Varadero tændrør.

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
iver
Geografisk sted: Skanderborg

Varadero tændrør.

Indlæg af iver »

Hej alle.

En af mine bekendte der kører Varadero vil gerne have nye tændrør i, så lige lidt spørgsmål dertil.
Er det svært at komme til dem?
Hvilke ville du anbefale?
Hvilke skal man købe hvis det skal være almindelige NGK.
Hvad skal elektrode afstanden være?
Hvad koster det at få dem skiftet på et værksted? Jeg regner med at blive afregnet i varme nachochips og guacamole, men kunne være rart at vide om jeg skal brokke mig højlydt hvis portionerne er for små, eller der er for lidt ost på :twisted:

Håber at høre fra nogle af Varaderokørerne.Mvh Iver

Ps. Hvis der er andet vi skal vide Tryksen må du selv lige skriver her i tråden....
Fuck Chrome.
HARK Rules
Tryksen

Re: Varadero tændrør.

Indlæg af Tryksen »

Ved sku ikke om der er mere guacamole :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tror det er ok at komme til, men ved ikke helt hvad der skal bruges at nøgler (faste, top.... :kylling: )
Brugeravatar
Bønne
Geografisk sted: Svinninge

Indlæg af Bønne »

Hej Iver

Det forreste tændrør kan du umiddelbart komme til forfra, ved det bagerste skal du som minimum have løftet
tanken bagi. Der sidder et "tankløfter-værktøj" under sadlen.

Hvis det er en karburatormodel hedder tændrøret NGK DPR8EVX - 9, afstand 0,8-0,9, og de skal skiftes for
hver 24000 km.

Hvis det er en indsprøjtningsmodel hedder de NGK IJR8B9 (Iridiumrør), og de skal bare sættes i som de er, skal
skiftes for hver 48000 km.

Prisen kan jeg ikke svare på, jeg har aldrig betalt min forhandler med Mexikansk mad :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
iver

Indlæg af iver »

Tak for det Bønne, det var lige den viden vi manglede :ok:

Og Tryksen, der er vist tilbud på avocado den dag vi skal ordne det, så du kan nå og lave en ny portion ;-) Jeg har lidt tændsrørsnøgler, men ellers er den der følger med i cyklens værktøjssæt sikkert bedst, eller bruger vi den der følger Africaneren. Men det ser ud til at det ikke er lige forestående, med de serviceintervaller Bønne foreskriver, men hvis du vil have dem skiftet gør vi det!

Mvh Iver.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Hej

Det var så lidt Iver.

Men jeg glemte lige tilspændingsmomentet på tændrørene, det er 14 Nm.

Nu ved jeg ikke hvor mange km Tryksens Vara har kørt, men jeg fik her under vinteropbevaringen

udført 48000 km service, og derfor også skiftet tændrør. Nu så jeg ikke de gamle, men

mekanikeren sagde at de stadig lignede nye efter 48000 km :ok:
Bønne

Rotax 655

Indlæg af Rotax 655 »

Lidt uden for emnet - men alligevel, har udprintet fra nettet en service manuel over Varadero XL 1000V (det er den "rigtige" model fremstillet i Japan) altså karburator modellen. Manualen er engelsk men mange fine tegninger og forklarende billeder. Den fylder to A4 ringbind (medfølger) og er vel på 500 sider m. print på kun den ene side af papiret.

Prisen er: gratis, skriv her hvis du vil have den - den går til den første SD01 ejer der henvender sig.

vh Leif
jens

Indlæg af jens »

Rotax 655 skrev:Lidt uden for emnet - men alligevel, har udprintet fra nettet en service manuel over Varadero XL 1000V (det er den "rigtige" model fremstillet i Japan) altså karburator modellen. Manualen er engelsk men mange fine tegninger og forklarende billeder. Den fylder to A4 ringbind (medfølger) og er vel på 500 sider m. print på kun den ene side af papiret.

Prisen er: gratis, skriv her hvis du vil have den - den går til den første SD01 ejer der henvender sig.

vh Leif
Hej Leif
Den er jeg da meget interesseret i. :lol: Send mig gerne en besked med porto pris så sender jeg min adresse.
Hilsen Jens
Tryksen

Indlæg af Tryksen »

Halløj i To tændrørs freaks :-D

Tusind tak for svarene. Min Vara har kun gået 14000k. Den har dog et lille minus - den sætter af og til ud - hvorfor jeg troede at tændrørerne trængte til afløsere... men selvom det har været blandet kørsel - kun i DK, så er der da et stykke op til de 48000 du ref. til Bønne. Har du haft lignende problemer med din maskine?

Det kommer som regel hvis jeg over en længere strækning 7-10 km har ligget nogenlunde på samme omdrejningstal. Når jeg så fx. stopper ved et kryds og skal sætte igang igen - ja så går maskinen ganske enkelt ud...., det er ikke et problem at starte den igen, men det har ved flere lejligheder været lidt noget p.., bl.a. i en stor rundkørsel, hvor jeg bare tager gassen af, passer ind i trafikken og gør klar til at køre hele vejen rundt, godt med regn, lidt ned i kurven - og bang tju..... tror jeg var forberedt for jeg når at trække koblingen efter en minimal udskridning fing2

Hvem kender problemet :?: og er der evt. en løsning. Bent fra ProBike mener at nye udstødninger kan være en løsning, men men men :shock:
Rotax 655

Indlæg af Rotax 655 »

Hej Tryksen

Min Varadero gik helt ad h... til efter den havde stået stille i flere år inden købet, fik det råd af Lars Kelde at købe et tilsætningsstof med rensende virkning af indsprøjtning og karburator. Det gjorde jeg så og efter en 4-5 tanke benzin med tilsætnings midlet ( 4 x 80 kr )var problemet væk - en billig metode der ikke kan skade - prøv det.

PS er der en hane i hver side af tanken - er det jo rigtig smart at de er åbne begge to, :oops: specielt hvis man har en nedlægning i en kurve og ikke meget benzin i tanken - citat fra Bent Probike
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Hej Tryksen

Den med nye udstødninger vil jeg betegne som noget fordrukken sludder :roll: . Havde han lige en udstødning liggende han ikke kunne komme af med fing2 :?: Selv min kone sagde, da jeg fortalte hende om det, "hvad fanden er det for et fjols, det kan da ikke have noget med det at gøre", jeg giver hende ret i begge dele...

På spørgsmålet om jeg har det samme problem; nej og jo. Min dør ikke, men jeg har engang imellem et udsæt efter jeg har motorbremset ned i gear, og så giver gas igen, og nogen gange ved de lave gearskift. Det er et ikke helt ukendt fænomen, nordmændene kalder det for "nyssing", jeg vil hellere kalde det "hosten". Men måske det bare er en "light" udgave af dit problem :?:

Efter jeg havde monteret "Oxygeneliminator"-stikket som beskrevet i tråden: viewtopic.php?f=4&t=2052&p=14416&hilit=roger#p14416, syntes jeg umiddelbart ikke at have problemet længere, men det er der altså stadig. De lave omdrejninger er dog stadig markant bedre med end uden stikket.

Hvad årsagen til begge problemerne er ved jeg ikke, men det virker som om det er et parameter der "falder ud" et øjeblik, som så får motorstyringen til at lave et "udsæt".

Et andet problem jeg har haft siden cyklen var ca. 3 mdr. gammel, hvorfor det ikke kom før er uvist, er at en gang imellem når jeg drejer tændingsnøglen sker der ingenting. Lamperne tænder, men benzinpumpen kører ikke, og FI-lampen slukker ikke. Både forhandleren og Honda mente det var benzinpumpen der var fejl på, og skiftede den på garantien, men det hjalp ikke, og så var de på bar bund. Honda kunne åbenbart ikke hjælpe yderligere :roll: , og så blev det aldrig til mere. På Varadero Int. Forum, eller var det XRV.org, fandt jeg omtale af problemet, også på andre Hondaer, samt forskellige teorier på årsagen der mest gik på: elektriske-/radio-signaler der forstyrrede "antennen" i tændingslåsen, især ved montering af metaldele tæt på tændingslåsen samt defekt puls generator/sensor.

Jeg har fundet ud af at hvis jeg, når den ikke slukker FI-lampen, trykker kort på startknappen så motoren roterer lidt, og derefter slår tændingen fra (på dødemandsknappen), og til igen, så fungerere det igen normalt.

Også her virker det som om der er et parameter der udebliver når nøglen bliver drejet, så startsekvensen i motorstyringen ikke aktiveres. Måske det i virkeligheden er ét og samme problem, da det kun ser ud til at være ved stilstand/tomgang det viser sig :?:
Bønne

Brugeravatar
Nikolajsen
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Bønne: prøv en gang at nævne pick up spolen, næste gang du er hos din Honda mekaniker, hvis han ikke reagerer, så prøv at snakke med Holtug MC om dette problem, og før omtalte spole.
Det minder meget om noget min fejlede fra næsten ny, og problemet blev kun værre. Dog gjorde min det, at den ikke slukkede HISS lampen.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Tryksen

Indlæg af Tryksen »

Halløj på Tråden

Mht omtalte Oksygensensor, er det bare noget man kan skifte og mener i at jeg skal undlade at skifte tændrør og så starte med at udskifte stikket :?: Er det noget man selv kan gøre eller er det noget Honda værksted skal gøre!!! :snydt:

Kan ikke huske hvem der nævner det - tror det er dig Bønne - der skriver at det først startede efter ca. 3 måneder. Min har gjort det hele tiden og da den havde kørt ca. 4 km eller der omkring da jeg hentede den, så kan man vel godt sige at den kun var lidt brugt :mrgreen:

Er der steder ud over E-bay hvor man kan købe stikket. Da jeg skal med til SV om 10 dage ville jeg gerne se om jeg kunne løse problemet inden :!:
Brugeravatar
Bønne

Indlæg af Bønne »

Stikket hjælper ikke på dit problem. Og jeg tror heller ikke det hjælper at skifte tændrør.

Det stikket hjælper på er "ruskeriet" ved kørsel ved lave omdrejninger, som gør at man f.eks. må bruge koblingen meget
ved kø-kørsel, henviser til tråden jeg refererer til i mit tidligere indlæg, der kan du også se billeder af hvor
stikket sidder. Du kan sagtens selv udskifte det, tror heller ikke en forhandler vil lægge navn til det alligevel.

Jeg ved ikke om der er andre steder du kan købe det løst, normalt følger det med en PowerCommander, men kan altså
købes løst på Ebay.
Bønne

Tryksen

Indlæg af Tryksen »

Halløj Bønne

OK at det med stikket ikke hjælper på at den går i stå, men har du så eventuelt et andet forslag. Jeg syntes problemet er tiltagende, ellers er jeg bare begyndt at lægge mere mærke til det :-(

Det med ruskeriet syntes jeg ikke at jeg bemærker. Det er klart at hvis den kommer ned i meget lave omdrejninger, så rusker den, men det gøre alle motorer vel :?:

Sku jeg ha givet den væk til Kjelde da tid var... (han kunne godt bruge dækkene til at holde plastiken nede ved roerne - ja, og stellet det kunne han vel have fået skrotprisen for :shoot:

Er der nogle ture du deltager i i nærmest fremtid, så kunne du evt. køre en tur på bæstet :mrgreen:
Brugeravatar
iver

Indlæg af iver »

Hey der.....

Lige et skud i tågen! Jeg aner ikke en klap om det :!: , men hvis det nu er karburator modelen, kan det så være skidt i karburatoren? skal vi have bundskruen ud og rense dem, som Thomas Eriksen gjorde under generalforsamlingsfesten? Ved godt det er et skud i tågen :shoot:

Mvh Iver.

Ps. pas på vildfarne kugler....
Fuck Chrome.
HARK Rules
Besvar