Side 1 af 1

Optimus multibrænder

: 03. jun 2020, 16:29
af Lasse Pedersen
Goddag HARK

Som tiden går får man mere og mere med på tur!
Det seneste virkelig gode og funktionelle jeg har købt:

Optimus multibrænder og en løs Trankia skål til at udskifte stativet på optimus brænderen, borede et ekstra hul i under skærmen (brug et tyndplade konfus bor) lidt filearbejde, en kædesave til er god, det virker rigtig rigtig godt, både med benzin 100 og 95 oktan, flydende gas virker også kanon ( der er holdere på slange forskrugningen) så gas "flasken" kan stå på hovedet, altså ikke de store gas fryse problemer.

Lige nu er de til en god pris hos spejtersport !!

Shelterne ligger jo der ude!!

Re: Optimus multibrænder

: 20. jun 2020, 22:38
af Bønne
Tillykke med den :ok:

Som du ved kører jeg også med flydende brændstof, gamle brændere, Primus, Optimus, Radius osv. på petroleum, samt multifuel brænder Optimus Nova+.
De gamle der kun kører på petroleum giver mest varme, 3000W, multifuel brænderen "kun" 2800W, men indbygger man den i en Trangria som du har gjort, holder den jo på varmen :ok: Der findes faktisk en Trangria model der er beregnet til indbygning af multifuelbrænder, så man behøver ikke selv bore og file.

Mht. brændstof på multifuel brænderen, bruger jeg Alkylat benzin (Aspen el.lign.), det lugter ikke og har ikke alle de additiver som almindelig benzin har. Jeg har prøvet med almindelig benzin, men pga. lugten mistede jeg appetitten inden maden var færdig :opkast:

Jeg har også kørt på petroleum på multifuel brænderen, men så koksede den til. Tror det er fordi den som multifuel er et kompromis i dysen, dvs. den brænder ikke optimalt på noget af det og på petroleum sætter den så koks. Den gør det også lidt med benzin, men ikke lige så udpræget. Koksen sætter sig nede i brænderen, hvor man ikke kan komme ind og rense. Men kokser den til, kan man rense den med karburatorrens, jeg plejer at bruge LiquiMoly. Reguleringsdysen kan jo skrues ud og renses manuelt og når det er gjort, fylder jeg rens i flasken og pumper tryk på. Hvis der er lidt hul igennem, pumper jeg bare til det kommer op af dysen. Er den helt stoppet, pumper jeg mere tryk på og i begge tilfælde lader jeg den så stå til næste dag, derefter skiller jeg den ad og blæser den igennem med trykluft. Når der er hul igennem, starter jeg den op på karburatorrensen og lader den køre på det i 10 minutter, hvorefter jeg skifter tilbage til normalt brændstof, så kører den en periode igen :ok: :-D