Hvor længe holder et tændrør

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Rotax 655

Hvor længe holder et tændrør

Indlæg af Rotax 655 »

Jeg lure på hvor længe et tændrør holder, før det fornuftigt at udskiftet det for driftsikkerhed og bedste ydelse - NGK Iridium naturligvis :-D
fandt i øvrigt denne side der meget udførlig beskriver tændrør m. tabeller for omsætning og forklaring om varme og kolde tændrør. Set bort fra det latterlige nick, den er go nok: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/tendror.php
Brugeravatar
yaknudsen
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor længe holder et tændrør

Indlæg af yaknudsen »

Hvis du vil være på den sikre side skal tændrørene udskiftes med det interval som motorproducenten foreskriver. Er du den økonomiske type skifter du tændrør når du får startproblemer og udsættere. I realiteten er det især fastbrændte metalpartikler og benzin/olierester på tændrørets isolator som afgør om tændrøret virker optimalt eller ej. Gnisten "gnaver" også langsomt selve elektroderne væk. Så alt efter benzinkvalitet og hvor meget motorolie der slipper forbi oliering og stempelringe samt ventilstyr og "gnaveriet" på elektroderne kan der være vildt stor forskel på hvornår tændrørene bør skiftes.

Jeg kunne godt finde på at lade mine tændrør være til de har kørt 50.000 eller deromkring hvis de ellers ser "pæne ud" og motorcyklen starter og kører som den skal. Omvendt koster de ikke alverden, så jeg kunne såmænd også godt finde på at udskifte dem længe før, sådan bare for en sikkerheds skyld.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
egoland

Re: Hvor længe holder et tændrør

Indlæg af egoland »

Der findes nyere biler, hvor tændrørene skiftes hver 100.000! Det vil vel nærmest for nogle motorcycler sige "aldrig"!!! På min gamle pasat skiftede jeg dem sidste sommer, da havde den kørt 100.000 med mig bag rattet, og ingen ved, hvor længe de havde kørt før det! Ingen problemer før, og heller ingen efter! Men selvfølgelig, hvis man ikke kan lade være med at skrue, så gør det da endelig. Ellers gælder den amerikanske talemåde: "If it ain't broken, don't fix it!" vel her.
Besvar