Pirelli Scorpion Rally
: 30. jun 2013, 21:59
Har monteret et par Scorpion Rally på Afrikaneren og testkørte dem i går. 90/90-21 for og 150/70-17 bag.
Pirelli selv skriver at de er udviklet til hurtige ørkenetaper og de har da også været anvendt i Dakar rallyet for nyligt.
300 km i Vestjylland blev det så til. Jeg kom gennem hurtige grusveje, mindre grusveje, markveje, en enkelt sti der ikke var en vej alligevel og da jeg fandt ud af det var jeg kommet halvvejs rundt så jeg fortsatte, og naturligvis strand.
De ser sådan her ud:


Montage: De var temmelig stive i det, men med en lille wire anordning til at få ventilen igennem hullet i fælgen og et par store dækjern kom de på.
Landevej: De første 100 km var ikke så sjove. Jeg havde lige kørt på gade dæk så de store knopper krævede en anderledes tilgang til svingene. Det føltes som om jeg var ved at vælte i de første par sving men det blev efterhånden bedre som der kom nogle kilometer bag mig og jeg fik vænnet mig til dem. Dækkene rumler en del ved 110-120 km/t pga de de store knopper men de hyler overhovedet ikke.
Større og mindre grusveje klarer de rigtigt godt, de er retningstabile, har godt grip, selv ved temmelig frisk kørsel. Fordækket har fantastisk greb i belægningen og jeg følte på intet tidspunkt at forhjulet var ved at glide væk for mig. Selv på den lille sti der med vandhuller, langt græs, krat og det hele var der ikke problemer med kontakten til underlaget, bagdækket trak fint igennem.
Fuld fart på den store grusvej gennem Kallesmærsk hede klarede de også til ug, selvom der var store vandfyldte potholes på størrelse med et granatnedslag. Fuld gas og så ellers hive lidt i styret en gang imellem.
Behøver jeg at sige at de fik mig godt gennem sandet uden brækkede lemmer
De hårde dæksider mærkes meget, dækkene er stive og det humper en del på knoldede grusveje. Det er tydeligt at det ikke er komfort det handler om her.
På vejen hjem havde jeg vænnet mig til dækkene og jeg glæder mig til at se hvor mange km der er i dem.

/Thomas
Pirelli selv skriver at de er udviklet til hurtige ørkenetaper og de har da også været anvendt i Dakar rallyet for nyligt.
300 km i Vestjylland blev det så til. Jeg kom gennem hurtige grusveje, mindre grusveje, markveje, en enkelt sti der ikke var en vej alligevel og da jeg fandt ud af det var jeg kommet halvvejs rundt så jeg fortsatte, og naturligvis strand.
De ser sådan her ud:
Montage: De var temmelig stive i det, men med en lille wire anordning til at få ventilen igennem hullet i fælgen og et par store dækjern kom de på.
Landevej: De første 100 km var ikke så sjove. Jeg havde lige kørt på gade dæk så de store knopper krævede en anderledes tilgang til svingene. Det føltes som om jeg var ved at vælte i de første par sving men det blev efterhånden bedre som der kom nogle kilometer bag mig og jeg fik vænnet mig til dem. Dækkene rumler en del ved 110-120 km/t pga de de store knopper men de hyler overhovedet ikke.
Større og mindre grusveje klarer de rigtigt godt, de er retningstabile, har godt grip, selv ved temmelig frisk kørsel. Fordækket har fantastisk greb i belægningen og jeg følte på intet tidspunkt at forhjulet var ved at glide væk for mig. Selv på den lille sti der med vandhuller, langt græs, krat og det hele var der ikke problemer med kontakten til underlaget, bagdækket trak fint igennem.
Fuld fart på den store grusvej gennem Kallesmærsk hede klarede de også til ug, selvom der var store vandfyldte potholes på størrelse med et granatnedslag. Fuld gas og så ellers hive lidt i styret en gang imellem.
Behøver jeg at sige at de fik mig godt gennem sandet uden brækkede lemmer

De hårde dæksider mærkes meget, dækkene er stive og det humper en del på knoldede grusveje. Det er tydeligt at det ikke er komfort det handler om her.
På vejen hjem havde jeg vænnet mig til dækkene og jeg glæder mig til at se hvor mange km der er i dem.
/Thomas