
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Garmin Zumo

Indlæg af Nejmann »

Hej Ole

GPS Warehouse i England plejer at være ret billige, men Zumo er der ingen pris på endnu. Den 'udkommer' tilsyneladende først til oktober i europæisk version.

-Kåre
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Zumo

Indlæg af Søren Dahl »

Det lyder til at være et yders spændende produkt. Den amerikanske version er prissat til omkring 6000 Ddk.

Jeg ringede lige til GPS warehouse i dag, og de kunne desværre ikke sige noget om prisen endnu. Der står godt nok at man skal ringe for prisen, men de kender den desværre ikke endnu - vi venter i spænding. Jeg ringede til garmin i dag - de mente at den vejledende pris her i Ddk ville ligge på omkring 7K, hvilket jo også passer med at man kan få den for ca 6 K på nettet. Prisen på en gps 2610 (den model du købte kåre, ikke sandt?) er på 519,98 £ hvor meget billigere er det, end da du købte din Kåre? (hvis den da overhovedet er faldet i pris)

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Zumo

Indlæg af Nejmann »

Søren Dahl skrev:Prisen på en gps 2610 (den model du købte kåre, ikke sandt?) er på 519,98 £ hvor meget billigere er det, end da du købte din Kåre?
Jeg købte min "StreetPilot 2610 Bike Bundle" for £599.99 - og det var altså med kabel og RAM-mount til MC. Så den er ikke faldet helt vildt på de 15 måneder der er gået.

Og så kan det være at din opringning fik vækket GPS Warehouse. I hvert fald optræder Zumo 550 Europe nu på deres side til en pris på £579.99!

-Kåre
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Garmin GPSmap 76CSx

Indlæg af Veset »

Jeg har købt en Garmin 76CSx, og den er jeg godt tilfreds med, den kan det meste og lidt til. Den har den nye SIRF III chip, der bl.a. gør at den er meget hurtig, og kan bruges i tæt skov.
Købte den på nettet hos aspidshop i Portugal. Samtidig har jeg købt City Navigator Europe v8 til den, det blev købt hos T-Svansen.
Derudover har jeg købt en passende styrholder hos Touratech i Tyskland.

76CSx + cigaretstik : 4473,- inkl. forsendelse
City Navigator Europe v8: 799,-
Touratech styrholderen: 476,- inkl. forsendelse

Dvs alt i alt har jeg givet: 5748,-

Se mere om enheden her: http://www.garmin.com/products/gpsmap76csx/
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Garmin Zumo 550

Indlæg af Søren Dahl »

Nogle her på forum som (har) prøvet/ejer Zumo 550?

Jeg søger erfaringer med ovenstående GPS, da jeg påtænker mit at investere næste år, men vil gerne høre noget mere om den inden da, eller eventuet prøve den før jeg køber.

Hvis noge af Jer på forum køber en, vil jeg da MEGET gerne høre nærmere ;-)

Mvh Søren
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Zumo 550

Indlæg af Søren Dahl »

Stadig ingen som har prøvet denne gps?

Mvh Søren
Besvar