Indlæg af stødende karakter slettes uden varsel. Øvrige indlæg vil forblive på forum til 'evig' tid. Vis omtanke med brugen af foto og video, hele internettet kan kigge med.
min kære TA, mister ind imellem trækkraft, når den presses. Derudover er udstødningen helt soddet til, helt kul sort.
Hvad kan det være?
Nogen der kender en mekaniker/værksted på sjælland som er gode til TA
Sort sod er tegn på for meget benzin og for lidt luft. Check luftfilter og choker. Er begge dele i orden, så afmonter karburatorer og rens og juster dem. Køb evt en værkstedshåndbog.
Beskidt luftfilter er selvfølgelig en mulighed, men når det er så meget, tror jeg ikke rigtig på at det er dét.
Jeg gætter også på at det er chokerne der hænger så de ikke lukker for den ekstra benzin de giver til opstart. Enten er det kablet der er tørt og derfor ikke kan gå tilbage, eller også er det selve chokerstemplerne der har sat sig fast i åben position.
Hvis vi nu siger det er chokeren der er problemet. Hvordan kan jeg tjekke det?
Hvis den hænger vil jeg så kunne starte uden brug af choker? Når jeg lige har startet og så skubber chokeren ind vil den så ikke gå stå?
Og udfra tændrør og andre observationer mener han at røgen skyldes olie, og at det kan skyldes noget slidtages over årene. Han mener at det vil kunne hjælpe at skifte stempelringe, olietyve og noget med ventilerne, men mener at det vil være en dyr reparation på en maskine ,de den alder og km tal.
En betingelse for at komme med et bud er at vide, hvor gammel modellen er og kilometertallet.
Ventilhætter kunne være en årsag? De bliver stive med årene. Hvis den altså har sådan nogen....
Hvis det er kilometerbetinget slid, lyder det underligt med periodisk udsving i ydelse?
Din mekaniker er vist ude i noget med en hovedreparation?
Hvis din mekaniker ikke har taget en kompressiontest, bør du finde et nyt mc værksted......
Har motoren fin kompression, skal du afprøve andre fejlmuligheder.
Du bør starte med at undersøge om dine chokerstempler hænger i karburatoren.
Der hvor chokerkablerne går ind i karburatorerne kan du skrue kabler og stempel ud af huset. Rens og poler forsigtigt stemplerne så de kan bevæge sig frit i huset. Måske skal dine chokerkabler smøres eller skiftes.
Hvis det driller kan du sende mig en pb, så kan vi fortsætte i tlf.