På VFR.DK har der for kort siden været en debat tråd om emnet mht. nitte/lukket versus clips - desværre ligger den i det lukkede klubmedlems-område, så jeg kan ikke lige linke til den.
Men den overordnede holdning blandt "eksperterne" er, at der ikke anbefales clips - men enten lukket eller KORREKT nittet kæde.
Det understøttes bl.a af eksempler fra et ret rutineret medlems erfaringer fra banekørsel, hvor clips ikke holder.
Angiveligt fordi det især udsættes for belastninger ifm. at der hyppigt skiftes mellem motorbrems, fritløb og acceleration, hvorved leddet udsættes for "smæld" når kæden strammes.
Se også denne advarsel fra DID:
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... 28&lang=en
Important:
Installing the clip connecting link incorrectly may result in serious damage. For safety reasons, please note that clip connecting links are only suitable for speeds up to 80 km/h, and for the journey to your authorised workshop to have a rivet-type connecting link installed by a professional mechanic).
Ved så ikke om det skulle forholde sig anderledes med "all-road" maskiners brug - hvilket jeg ikke lige kan se.
Men man må vel samtidig anerkende rutinerede folk som Peter AT`s erfaringer - med evt. behov for at skulle skille det ad på en tur ude i terrænet.
Skulle jeg komme i en sådan en situation på min viffer ville jeg nok bruge min vejhjælp ... selvom det nok næsten er usandsynligt at jeg ville få behov for det på vifferen - og skulle det ske kan en lukket kæde skiftes ret simpelt på en VFR800 uden at pille bagsvingeren af

Jeg vil altid vælge en fabriks-lukket kæde som første valg eller evt. en professionelt nittet (hvor jeg har fuld tillid til den der nitter), da jeg ikke helt stoler på min egen evne til at nitte korrekt - og slet ikke med "hammer-metoden".
Jeg gider simpelthen ikke at ligge med "frisk" kørsel og tænke på om kæden kan knække.
Nikolajsen - 40.000 km på en DID X-ring kæde er ikke så ringe - jeg skifter også mellem 30 og 40.000 km, idet DID anbefaler udskiftning af O-ring efter 10.000 miles og 20.000 miles for X-ring kæder.
http://www.didchain.com/chainMaintenance.html - side 4.
Når man køber et DID kædekit - så følger der en guide med til at måle den gamle kædes slid og behov for udskiftning.
Umiddelbart virkede min ikke nedslidt efter ca. 32.000 km .... men valgte alligevel proaktiv skift inden en tur til alperne.
Det forreste kædehjul var efterhånden også gnavet godt ned.