Oksygensensor

Spørgsmål eller tips.
Besvar
rogerknudsen

Oksygensensor

Indlæg af rogerknudsen »

Kan ikke se at dere har noe emne som har beskrevet problemet med ujevnt drag på Varadero ved lave turtall. Merkelig, for dette har vært en gjenganger på vårt norske forum.
Løsningen på problemet er enkel. Trekk ut kontakten for oksygensensor (miljøtull) og sett inn en blindplugg med motstand. Denne kan kjøpes ferdig på eBay, bare søk på "Oxygen o2 sensor eliminator Honda Varadero".
Sjekk gjerne ut tråden på vårt norske forum: http://213.225.89.160:8080/adventure/in ... opic=393.0

Jeg har nå kjørt 3000 km med løsningen, og forbedringen er meget bra. Ikke lenger noen rykking som må kompenseres med clutchbruk ved lave turtall.
Den billigeste og beste oppgraderingen jeg har gjort så langt :-D .

Her sitter kontakten.
Billede
Billede
Brugeravatar
kjelde
Geografisk sted: vamdrup

Re: Oksygensensor

Indlæg af kjelde »

Hej rogerknudsen

Mange tak for oplysningen. Lige netop det problem har jeg, så jeg er meget taknemelig for dit indlæg :ok: . Jeg har allerede bestilt den på E-bay til 145 kr. incl forsendelse.
Hilsen Lars
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
Brugeravatar
Bønne
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Hej Lars

Det er ikke sådan at du kom til at bestille to, nu du var igang :?:

Jeg kunne også godt bruge én :lol: .

Egentlig har jeg aldrig tænkt på om det var noget man kunne ændre på, har nok altid bare regnet det for noget
den model skulle gøre, måske fordi det er begrænset hvad man selv kan "pille" i på den, og så har jeg nok forventet
at den var optimeret fra ny af (hvilket den jo egentlig også er, bare i en anden retning).

Men hvis i andre har haft samme opfattelse, er det måske derfor der ikke har været skrevet om det før, i hvert
fald skal Roger have mange tak for at gøre opmærksom på det, greit :ok: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

Hej Bønne

Nej har kun bestilt en og har fået mail at den er sendt.
Jeg troede også at det bare var noget man skulle leve med, så jeg blev meget glad da jeg så indlægget fra Roger :-D
lars kjelde
En smøg forkorter ens liv med 2 min-en dobbelt whiskey med 4 min-at gå på arbejde med 8 timer
rogerknudsen

Indlæg af rogerknudsen »

Fra fabrikken er ECU (Electronic Control Unit) programmert for to moduser.
Normal modus som behandler informasjon fra flere sensorer bortsett fra oksygensensor, og så gir motoren rett blanding.
Så har vi miljømodusen der tilbakemelding fra oksygensensor benyttes. ECU settes i ”miljømodus” under tomgang og lavt/konstant turtall. Modusens eneste formål er å holde motoren så vidt i live for å redusere utslipp til et minimum jf. våre strenge utslippsnormer. Resultatet er da at biken kjører rykkete i denne modusen.
Som en ikke hysterisk ”miljøaktivist” velger jeg derfor å gjøre noe med dette.
For at ikke ECU skal gi en alarm for manglende oksygensensor må puggen på plass (egentlig bare en motstand på 325 ohm).
Personlig har jeg ikke merket noe økt forbruk av drivstoff som følge av modifikasjonen.
Lovligheten av dette kan vel diskuteres, men det er jo et faktum at dersom man kjøper en Power Commander til biken, så følger det med en slik plugg på kjøpet.
At jeg bidrar til litt global oppvarming og følgelig en lengre MC-sesong her nord, ser jeg på som en ren bonus :-D .
Brugeravatar
kjelde

Indlæg af kjelde »

købte stikket på E-bay http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT d. 6. - fik den med posten i går og monteret i dag. Og sikke en fornøjelse. Den ujævne motorgang ved lave omdrejningstal er nu helt væk. :ok:
Tak til Roger for oplysningerne. :-D
lars kjelde
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Det lyder jo lovende, jeg har også fået oprettet mig og bestilt et stik.
Så nu venter jeg bare på det dukker op om et par dage.
Bønne

Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Så har jeg også fået mit stik (i går), og monteret det, og det giver da godt nok en forskel.
Den kan nu køres noget længere ned i omdrejninger før den begynder at "ruske", og nu er det kun
transmissionen der gør det, hvor det før må have været motorgangen der var skyld i det.

Forsinkelsen når man havde motorbremset og så gav gas (må være det nordmændene kalder for "nyssing"),
er tilsyneladende også forsvundet, så alt i alt har det givet en meget mere smidig motor og en roligere
kørsel ved lave omdrejninger :ok: .
Bønne

rogerknudsen

Indlæg af rogerknudsen »

Bønne skrev:Så har jeg også fået mit stik (i går), og monteret det, og det giver da godt nok en forskel.
Den kan nu køres noget længere ned i omdrejninger før den begynder at "ruske", og nu er det kun
transmissionen der gør det, hvor det før må have været motorgangen der var skyld i det.

Forsinkelsen når man havde motorbremset og så gav gas (må være det nordmændene kalder for "nyssing"),
er tilsyneladende også forsvundet, så alt i alt har det givet en meget mere smidig motor og en roligere
kørsel ved lave omdrejninger :ok: .
Bytte av Cush drive rubber set kan nok hjelpe på transmisjon. Der er noen som mener at bytte bør gjøres samtidig med bytte av kjede/drev.
https://www.davidsilverspares.co.uk/XL1 ... art_25811/
Billede
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Det har jeg godt set et sted, men jeg tror nu ikke den fejler noget på min efter kun 33000 km. Nu var det også lidt
af en provokation jeg lavede, for at teste forskellen fra før, med sensor, til nu, uden sensor. "Ruskeriet" begynder
nu først når den når under 1500 omdrejninger i 6. gear, hvor det før kom ved godt 2000 omdrejninger. Samtidig er
det ikke nær så kraftigt som før, så det kan jeg sagtens leve med, normalt kører jeg den jo ikke så langt ned, men
skifter et gear eller to ned i stedet :-D .
Bønne

Besvar