Høje knald i udstødningen - nul start?
Høje knald i udstødningen - nul start?
Hej
Har en transalp xl 650 v årg. 06
Ville ud at køre i lørdags og gav den vist for meget chooker, den knaldede højt 2 - 3 gange, men nu vil den bare ikke starte og det er da egentligt lidt surt når solen skinner og jeg gerne vil ud at køre!
Har fulgt proceduren efter manualen ved drukning, men det hjalp ikke.
Er der nogen af jer, der kender problemet og evt. kan give et godt råd?
Har en transalp xl 650 v årg. 06
Ville ud at køre i lørdags og gav den vist for meget chooker, den knaldede højt 2 - 3 gange, men nu vil den bare ikke starte og det er da egentligt lidt surt når solen skinner og jeg gerne vil ud at køre!
Har fulgt proceduren efter manualen ved drukning, men det hjalp ikke.
Er der nogen af jer, der kender problemet og evt. kan give et godt råd?
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Siger den slet ingen ting? hvis ikke, kan det muligvis være startspærren.
Har du tjekket at startspærre lampen slukker?
Nogen gange når jeg skal starte min, vil startsrærren ikke "slå fra", og så kan man jo ikke starte
Jeg ved ikke hvorfor den gør sådan, men jeg har indtil nu klaret det ved at slå tænding til og fra, indtil den slukker lampen.
Det plejer ikke at være et problem hvis den "kun" er druknet. Bare fuld gas, og kør med starteren indtil den starter.
Ellers kunne det godt lyde som noget tænding der mangler, CDI, tændrør sikring osv.
Har du tjekket at startspærre lampen slukker?
Nogen gange når jeg skal starte min, vil startsrærren ikke "slå fra", og så kan man jo ikke starte

Jeg ved ikke hvorfor den gør sådan, men jeg har indtil nu klaret det ved at slå tænding til og fra, indtil den slukker lampen.
Det plejer ikke at være et problem hvis den "kun" er druknet. Bare fuld gas, og kør med starteren indtil den starter.
Ellers kunne det godt lyde som noget tænding der mangler, CDI, tændrør sikring osv.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Den trækker stemplerne godt op og ned med starteren, men starter ikke!Nikolajsen skrev:Siger den slet ingen ting? hvis ikke, kan det muligvis være startspærren.
Har du tjekket at startspærre lampen slukker?
Nogen gange når jeg skal starte min, vil startsrærren ikke "slå fra", og så kan man jo ikke starte![]()
Jeg ved ikke hvorfor den gør sådan, men jeg har indtil nu klaret det ved at slå tænding til og fra, indtil den slukker lampen.
Det plejer ikke at være et problem hvis den "kun" er druknet. Bare fuld gas, og kør med starteren indtil den starter.
Ellers kunne det godt lyde som noget tænding der mangler, CDI, tændrør sikring osv.
Har du checket at lampen for startspærren slukker? Hvis startspærre
lampen ikke er slukket er der ingen gnist på tændrørene selv om starteren
får motoren til at rotere lystigt rundt.
Det er før set at en svømmer ventil (i karburatoren) hænger fast efter
længere stilstand og "drukner" motoren næsten uanset hvad man gør.
Hvis det ("drukning") er tilfældet vil der formodentlig brede sig en tydelig
benzin-hørm fra udstødningen. Det kan være nødvendigt at adskille og
rense svømmer ventilerne hvis man ikke på anden måde kan få dem til
at løsne sig (forslag: At daske på svømmerhusene, lægge maskinen ned
på siden nogle gange, hoppe vildt og voldsomt på maskinen så den
gynger som en rodeotyr i brunst).
Man kunne måske også afmontere slangen fra tanken og skiftevis puste
og suge i den for at løsne svømmerventilerne. (Et uafprøvet tanke
eksperiment, husk at benzin er temmelig usundt/giftigt).
ADVARSEL: Hvis man tager slangen af tanken er der risiko for benzin
ud over det hele, benzinhanen åbner så vidt jeg husker automatisk
ved hjælp af vaccum der leveres lige så snart motoren drejer rundt.
Så hvis man forsøger at starte uden benzinslangen monteret skal man
sørge for at blokere den ellers åbne tankstuds. Feks. med en stump
benzinslange lukket med en passende dims/prop i den anden ende.
lampen ikke er slukket er der ingen gnist på tændrørene selv om starteren
får motoren til at rotere lystigt rundt.
Det er før set at en svømmer ventil (i karburatoren) hænger fast efter
længere stilstand og "drukner" motoren næsten uanset hvad man gør.
Hvis det ("drukning") er tilfældet vil der formodentlig brede sig en tydelig
benzin-hørm fra udstødningen. Det kan være nødvendigt at adskille og
rense svømmer ventilerne hvis man ikke på anden måde kan få dem til
at løsne sig (forslag: At daske på svømmerhusene, lægge maskinen ned
på siden nogle gange, hoppe vildt og voldsomt på maskinen så den
gynger som en rodeotyr i brunst).
Man kunne måske også afmontere slangen fra tanken og skiftevis puste
og suge i den for at løsne svømmerventilerne. (Et uafprøvet tanke
eksperiment, husk at benzin er temmelig usundt/giftigt).
ADVARSEL: Hvis man tager slangen af tanken er der risiko for benzin
ud over det hele, benzinhanen åbner så vidt jeg husker automatisk
ved hjælp af vaccum der leveres lige så snart motoren drejer rundt.
Så hvis man forsøger at starte uden benzinslangen monteret skal man
sørge for at blokere den ellers åbne tankstuds. Feks. med en stump
benzinslange lukket med en passende dims/prop i den anden ende.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Hej og tak for jeres råd.yaknudsen skrev:Helt åbenlyst korrekt observeret.tingtilsalg skrev:Men eftersom der kommer høje knald i udstødningen så må der jo være gnist i tændrørene.Men måske kun periodisk
Kontaktede min mekaniker, der sagde: "drukning med knald på det kan tændrørene ikke komme sig over, så prøv at skifte dem". Det gjorde en kammerat og mig så igår og nu starter den fint igen.
Super dejligt at du fik gang i den igen.
Lidt sjovt med historien om at tændrrør der har været med til en "drukning" med knald på ikke kan "komme sig".
De mange gange jeg har prøvet det - har tændrørene klaret den i fin stil. Men måske var tændrørene bare bedre i gamle dage.
Lidt sjovt med historien om at tændrrør der har været med til en "drukning" med knald på ikke kan "komme sig".
De mange gange jeg har prøvet det - har tændrørene klaret den i fin stil. Men måske var tændrørene bare bedre i gamle dage.

Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
- Nikolajsen
- Indlæg: 1598
- Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
- Geografisk sted: Hedehusene
- Kontakt:
Jo, tændrør kan godt kortslutte og "brænde af" ved drukning o.lign. Men det er nok ikke de høje knald der er skyld i
det, de er en følgevirkning af at tændrørerne kortslutter.
Det kan også ske ved overophedning som da jeg i vinter ved et uheld kom til at hælde petroleum på min vintercykel
(CB 650).
Selv om jeg fortyndede det, så den kunne køre på det uden at tændingsbanke alt for meget, kunne den på trediedagen
ikke starte. Men efter at have skiftet alle fire tændrør kørte den igen. De var simpelthen kortsluttet pga. den ekstra varmeudvikling.
det, de er en følgevirkning af at tændrørerne kortslutter.
Det kan også ske ved overophedning som da jeg i vinter ved et uheld kom til at hælde petroleum på min vintercykel

Selv om jeg fortyndede det, så den kunne køre på det uden at tændingsbanke alt for meget, kunne den på trediedagen
ikke starte. Men efter at have skiftet alle fire tændrør kørte den igen. De var simpelthen kortsluttet pga. den ekstra varmeudvikling.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Våde tændrør
Ja, det kan jeg bekræfte.
Og det kan "Asbøg" så også, nu
Jeg var faktisk lige ved at skrive et indlæg:
(Prøv med 4 nye tændrør. Det er før set, at våde tændrør ikke kommer til live igen).
Det er jo så nemt og uforpligtende, at komme med her bagefter
Om tændrørene dør fordi de bliver våde, eller de bliver våde fordi de er færdige, ved jeg ikke?
Selv kører jeg omkring 12.000 km. på et sæt NGK tændrør, så bliver de skiftet.
"Asbøg" Hvor meget havde dine tændrør kørt?
Og det kan "Asbøg" så også, nu

Jeg var faktisk lige ved at skrive et indlæg:
(Prøv med 4 nye tændrør. Det er før set, at våde tændrør ikke kommer til live igen).
Det er jo så nemt og uforpligtende, at komme med her bagefter

Om tændrørene dør fordi de bliver våde, eller de bliver våde fordi de er færdige, ved jeg ikke?
Selv kører jeg omkring 12.000 km. på et sæt NGK tændrør, så bliver de skiftet.
"Asbøg" Hvor meget havde dine tændrør kørt?
Re: Våde tændrør
Ved det ikke, men ved sidste service 13332 km. forsinket skulle ha´været ved 12000 km går jeg ud fra de blev skiftet og blev de det har de kun kørt under 1000 km.Lykkedal skrev:Ja, det kan jeg bekræfte.
Og det kan "Asbøg" så også, nu
Jeg var faktisk lige ved at skrive et indlæg:
(Prøv med 4 nye tændrør. Det er før set, at våde tændrør ikke kommer til live igen).
Det er jo så nemt og uforpligtende, at komme med her bagefter
Om tændrørene dør fordi de bliver våde, eller de bliver våde fordi de er færdige, ved jeg ikke?
Selv kører jeg omkring 12.000 km. på et sæt NGK tændrør, så bliver de skiftet.
"Asbøg" Hvor meget havde dine tændrør kørt?