skal købe nye dæk for første gang

Hvor tilfreds har du været med dit dæk?
Besvar
Brugeravatar
fruolsen
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. jul 2015, 08:21
Geografisk sted: Vendsyssel

skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af fruolsen »

Hej HARK - fik god hjælpe sidste jeg skrev, så nu prøver jeg lykken igen :-D

står og skal have nyt baghjul snarest.. det er slidt. Det er et Michelin 130/80 R17 M/C 65H - "tubeless on tube type RIM"
tænker at skifte begge..og få lidt mere vejgreb på grus - fik blod på tanden efter påskelørdag hos Peter i det sydvestjyske :-D

Jeg kører nok 85 - 90% på asfalt, men vil gerne have mere grusgreb . hvilke dæktype ville du vælge?

har fået anbefalet både T63 og TKC 80, men læste så et link her i forum, hvorfor jeg har fundet priserne på TCK70 i stedet for.

Når specifikation i HAYNES siger henholdsvis 90/90-21 54S og 130/80 -17 65S
kan jeg så godt anvende nedenstående dæk typer:

Michelin T63 90/90-21 TT 54S Forhjul, M/C TT 
Michelin T63 130/80-17 TT 65S Baghjul, M/C 

Continental TKC 70 90/90-21 TL 54T Forhjul TL 
Continental TKC 70 130/80-17 TL 65T M+S kendetegnet, Baghjul TL

Skal der andet end en slange til, hvis jeg skifter fra tubeless bagdæk eller kræver det helt nyt hjul?

Glæder mig til jeres input
fruolsen
hilsen fru olsen
Hondaxl650v
Suzuki Inazuma 250

Er du glad? Ja - Fint, Nej - kan du gøre noget ved det?
Ja - så gør det og bliv glad, Nej - så vær glad alligevel
Tidligere_medlem_1

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Om dækket kan køre uden slange, altså er et TL har ingen betydning i vores tilfælde. Vi skal have en slange i for at det er tæt, på grund af eger fælgene.

Jeg har selv lige sat et TKC70 på baghjulet og har kørt 406 km. på det nu. Kun asfalt.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af Nikolajsen »

Ja, du kan godt bruge de nævnte dæktyper.
Og nej, der skal som regel ikke andet end dæk og slange til (fælgbåndet bliver sjældent mørt, men det kan ske.)
Jeg ville, af de nævnte, vælge TKC 70, men kører også klart mest asfalt.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af Bønne »

Nej, nej og atter nej, man lægger ikke slange i et slangeløst dæk :!:

Medmindre dækket er beregnet til begge dele og således er mærket "TT/TL" (Tube Type/Tube-Less), som f.eks. en del af Michelins dæk er. Et dæk der kun er mærket TL, altså slangeløs, er ikke beregnet til at lægge slange i. Grunden er at i et slangeløst dæk er indersiden af dækket belagt med et lag gummi, som om slangen er vulkaniseret indvendig i dækket. Ved at lægge en slange i det, får man således faktisk to slanger i dækket, der så kan ligge og arbejde mod hinanden og generere varme, hvilket i værste tilfælde kan få dækket til at springe.

Ja, jeg ved godt man tidligere har gjort det konsekvent i bildæk, når man var punkteret, men det gør det ikke mere rigtigt, og så vidt jeg ved, er man da heldigvis også gået bort fra det de fleste steder.

Men som de andre skriver; pga. egerfælgene skal der slange i, og du skal dermed have et dæk der er mærket "TT".

Mht. størrelse siger Haynes ganske vist 130/80 bagpå, mens Michelins dækguide siger 120/90, begge dele er ok, men ikke større som f.eks. 140/80, dertil er TA´ens fælg for smal.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Tidligere_medlem_1

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af Tidligere_medlem_1 »

Der står også nogle kloge ord i denne tråd.
viewtopic.php?f=13&t=1773
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af Nikolajsen »

Bønne skrev:Nej, nej og atter nej, man lægger ikke slange i et slangeløst dæk :!:
Næ, ikke hvis man skal følge fabrikanternes anvisninger. Ja, der er en forskel, men i praksis sker der ikke noget ved det.... det siger erfaringen.
Jeg tror man skal lede længe efter en TA AT kører, der kører dækket så varmt at det betyder noget som helst.
Mig selv og flere andre har gjort det, uden problemer.
Men sådan er det jo med holdninger, og meninger :lol:
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
JP
Indlæg: 302
Tilmeldt: 16. aug 2007, 21:02
Geografisk sted: Nørager

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af JP »

Hej Olsen
Conti Escape synes jeg er et godt dæk, jeg kørte omkring 20000 km. uden at dækkene var skyld i nogen farlige situationer. Det var både på grus og asfalt. Har nu skiftet til Heidenau, det er mere groft og larmer ad g til på asfalt, men jeg synes det visuelt passer bedre til en Allroader.
Hilsen Jørn
Brugeravatar
M@X
Indlæg: 220
Tilmeldt: 12. aug 2013, 21:46
Geografisk sted: Sønderborg

Re: skal købe nye dæk for første gang

Indlæg af M@X »

Enig med Nicolajsen :beer:

Jeg har sidste år kørt Island rundt, tungt pakket på slangeløse dæk, MED slange i. Det sker der intet andet ved end at tegnebogen bliver en anelse tyndere fordi TL dæk plejer at koste lidt mere end samme dæk i TT.
Ofte har det været tilgængeligheden der afgør om jeg har kørt på den ene eller den anden type. Jeg vælger det dæk(mønster) jeg vil have. Har de det ikke i TT, så tager jeg det i TL i stedet for at vælge et andet mønster.
Jeg VIL have det mønster jeg har bestemt mig for.

SÅ ja, min erfaring siger mig osse at der sker intet ved at bruge TL dæk på egerfælge. Erfaring opsamlet gennem 38 år med gamle offroad motorcykler. 10 år med gadecykler. (Har altid haft flere ad gangen, men nu er gadecyklerne udfaset)
--
mvh M@X
Besvar