Årets julekalender 2010

Her kan du lægge et link til dine billeder.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 694
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Årets julekalender 2010

Indlæg af Bønne »

Been there, done that :!:

Egentlig underligt jeg ikke har tænkt på at anbefale Stella Alpina...eftersom jeg har kørt det fire gange i 80´erne...

Måske fordi jeg kørte på almindelige gadecykler, og derfor ikke har tænkt på det som offroadkørsel, måske fordi
jeg de senere år mere har tænkt nordpå når snakken har været om bjergkørsel, who knows?

Første gang var i 1985 på en CB 900 Bol´dor, sammen med en kammerat, også på CB 900, og uden at vide hvad vi
gik ind til, lagde vi ud med fuld oppakning :!: Ca. hver 4-5 år kan man komme helt på toppen (for at være helt
korrekt 3009 moh.), hvor der ligger en vejrstation, og det var lige præcis dette år. Turen fra Bardonechia til toppen
er 27 km lang, og med en stigning på 1500 m., og der er asfalt på de første 7 km. De sidste km til toppen kørte vi
i en 3 meter dyb slugt udgravet i sneen.

I 1986 var jeg ligeledes på Bol´dor´en, med kæresten bagpå (men uden oppakning :!: ). Her kunne vi kun komme op
i ca. samme højde som beskrevet i artiklen, omkring 2200-2500 moh., og det samme gjorde sig gældende i 1987 på
Kawasaki Z 750 B2, og i 1988 på den CB 750 K7 som jeg stadig har (kæresten, som senere blev min kone af første
ægteskab, har jeg også endnu :lol: ).

Det er en fantastisk dejlig tur, på en fantastisk vej (som dog nogle steder kan være rimelig ødelagt af smeltevand), i et
fantastisk landskab, men inden man racer deropad, må man gøre sig klart at det er et arrangement med mange
motorcyklister på en smal og dårlig vej, så decideret offroad-race kan ikke lade sig gøre, det er simpelthen for farligt :!:

Da vi var deroppe var der nogle få der slog telt op ved søerne, men som det ses på billederne i artiklen har det udviklet
sig en del siden. Den officielle plads er dog nede i Bardonechia, hvor man kan campere på arealerne til et skisportssted,
men den plads er ikke noget at skrive hjem om, og der er ingen faciliteter, kun ren overnatning :!:
I stedet brugte vi en campingplads, "Grand Bosco" i Salbertrand, ca. 10 km længere nede i dalen mod Torino. Den kan godt
anbefales (vil tro at hvis der er nogen dér nu, som også var der dengang, vil de stadig kunne huske os :lol: ).

Når folk kommer ned til Bardonechia igen, bliver de fleste i byen resten af eftermiddagen, og går på café o.lign., og der er
et mylder af motorcyklister, der alle har fået den samme fantastiske oplevelse, og man føler et sammenhold med dem
alle sammen, og det er bare rigtig hyggeligt :-D

Et arrangement der varmt kan anbefales :!: :ok:


Iøvrigt må jeg også give :ok: for kalenderen, det har været en fornøjelse at se frem til og følge med i hver dag :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar