toppakningen er vist defekt?

Spørgsmål eller tips.
Besvar
Rotax 655

toppakningen er vist defekt?

Indlæg af Rotax 655 »

Hej gamle Honda venner :-D
jeg kører jo ikke længerer (desværre) på en af de pratfulde allroader men vil nu alligevel stille et spørstmål til de meget vidende MC folk her, jeg ved jo at der er flerer der er dygtige mekanikerer.
Den een cylindrede Pegaso m motor fra 1997, det er den vandkølede 5 ventilede Rotax 665 ccm motor, er begyndt at blive meget varm, + 100 grader og meget merer. Der kommer bobler i ekspensionsbeholderen når motoren kører og damp ud når den bliver varm. Tilsyneladende er der ikke vand i olien, og olietemp. er OK på max 80 grader - men toppakningen er vist ved at gå. Nu har jeg så tænk på selv at skifte den..og måske selv fremstille en (en ny koster vist 600 kr)http://www.ultimateparts.net/aprilia/c.php?i=17639 (no 6) hvis den købes i udlandet.
Er der nogen der har nogle gode råd. skal cylinderen planslibes inden montering? eller er udskiftningen et job for fagfolk.?
Og hvor køber man det rigtige materiale til fremstilling f en toppakning?

Kan man helt undværer den besværlige toppakning og erstatte den med andet?


På forhånd tak

vh
Leif
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: toppakningen er vist defekt?

Indlæg af Nikolajsen »

Det blev helt klart en original toppakning, hvis jeg skulle lave det. Men udover det ville jeg bare klø på.
Nej, den kan ikke bare undværes, og tykkelsen på den er bestemt heller ikke lige meget, den skal være den tykkelse som en original har. Det har noget med kompressionen at gøre, eller måske kan ventilerne pludselig nå ned til stemplet :shock:
Cylinder OG topstykke skal kontrolleres for skævheder, især nu hvor den har været meget varm. Hvis de er lige, skal der ikke slibes noget som helst.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Besvar