Africa Twin

Her kan debateres alt, næsten.
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Africa Twin

Indlæg af Søren Dahl »

Var lige ud og prøve Henriks nye AT RD 04 sidste aften - er du gal det er bare noget der duer!

Nu er det simpelthen bare blevet slået fast med 10" søm at jeg skal have sådan en cykel. Var lidt hooked på en BMW eller måske en KTM - men glemt det skrammel - jeg holder mig til Honda AT og så må jeg jo "nøjes" med Alpen sæsonen ud - men det er jo også rart at have noget virkeligt fedt at gå og glæde sig til.

Mvh Søren
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Africa Twin

Indlæg af Nejmann »

Søren Dahl skrev:Var lidt hooked på en BMW eller måske en KTM - men glemt det skrammel -
Ja, nemlig ja. Og din beslutning er naturligvis ikke influeret af, at 'det skrammel' koster spidsen af en jetjawer - vel? ;-)
Nå, så længe du ikke køber en :suzuki: Bandit (igen!), vil jeg nok følges med dig trods alt ;-)

-Kåre

PS. Når nu Alp'en oplever Alperne i år, hvornår skal afrikaneren (den kommende) så opleve Afrika?
Brugeravatar
Veset
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14. jun 2004, 17:57
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Re: Africa Twin

Indlæg af Veset »

Søren Dahl skrev: Var lidt hooked på en BMW eller måske en KTM - men glemt det skrammel
Fik du prøvet de respektive maskiner i Tyskland, som du snakkede om du ville ?
Honda XRV 750 AT '03
Rikycross Crashbars
Garmin 76CSx
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Veset

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Veset

Nej desværre ikke endnu - men det kommer. Jeg kan jo altid nå at lave om på planerne med min cykler - det gør jeg sådan ca. hver dag - men jeg tror jeg er ved at nærme mig en beslutning - indtil vidre hedder det i hvert fald Africa Twin - så mon ikke den holder til mål - hvem ved - jeg gør i hvert fald ikke ;-)


Mvh Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej
Hvad er det lige der gør en AT bedre/sjovere end en TA ?, Den har godt nok 100 ccm mere men er tungere, og har ikke flere kræfter :-?
Hilsen fra "ham svorgeren, der kun har en VFR" ;-)
Mogens Dammand

Indlæg af Mogens Dammand »

Hej "svoger" ;-)

Om det hedder Transalp eller Africa Twin tror jeg er en temperamentssag.

Personligt har jeg altid ment at AT'eren er en stor og lidt klodset maskine, hvorimod TA'eren er mere elegant, og det mener jeg stadig, men er dog kommet til at holde en hel del mere af AT'eren, faktisk så meget at jeg også har overvejet at få hold i en.

For mig skyldes det nok farverne. Farverne er meget væsentlige for specielt en AT'er, om den er pæn eller ej, du kan se dem her: http://www.ingo-fiss.de/motorrad/africatwin/modelle.htm ,de ældre modeller er dog ikke med i denne oversigt, dem har du her: http://www.cyber-moto.com/africatwin/africa-coloris.htm

Med hensyn til kræfter har AT'eren mellem 5 og 10 HK mere end Transalp'en, alt efter hvor ny eller gammel TA'eren er, så det opvejer ca. vægtforøgelsen.

Så kommer vi til helhedsindtrykket, havde vi talt om heste, ville vi tale om "ekvipagen" :-D, altså hest og rytter, og det må også godt passe sammen.
Det ser lidt forkert ud med en 50kg person som knap kan nå jorden på en stor AT'er, ligeledes en voksen mand på 2m eller en ca. 120kg person på en Ta'er også ser lidt forkert ud, derfor overvejer jeg en AT'er eller en Varadero ;-)

Endelig kommer vi til det som jeg tror mange kender til, at få nummeret større. Jeg mener ikke at have kendskab til nogle der er gået ned i kubik, så skulle det lige være fordi at man vil skifte sin VFR ud med en Transalp :lol: og det er værd at anbefale, så tænk over det.

Hilsen
En glad TA-fan
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej "Svoger"...

AT'eren er en modificeret udgave af Hondas' legendariske Dakar maskine. Oprindelig tiltænkt en snæver kundekreds af entusiaster, der vil fortsætte hvor asfalten slutter. En herremaskine der kan benyttes som pakæsel og samtidig er brugbar på selv de vanskeligste endurospor.

Der er en væsentlig forskel mellem TransAlp og AfricaTwin på næsten alle punkter. Sammenligning er relevant hvad angår motorkonstruktion og til dels bagsvinger….men sikken forskel når de skal bruges som All Road maskiner.

Det er ganske rigtigt at der er nogle kilos forskel på maskinerne, men "handlingen" er klar til fordel for AT’eren. Min holdning er at Trans Alpen er konstrueret til det mere landevejsprægede og er velegnet til personer med mindre volumen end jeg har.

Hvad Honda's intentioner med Trans Alpen er, skal jeg ikke gisne om.
Men det er ganske vist....en rigtig dejlig MC der kan klare den daglige transport ubesværet mange, mange glade kilometer.

Prøv begge maskiner, og dan dine egne indtryk.

ATeist forever….
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Hej Søren og svoger.

Ja ja Søren, slaget er nok ikke slået endnu, du skifter jo mening oftere end vi andre skifter underbukser. Men mon ikke det ender med en AT ;-) Det ville glæde mig :-)

Angående AT kontra TA, jeg har haft en Transalp i en del år, fin maskine kørte upåklageligt, også på langture. Jeg har nu købt mig en AT og jeg må sige at ATeren er lettere kørt og virker synes jeg mindre klodset, når man sidder på en At og kigger på maskinen ser den mindre ud fysisk end en TA. Og så tiltaler uddsendet mig mere på en AT, da jeg er ørkenracerfan, hvor TA er mere touringuddsende. Så er de forskelige komponenter på en AT noget bedre.

Hold kæft hvor er vi bare vilde med de Allroadere fra Honda, ;-)

Mvh Iver

PS. Forresten er den side Mogens referere til om AT lavet af ham jeg købte min af.
Fuck Chrome.
HARK Rules
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej alle

Ja, jeg spørger netop fordi jeg overvejer et skifte, til enten den ene eller den anden, det minder lidt om gamle dage, hvor jeg kørte motocross !!
Men det skulle jo gerne være til den rigtige.
Altså, en AT er bygget til mere terræn end en TA, men er også lidt tungere, men har så til gengæld lidt flere kræfter, sæde højden er også lidt højere, kan jeg forstå :-( , kan kun lige nå jorden på Jens's nye TA (mine ben er også alt for korte siger min kone :-? , det kan jeg ikke forstå, jeg kan sagtens nå jorden :lol: )

Er alt det rigtigt forstået ?

En AT er så også lidt dyrere, kan jeg se på DBA, og mit budget strækker sig ikke væsentligt ud over hvad jeg kan få for min VFR.
Er der nogen der vil bytte ;-)

Håber på lidt flere på prøveture på Jens's TA....... Ik' svorger(Jens) :?:

Hilsen Svorger (alias Henrik)
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Africa Twin

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Henrik

Det er bare en super fed ide du er ved at komme ind på - uanset om du vælger TA eller AT er det bare superfedt at du er ved at konvetere om til en all roader...... men har du problemer med at nå jorden på en AT skal du nok lige overvejre TA'en lidt mere - og kunne du nu få hold i en ny TA som Jens, så tror jeg lykken er gjort.

- og ja, Iver jeg har yders svært ved at finde ud af hvad det er jeg skal købe næst efter TransAlpen, og jeg må indrømme at jeg håber du får ret ;-)

Mvh Søren
Gæst

Indlæg af Gæst »

Tak for alle svar/råd.
Arrhhh, selv om en VFR er en halvdyr maskine fra ny, så strækker min nok ikke til en NY transalp, (VFR'eren er fra 89')
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Anonymous skrev:
Håber på lidt flere på prøveture på Jens's TA....... Ik' svorger(Jens) :?:

Hilsen Svorger (alias Henrik)
Som min absolutte top-super-favorit-svoger, skal du nok få alle de prøveture på 'Albert'
som du behøver, det manglede da bare. :!: Men hvad vil konen sige til det, hun er jo
fuldstændig forgabt i den røde VFR (og den ER altså også ret lækker).
NB: 'Albert' rundede de 1.000 km. idag, og bliver ved med at begejstre sin lykkelige
ejer. Fartbump har fået en helt ny betydning: "Sæt farten op!". Og man får en
næsten uimodståelig trang til at sigte efter hullerne i vejen - i stedet for at styre udenom.
Og møder man en vej uden asfalt, er det ikke længere en forhindring, men i stedet noget
der lokker. Sikke en vidunderlig dag.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Gæst

Indlæg af Gæst »

Jeg ikke sælge VFR'eren for min kone :cry: , så nu går jeg efter en anden og billig, MEGET billig løsning, så jeg har råd til at have 2 :lol: . Er der nogen her der har kendskab til Honda's lille NX 250 ?
Har den for lidt kræfter, til at den reelt er til at køre på landevejen med ?
Og er de holdbare ? godt nok er det jo en Honda, men det kunne jo være.

Eller måske skulle jeg bare sætte mig over i et hjørne, og vente på at jeg bliver "rask" igen :-?
Brugeravatar
Søren Dahl
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 11. nov 2004, 23:01
Geografisk sted: Kolding

Hej Henrik

Indlæg af Søren Dahl »

Hej Henrik

Det er første gang jeg har set en NX 250, googlede den lige, og jeg må sige at det er en sød lille kammerat, ligner faktisk lidt transalpen hvis man har lidt god fantasi. Jeg har selv en TS 185, og jeg kunne forstille mig, at en NX 250 er noget i den retning at køre på, så hvis det er transalp følelsen du vil købe gennem en NX 250 så tror jeg faktisk du er bedre egnet med at sætte dig ned og lade feberen gå over ;-)

Eller endnu bedre, vente endnu længere til du har råd til både VFR'en og en TransAlp - hmm - eller hvorfor ikke lade konen købe din VFR og så kan du jo købe en Transalp for pengene........... ideer er der nok af.


MVh Søren
Brugeravatar
Peter AT
Indlæg: 817
Tilmeldt: 17. jun 2004, 14:42
Geografisk sted: Skorup
Kontakt:

Indlæg af Peter AT »

Hej Henrik..

Udmærket valg med NX 250'eren.
Har set den på regulære OffRoadture en del gange, hvor den i øvrigt klarer sig ret hæderligt.

Hvis du gerne vil prøve, eller evt. købe, ved jeg tilfældigvis hvor der er et sådant eksemplar. (Galten, Midtjylland). Ved at den er til salg, og tror ikke at den er afsat endnu.



HugOgDask
"Be youself - everyone else is taken"
Peter AT
Besvar